Gå till innehåll

Jurgonh som inte kan låta bli saltet :P


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Tjena allihopa... colapimplande Jurgonh här ... i g e n ! !

Kan tydligen inte låta bli denna hobby.. har gått i funderingar om ett nano ända sen jag la ner mitt 540 liters projekt pga bastu-värme i lägenheten...

Sitter nu och funderar på ett Red Sea Max...

Tänkte väl mest säga hej igen till alla, och att jag täntke börja ha lite koll här inne igen, och om nån med erfarenhet från RSM ville ge sina tankar om det..

/Jurgonh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Crille! =)

snyggt , stilrent , enkelt att starta upp osv, nackdelen ljudet o värmen i baljan .

oki, den lever om en del alltså? eftersom jag bor i en etta på 30 kvm så kommer den ju stå nån meter från min säng bara.. men iofs så lyckades jag ju sova med mitt 540s med en jävla massa utrustning som levde om :P

Värmen.. det är ju anledningen till att jag la ner.. min lägenhet är ca 25 grader varm på vintern och runt 30 på sommaren... utan aklvarium... med akvarium blir det ju varmare...

Men eftersom det är T5 istället för MH på denna så tänkte jag att det kanske inte alsrar så mkt värme... men det har alltså varit problem med värme i dessa kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smaken är ju som baken, och jag gillar inte riktigt "designen" på rsm.

Ted har/har haft ett "paketkar" i ungefär samma storlek som rsm, med passande ljus osv, Tyvärr vet jag inte så mycket om detta paket, men det var rätt billigt och jag tyckte att det va snyggare än ett rsm.

Kan ju vara värt att maila ted och få lite information om detta paket ifall det är "färdiga" kar i 100 liters klassen du är intresserad av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man kanske skulle göra nått sånt... det var som mest enkelheten i RSM jag gillade.. kände inte för att dra igång nått projekt med byggande och allt vad fan det må vara...

men jag skall ta en funderare =)

Jo. jag kanske inte kommer undan att köpa en kylare.. hade ju helst sluppit... då dom är dyra och drar ström.. men som sagt.. 30 grader nästa på sommaren.. då blir ju karet minst den temperaturen.. och det är ju lite väl varmt.. satan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilken lösning du väljer måste du ha en kylare om du har 30 grader varmt i lgh. Sedan kan du välja att kyla lägenheten istället för karet och du får skönare själv. Tror du måste utgå från värmeproblemet när du väljer system!

Jo helt klart.. spelar ju ingen roll om det är ett nano eller ett 1000 liters.. akvariet blir ju inte kallare än lägenheten... dock så blir det ju ÄNNU varmare om jag har 10.000 watts belysning inne :P

Med ett litet nano med t5 så blir det ju inte mycket varmare.. men det är ju som sagt ändå för varmt :S

Så blir väl en AC till att börja med då :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Sillen sa, har du möjlighet så försök att kyla lägenheten och inte karet. Jag bor i villa, så har liet större möjligheter och jag får säga att min värmepump (luft/luft) har varit min livs bästa investering. Jag kör den som AC (i princip hela året) och får aldrig varmare än 21 grader i mitt vardagsrum (där jag har 2 saltkar och ett antal datorer).

Detta till en grundinvestering på 17kkr monterat och klart samt en driftskostnad på 2.5kwh en sommardag med 28 grader och sol ute (räknat på ett dygn). Det är för mig lätt värt ca 2:50 / dygn att hålla en trevlig innomhustemperatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla välkomnanden =)

Jo det var en jävligt stor cola jag hade :P

Ja det är ju också ett alternativ.. dock är det svårt att få tag på lägenheter i denna stad.. än mindre lätt att få tag på en BILLIG lägenhet.. vilket jag har nu.. så jag är lite rädd om den.. dock är det ju lite vidrigt här på sommaren... :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, om du bor i en etta som blir så varm skulle jag inte rekomendera en kylare. Kylaren alstrar värme, som gör att rummet blir varmare, som gör att karet blir varmare, som gör att kylaren får arbeta mer..........

Ac eller en luftpump kan dock vara en god investering om man inte vill flytta.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulation har alltid varit en vän i nöden och på sommaren verkar det som man inte kan få för mycket av det. Se om du kan installera en frånluftsfläkt nånstans som hjälper upp dom allra värsta perioderna på sommaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit Jörgen hade jag satsat på en AC som man ställer på golvet bredvid. Skönt i lägenheten då också =)

Kylare som bara kyler akvariet har jag svårt att se hur dem ska kunna vara riktigt effektiva. Värmen blir ju ändå så att den värmer RUMMET runtikring och således värmer karet indirekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man kanske skulle göra nått sånt... det var som mest enkelheten i RSM jag gillade.. kände inte för att dra igång nått projekt med byggande och allt vad fan det må vara...

men jag skall ta en funderare =)

Jo. jag kanske inte kommer undan att köpa en kylare.. hade ju helst sluppit... då dom är dyra och drar ström.. men som sagt.. 30 grader nästa på sommaren.. då blir ju karet minst den temperaturen.. och det är ju lite väl varmt.. satan..

Kan det bli 30 grader i Umea? Minus 30 kan jag första...

Allvarligt talat, jag skaffade Aqua Medic minsta o billigaste kylare med ett peltier element till mitt RSM och det funkar alldeles utmärkt. Rekommenderar dock att du inte ställer den inne i skapet för da bullarar det ännu mer da man maste koppla till en fläkt för att ventilera skapet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

arcticreef: Du kanske har missat att det är fler soltimmar och oftast sommar och varmt här i norrland med besked nuförtiden :)

Inte ofta det är 30+ grader ute varje dag, men senaste somrarna har varit helt sanslöst fina!

Men i en lägenhet utan bra ventilation blir det varmt när solen ligger på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...