Gå till innehåll

Erik & Linda dubblar upp från 420 till 828L.


Datate

Rekommenderade inlägg

Så börjar det då närma sig nytt kar. Vi har flyttat till hus och inväntar kommande bebis närmaste veckorna. Vardagsrummet där nya karet skall stå har ännu ingen golvbeläggning eller tapeter, men det är på G.

Vi ville ha ett större kar nu när vi flyttat till nästan dubbel så stor boendeyta, och när Jörgen Svärd skulle lägga ner sitt 828L kände vi att det var karet för oss.

Sagt och gjort...i lördags tog vi bilen och 2 släktingar och körde ner till Vänersborg och hämtade det "nya" karet. Karet har måtten 230x60x60=828L, vilket närmast är en fördubbling från vårat 420L som numera står i ett garagerum med sten och de få fiskar som överlevde flytten.

I samma veva som vi hämtade karet hos Jörgen så svängde vi förbi Thore Kjellberg och hämtade dryga 20kg LS.

Jaha, hur skall då detta kar drivas?

Belysning: Vad gäller belysning velar jag fram och tillbaka, men det lutar åt 3x250W MH som jag har liggandes (behöver bara nya lampor). Drömmen är nog att skaffa elektriska drivdon samt lumenarc mini och ev reeflux-lampor...men vi får se vad som sker när pengarna kommer in.

Cirkulation: I dagsläget har vi inte så mycket tyvärr. Ett TS12 streamkit och en korallia4 som la av för några veckor sedan. Lär komplettera med ytterligare någon pump, men frågan är vad? Returen komer ge ca 1000l/h.

Avrinning: Vi kommer fortsätta köra med våran Tunze överrinningsbox som vi tycker funkat kanon under det år vi använt oss av den.

Retur: Som returpump kommer vi köra våran gamla Tunze Master som är stllbar mellan 400-3000l/h.

Skummare: Vi skall så långt det går försöka fortsätta använda våran Deltec APF600 som funkar kanon och enligt specarna skall klara upp till 1000L normalbelastat...

UVC: Kör vidare på våran Deltec 20W och hoppas att det skall vara tillräckligt.

Övrig filtrering: Vi kommer köra 2st biofilter som bevisligen fngerar extremt bra som ersättning för LS.

Inredning: Har ca 110kg sten fördelat på följande... ca80kg begagnad sten, 10kg ny sten, ca 5kg torkad sten, ca 10kg revkeramik samt 2 skapligt stora revpelare av revkeramik (vet inte vikten men kanske 5-6kg vardera.

Därtill har jag en oöppnad påse "levandesand" från caribsea som har funkat kanon i mina tidigare burkar. Dessutom har jag ungefär 2 påsar "torkad levandesand" som skall sköljas ordentligt och blandas med den levande så det blir ett tunt lager över hela bottnen.

Vet inte när bygget kommer igång men hoppas på vattenfyllt till jul iallafall. Nu kommer dock snare bebis som kommer ta mycket tid!!!

Inriktning på karet blir nog främst stenkoraller och fisk...tyvärr dog de flesta fiskarna i flytten, men 7st överlevde och de kommer med tiden få många nya väner i olika storlekar.

Det var väl allt för närvarande. På återseende!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Tackar tackar!

Det går lite trögt ännu pga att rummet som karet skall stå i ännu inte är klart. Alla fönsterkarmar är målade och nyss blev jag klar med att förlimma väggarna. Sen ska limmrästerna från heltäckningsmattan skrapas bort och sen är det bara tapetsering och golvläggningen kvar.

Skall troligen ta bort färgen på baksidan av karet och iställetmåla framsidan med en annan kulört. Framsidan har några repor vilket baksidan tycks sakna.

En varelse har vi dock skaffat...en Theo. Skickar med en bild, men tror inte det behövs någon vidare artbeskrivning... ;)

post-1765-14468914572411_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...jo, visst är det. Sitter här och skriver med en sovande son i knät.

Sitter och funderar på om jag ska beställa en helt ny AN Antarctica eller lösa delar och byta ut delarna på min nuvarande (som vi haft i drygt 2 år och dessutom legat torr i över en månad nu). Blir ett par hundra kr billigare att köpa lösa delar...men man slipper krångla om man köper en komplett ny. Är ju rea just nu så det skiljer inte så mycker i dagsläget...

Ska i samma veva beställa belysning. Ser ut att bli 3st 250W marine Lux 14k. Till det har jag bokat upp mig på 2st 2x55W T5 Compact som är tänkt sitta tvärs över karet mellan varje lampa.

Funderar lite över om det är något mer som skall beställas nu när jag endå skall lägga en beställning påTri**n...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar tackar alla!

Hehe...jo, det blev mycket på en gång... Först flyttade vi till hus för 1½ månad sedan. Sen köpte vi nytt kar. Sen kom Theo, och i måndags skulle jag börja på mitt nya jobb...men det får vänta tills nästa måndag av förklarliga skäl hehe

Japp, det är lite tanken med att det kanske kan vara trevligt för honom med när han så småningom börjar se saker och färger lite mer korrekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medans jag ändå sitter här och skriver i min tråd så tänkte jag fråga lite om vad ni har för tips om vad vi skall ordna för cirkulation.

Som det är i dagsläget så har vi en Tunze TS12 streamkit samt returen på runt 1000L/H samt en Koralia4 som tyvärr lagt av (skall bara hitta kvittot så skall vi skicka tillbaka den och få den utbytt).

Dock är ju detta alltför klent i ett kar på 230cm.

Har både ringt på 2x6000L tunze och bjudit på ett TS12, men båda tillfällena sket sig tyvärr.

Har länge drömt om en Tunze Wavebox, men det är alldeles för dyrt tycker jag, såvida man inte kan bygga en egen alá Wrang. I annat fall hade 2x12.000L tunze med multicontroller varit perfekt, men det handlar om skapligt mycket pengar det med tyvärr. Budgeten är numera begränsad ungefär till vad jag beräknar få ut för gamla karet när jag säljer det. Dvs jag lånar upp de pengar jag borde kunna sälja det gamla föroch betalar tilbaka pengarna när dom kommerin. Då handlar dettroligen om runt 6000kr som skall gå till lampor+T5 compact, osmos, cirkulation och salt (i första skedet...sen får man ju såklart lägga mer när karet väl är igång). Lampor och osmos blir ca 3000kr totalt och T5+salt ca 1000kr sårunt 2000kr till har jag att lägga på cirkulation...

Hur löser jag det så bra som möjligt. ca 2000kr som skall ge lämplig kompletterande cirkulation i karet? Förslag motages gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en multikontroller och byt ut den returnerande Koralian mot en Tunze styrbar. Då behåller ni den Tunzen ni har nu och kompletterar med fler som går till samma kontroller. Säljer ni sedan singelkontrollern så blir det pengar till at gå upp ett steg kanske också för ökad cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Resun finns nere i göteborg numera för dryga 1300kr men den har ju fått ganska blandat kritik, särskillt vad gäller kvalitén på styrboxen. Dock kanske det vore ett lämpligt förslag då man kunde ha dom en på varje sida och dom varierar flödet oberoende av varandra och borde då skapa en ganska varierad cirkulation i karet. 4.000-12.000 från ena håller och 2.000-8.000-15.000 från andra hållet.

Har dock hört att resunens 15.000 känns betydligt klenare än tunzens 12.000....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ännu inte beställt nått till karet ännu, men jag vet nog vad det blir iallafall. Har tapetserat lite idag, så väggen där karet kommer stå är numera tapetserad.

Har även fått kontakt med en som svarade på min annons angående cirkulationspumpar...bara han hör av sig så bli det affär...vi får se hur det går...han har ännu inte besvarat mitt mail...

Skickar med en bild på karet inkl. möbel som det står idag...dock förhoppningsvis inte så länge till hehe

post-1765-14468914580737_thumb.jpg

post-1765-14468914580954_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Tack alla för grattulationerna! :)

Jaha...hur har det gått med karet då kanske någon undrar...?

Rummet är nu i princip klart. Köpte golvlister idag, och allt annat är färdigt.

Köper lite saker då och då när det dyker upp något intressat.

Har köpt ett Tunze TS24-streamkit, vilket gör att vi nu har möjlighet att köra 3ggr 12.000L + Koralia4 + retur ca 1000L/H. Borde räcka rätt gött...!

Fick för några dagar sedan även 2st CoralVue ReefLux 12k 250W. Skall snart beställa en till så vi kommer köra 3st.

Senaste "nyförvärvet" kom idag och innehöll drosslar, lysrörshållare och lampor. Allt som allt 4x55W T5 Compact.

Återstår att köpa är en ny osmos, en till lampa, pvc och salt.

Hoppas fortfarande på att det är vattenfyllt innan jul...den som lever får se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...