Gå till innehåll

Jurgonh som inte kan låta bli saltet :P


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tänk bara på om du monterar in en ac att inte ha så den blåser luften rakt på karet, luften är nämnligen 3 plus grader varm bara, hehe lite onödigt att du göra isvatten haha

Haha ja det kan man ju tänka på :P

Problemet kommer vara var jag skall dra ut värmeslagen då det inte finns ventilation här.. blir genom fönstret helt enkelt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste du ha stenkoraller? satsa på ett par lysrör och kör lite knappar och skivor så får du ju ingen värme heller. Vad du än gör så skaffa dig ingen kylare till akvariet utan en ac till lägenheten istället. Jag fattar inte hur man kan acceptera denna miljö, har du inte pratat med fastighetsägaren/skötaren om dina problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska försöka dig på med MH så länge det går. 150W:arna blir inte varma, så prova! Får du problem i sommar, se till att ha korsdrag för att lufta. Eventuellt kan du ju gå ner i belysningstid på sommaren också då det är ljusare på dagarna.

Se även till att ha sparat ihop till en T5-armatur ifall det blir riktigt kris.

Tycker du ska försöka ha minst 6 rör till ditt kar om du ska köra T5:or. Ju fler du får plats med, desto bättre. (Inte för plånboken dock)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte köra på drullputs kar och inte heller med MH... insåg att det redan började dra iväg.. mitt mål var att komma så billigt undan som möjligt.. punkt.. började redan dra iväg med fint möbelkar och MH, även om det visst var ett bra pris, men jag måste inse att jag är en man skuldsatt upp över öronen.

Kommer leta tills jag hittar ett akvarium i 50-100 liters området med tillhörande t8-ljusramp för några hundringar.

sätter i en cirkpump, köper 15 kg sten av fiend.. så har jag ett saltkar igång för några hundralappar typ.

Köpr på knappar, skivanemoner och stjärnpolyper och liknande... 1-2 fiskar och en räka och så..

Så har jag ett terapikar som jag kan pyssla med till jag har sanerat mina skulder... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni att en Iceprobe kan vara lösningen för Jörgen att kyla ett mindre akvarium?

Vet ej om de går att få tag på i Sverige, någon sett en "in action"?

Antingen monterad i ett hål eller i ett påhängsfilter, se undre länken.

tillverkarens hemsida

http://www.novatecproducts.com/

mer info.

http://www.marinedepot.com/ps_ViewItem~idproduct~CW1111~tab~0.html

post-839-14468914581169_thumb.jpg

post-839-14468914581247_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske låter hur dumt som hälst men jag fick tipset av en gammal uv i Västerås för många år sedan att bara skapa kylklampar. Tag 1.5 liters pettflaskor släng i frysen, sen ner i karet, räcker bra för att få ner tempen några grader, byter bara till en ny en gång om dygnet eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Då var man här inne igen då :P

Vissa av er kanske kommer ihåg mig..

3 år sen jag la ner mitt 540 liters kar..

https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12561

2 år sedan jag startade denna tråd och var på jakt efter ett nano, men det rann ut i sanden pga av mina ekonomiska problem, värme i lägenheten osv..

Nu har det som sagt gått 3 år.. och jag har stabilare ekomi och köpt mig en svalare lägenhet :P

Har ett RSM + 10 kg LS + en tunzepump på gång för 4 lakan... kommer nog slå till på det förutsatt att frakt och sådant går att lösa..

Så nu är man snart med i branchen igen.. känns spännande även om det lär kännas klent med ett RSM i jämförelse med mitt 540 liters :P

Min tankte, om allt går som jag tänkter, att jag skall uppgradera till ett störra kar.. kanske i 300 liters klassen om kanske ett år eller så kan jag köpa på mig prylar eftersom fram tills dess och köra på mitt RSM tills dess...

Iaf... finns det något jag bör uppgradera på RSMet ganska omg? får som sagt med en tunzepump för bättre cirkulation och jag tänker köpa till 10 kg ls på en gång så att det blir 20 kg ls..

Jag tänkte tigga ihop akvarievatten av lokala akvarister så att jag påskyndar uppstarten och så kommer jag beställa en osmos direkt också..

Sen funderar jag... i filtersystemet finns både keramikmakaroner och massa filtersvamp och sådant...

i mitt förra kar så fick jag väldigt bra erfarenhet av Nollnitrat, så kan det vara en ide att slita ut kiremikmararonerna och lägga i en strumpa med nollnitrat och ev. rowaphos i det hela?

Kommer göra ett par fiskar, ett gäng med räkor, eremiter och sådan..

På korallfronten blir det mest skivisar och knappar.. ett par mjukoraller och nån LPS typ euphyllia...

Feedback? =)

Själv går jag och tar en cola :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nee jag kör på pepsi själv ... :=)

Det där lät intressant... med filter noll nitrat strumpa ... berätta mer om detta !!

Nu är jag ingen kemiexpert... men nollnitrat är ett märke på ett filtermaterial som heter zoelit... det ligger i en "nätstrumpa" och skall ligga i en rektor eller i en sump eller liknande och på nått sätt tivs dom bra bakterierna som sänker nitrat i detta material.. nån som kan detta bra får gärna rätta mig och förklara.. som sagt 3 år sen jag höll på men mina värden skönk när jag körde på detta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...