Gå till innehåll

PVC Svirvel/Svivel för kommande bygge av en automatisk zeovit reaktor


wrang

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet hur man bygger en svirvel/Svivel i PVC eller liknande för att det skall kunna vridas/snurras utan att vattnet åker ut åt sidorna

Eller om det finns en svirvel/svivel färdig i pvc eller nått annat saltvattenssäkert material

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är det nån som vet om en Gardena koppling håller för kosntant tryck samtidigt som den snurrar??

2900.gif2920.gif

och en sådan här utanför sedan

2916.gif

Hej,finns hos GPA,samma som sitter på AC kalkreaktor.mvh stefan

Ja dina kluriga svar som vanligt. vad menar du?

bild eller länk eller artnr till en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Svivel/Svirvel är en rotations koppling

Tex om man har ett rör som skall snurra runt runt och du ändå vill ha tex vatten tillkopplat i båda ändarna så sätter man en svivel imellan rör och cylindern

hmm svårt att förklara men säg så här istället

om PVC röret med med vatten skall in i en behållare som skall snurra så måste det vara en ledad funktion imellan för att behållaren skall kunna snurra

Borrar man ett hål i behållaren och trär in ett rör så kommer det ju att läcka där igenom sätter man då en svivel imellan så tätar det hela mellan rör och behållare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gardena borde ha något du kan använda.

På denna slangvagn tex så måste de använda en liknande du söker på högersidan.

Men jag vet inte om man sover gott med en sådan lösning.

2635.gif

Wrang, jag blir nyfiken vad är det du tänkt bygga egentligen?

En "tvättmaskin" för zeolit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är lite knepigt... särskilt om det skall vara helt tätt. Då jag byggt mina Ocean motions har jag inga roterande delar som det passerar vatten genom. Det kanske skulle gå om man tog en yttre och en inre trumma alternativt en arm som inre trumma. Om man tänker sig en liggande kalkmixer tex. Nu antar jag bara att det är en zeolit reaktor på gång...?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey då da jag försöker göra en zeovit shaker

Såg en för länge sedan men då var det som en kalkreaktor kom på detta nu igen att det även borde funka med zeovit.

Förebild

post-736-1446891458051_thumb.jpg

min ritning

post-736-14468914580606_thumb.jpg

Så skall testa detta först å se hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deras är så klumpig å en stor pump som driver det hela. Denna är som en tunna som rullar så ofta man vill under dagen och så sätt få samma ide att mediat skall skrubbas och gnida på varandra och så sätt frigöra mulmen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,om du använder ett helt rör som du slittsar och som går rakt igenom plus att du pluggar röret på inlopps sidan en bit inn ,det blir nog stabilare,sen kan du ta en pvc snabbkopling med lock som du sätter på gaveln istället ,då blir den helt vatten tät ,då är det bara anslutningen det kan läcka i .Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösningen för att fixa omrörning/rengöring låter bra, men hur har du räcknat med vattenströmningen genom zeoliten.

Vattnet kommer att ta den enklaste vägen och det är över zeoliten, eller skall du luta behållaren?

Lite nyfiken på hur du tänkt??

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag har återstartat detta projekt igen :kaffe: skall testa om det funkar ändå.

Tipps om en bra motor som kan driva denna trumma runt runt men även vart man kan hitta drivnings kedja eller band.

Har gjort en stativ till det hela å kommer hänga enheten på sidan av sumpen

post-736-1446891738426_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna tråd hade jag missat helt. Kul projekt.

Iden är nog inte dum, men jag tror inte du kommer få så att vattnet cirkulerar ordentligt genom zeoliten. Vattnet kommer väl ta den lättaste vägen, och då får man ju bara cirkulation över det översta lagret. En variant är ju att ställa den på högkant, men falerar ju funktionen med "tvättmaskinen".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var en som tyckte jag skulle pröva då han (G.Alexander) inte sett någon testat denna version innan.

Tänkte att den skulle kanske snurra ½ varv varannan timme så får man bättre cirkulation runt all media.

Ja det var en bra ide från radiobilar.

Undra om de har plastkugg och plast kedjor oxså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...