Gå till innehåll

PVC Svirvel/Svivel för kommande bygge av en automatisk zeovit reaktor


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jo men det blir ju lite sämre behandlat i trädgården ;).och lite mer eftersatt på underhållet. står det stilla i lägenheten så funkar det bättre, då du slipper alla krängningar på det. sen får man ju hålla koll på packningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stark? Om jag förstått dig rätt ska trumman roteras så där lite sävligt, inte centrifugeras? Du skulle klara dig med en liten skitmotor. Liiiten remskiva på motoraxeln, och ytterkanten på trumman som remskiva på andra sidan. (Spar även besväret med att göra en remskiva där.) Jag tror jag hade slaktat någon skivspelare, helst en med svajjig skivtallrik, då den sannolikt redan från början är remdriven, så där sitter remskiva. Och, den drivs antagligen med 230v.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul projekt.

Hur klarar sig gardenas packning mot saltvatten?

Kanske en servomotor med styrning. Då kan du få den åt olika håll.

Jag har till min modellbåt två små motorer med växellåda. Väldigt starka

vid lågt varv.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvivlar på att en motor till skivspelare räcker, tror den är för trött.
Ingen aning, utan att testa, men det beror egentligen enbart på hur fort han vill trumman ska rotera. Skivspelarmotorer har ju inte helt sällan bara 1-3cm's remskiva, och med trummans utsida som remskiva i andra ändan är nog styrkan inte problemet, utan just rotationshastigheten.

Det viktigaste är nog att hitta en driftsäker lösning så man slipper gå och peta på den jämt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ett styrservo tro funka tex

Hitec HSR-1422CR

hs1422cr.jpg

Hitec's första servo som modifierats för kontinuerligt drift. Den är tänkt att användas som drivmotor i mindre robotar. Servot matas med en standard servopuls (1 ms till 2 ms) som bestämmer dels rotationsriktningen men också rotationshastigheten.

Skruvar och gummibussningar medföljer .

Egenskaper:

  • CW / CCW kontinuerlig drift
  • Spänning: 4.8 V till 6.0 V
  • Vridmoment: 2.8 kg.cm / 6.0 V
  • Max hastighet: 60 rpm
  • Storlek: 41 x 20 x 37 mm
  • Vikt: 41.7 g

Hur man styr denna vet jag ej räcker det ej med en liten transformator?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den styr du med en tranförmator så kopplar du 2st styrström så kan du få den att gå åt båda hållen och den är grymt stark en sådan servo som man kallar dom i rc bilar och annat liten är den ochså.

Kul bygge wrang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ett styrservo tro funka tex

Hur man styr denna vet jag ej räcker det ej med en liten transformator?

Den skall matas med en pulssignal på 1-2mS var 15 millisekund, det går med en 555 timer, finns massor på nätet. Men jag har aldrig provat med kontinuerlig drift. servot finns att köpa här http://www.robotshop.se/catalog/product_info.php?cPath=36&products_id=95

Dom andra delarna finns på elfa.se under hundringen bör det landa på.

Annars finns ju dessa, förmodligen as dyrt.http://www.allmotion.se/produkter.asp?pid=56&id=188&lng=swe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang ,du får göra en sån här, mvh stefan

Tack du det är ju exakt en sådan tanke jag hadde. Här é en en till från samma kille som din länk.

Undra vad det är för drivenhet han använder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju "bara " att sätta ett gummihjul på turbinens axel, och lägga hjulet mot trummans framkant så snurrar trumman. Att täta allt är nog svårare, men eftersom Wrang inte siktar på att bygga identiskt, utan bara ett liknande koncept...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte ha trumman i ett fack i sumpen under vattenytan och drivningen fäst ovan ytan på något sätt? Då spelar de ju ingen större roll om gardena kopplingen är 100% tät så länge som man har flöde genom zeoviten? Eller kan det påverka den syrefattiga miljön som behövs för zeo:n?

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag byggt lite mer designen är inte det bästa men skall se huvudtaget om det kan tänkas funka som jag vill.

Här é 2st bilder då den hänger på kanten av sumpen. Den kommer hänga på insidan av sumpen å en matar pump in på ena sidan å bara ett rör rätt ut på andra sidan

post-736-14468917404393_thumb.jpg

Luckan är för att lätt kunna byta media

post-736-1446891740409_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe var nere å rotade lite i mina allt iallo lådor i källaren.

Slaktade en doserpump å fick en bra motor. Hittade en remdriftsskiva

Kom på att vi har ju rundrem på jobbet så nu skall jag svetsa denna remmen å sedan lägga på den å se om det verkligen funkar. Håller jag ihop remmen å lägger på den på motorn så drar den runt trumman gott som jag velat

Här é en bild

post-736-14468917442037_thumb.jpg

men inge kul med en bild så här kommer en film oxså från Youtube :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...