Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kanske skulle lägga ut en annons på en då. ;)

Stora frågan är om det finns någon smidig som kan passa RSMet.. vi snackar ju inte massor av plats under huven.. :) har sett tre olika deltec , aquamedic , tunze

aquamedic verkar fyskiskt minst.. o det funkar ju med 3L / h.. med tanke på akvariet.. men men vill ha en som verkligen funkar som den ska och inte ballar ur..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort lite tester idag.. Nitrit var noll , Nitraten var mellan 10-20 , ph och Kh var ok..

calcium o mg var båda bra.. ett vattenbyte på 20 L gjort också.. allt verkar gå helt åt rätt håll , inga tillstymmelser till sura alger. Inte ett bekymmer under uppstarten nu på 6 veckor. Får se om det håller i sig.., det ser bra ut.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert. Du ser dock redan ut att ha de gröna Ricordeorna jag erbjöd nere och lite till höger i bild. Eller har de någon annan färg? Hur mycket avdunstning har du per dag? I mitt AM Chromis dunstar det 2-4 liter/dag så jag kör med Aqua Medics vattenåfyllare. Har funkat problemfritt hela tiden, men för säkerhets skull har jag satt den på timer så att den bara kan gå igång 15 min varannan timme. Då är katastrofen begränsad om t.ex. en snäcka skulle blockera nivåbrytaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert. Du ser dock redan ut att ha de gröna Ricordeorna jag erbjöd nere och lite till höger i bild. Eller har de någon annan färg? Hur mycket avdunstning har du per dag? I mitt AM Chromis dunstar det 2-4 liter/dag så jag kör med Aqua Medics vattenåfyllare. Har funkat problemfritt hela tiden, men för säkerhets skull har jag satt den på timer så att den bara kan gå igång 15 min varannan timme. Då är katastrofen begränsad om t.ex. en snäcka skulle blockera nivåbrytaren.

Hej GutsavF. Tackar, du har också en snygg balja.. 'något' mer välväxt.. :) min avdustning gissar jag ligger minst runt 2L typ.. har inte döds koll på det ännu.. är intresserad av AM's våttenpåfyllare. värkar vara en lätt o enkel lösning som kanke kan få plats under huven på RSM'et. sen verkar ju timer som lite extra säkerhet om det skulle balla ur.. alternativt att att osmostanken har inte mer vatten än vad som kan "maxas" i akvariet utan att det rinner 'över' finns ju säkert ett par cm som marginal på ditt chromis precis som mitt rsm.. , man har ju läst lite historier om andra's påfyllare som ballat ur rejält.. *suck*. Hade tanken kunnat hålla i en vecka så hade det varit helt ok för mig..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har AM;s vattenpåfyllare, tyvärr är den inte att lita på, hänger sig ofta,många som har problem med dessa,jag kör med timer oxå, men ska du köpa en ny så satsa på nåt annat märke.

kul att du fått igång burken så här bra:smiley20:

hm.. låter ju trist om den strular.. antar att det är givaren som är problemet då. ?

hur 'hänger' den sig ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den AM jag har (har iofs inte kopplat in den än) ger bara 4 liter i timmen när den är på. Timern - modell Gustav är därför utmärkt. Låt den bara köra en halvtimme per dag om du skaffar den. En sak vet jag om mekaniska ting - de går sönder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den AM jag har (har iofs inte kopplat in den än) ger bara 4 liter i timmen när den är på. Timern - modell Gustav är därför utmärkt. Låt den bara köra en halvtimme per dag om du skaffar den. En sak vet jag om mekaniska ting - de går sönder.

MVH Lasse

var inne på AM's från början.. kanske slutar med den också.. men livrem och hängslen ska vara med.. vilken lösning det än blir :) , har du inte haft ork att få den på plats lasse ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall använda den för ett litet experiment för att hålla pH stabilt och samlar nu bara basfakta om hur det var innan med hjälp av pH mätning (se tråden "skummare behövs det..). Den kommer nog att installeras med tiden.

MVH Lasse

en fråga, var hade du tänkt o placera nivåvakten om du skulle haft den till rsmet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar tyvärr finnas väldigt många måndags ex av AM vattenpåfyllare, jag har en och den krånglade från första dagen, tjall i flottören = den hade inte hängt sig men lika förb*nnat så gick pumpen ändå sen att det är liiiite hävert så det droppar en aningen fast timern inte är igång och för en vecka sen fick jag sätta en papp bit bakom slangen i pumpen så den skulle orka suga upp vatten och den är kanske 4-5 mån gammal och väl insmord i fett. så had einte timern varit inkopplad hade det blivit tråkigt hemma ett antal ggr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar tyvärr finnas väldigt många måndags ex av AM vattenpåfyllare, jag har en och den krånglade från första dagen, tjall i flottören = den hade inte hängt sig men lika förb*nnat så gick pumpen ändå sen att det är liiiite hävert så det droppar en aningen fast timern inte är igång och för en vecka sen fick jag sätta en papp bit bakom slangen i pumpen så den skulle orka suga upp vatten och den är kanske 4-5 mån gammal och väl insmord i fett. så had einte timern varit inkopplad hade det blivit tråkigt hemma ett antal ggr...

Krabb från första början är ju inte kul alls.. så ska det ju inte vara.. nu har jag ju ingen sump så när du skiver hävert så kommer jag undan det åtminstone.. men då kommer nästa fråga istället.. orkar pumpen lyfta 1,5m typ..

Vilken bör man satsa på istället om nu AM's suger lite.. man skaffar ju nivåpåfyllningen för att göra det enklare.. inte för att det ska krabba hela tiden. då kan man ju lika gärna springa med en bringare med osmosvatten varje dag istället.. hade hemskt gärna velat ha något som fyskiskt kunde passa under huven på RSM't. 'Lite' modding kan gå.. bara det funkar som det ska..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...