Gå till innehåll

Zeolith rekommendationer?


aerie

Rekommenderade inlägg

synd, den var bra. Satsa på KZ zeoviten. jag har märkt att det är skillnad på denna mot de andra. Bakterietillväxten verkar vara mycket högre på zeoviten för om jag skakar och knådar påsen så blir det en hel del mumma för korallerna och nu förstår jag varför den ska skakas minst en gång per dag. de andra gav inte ifrån sig lika mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rang e KZ zeolit något annat än Fauna marins zeolit?Vad bygger du din erfarenhet på att den e bättre?Har du använt båda märkena? Patrik

KZ zeolit ("ZEOvit") sägs innehålla 3 olika sorters zeoliter som är noggrant utvalda för att fungera bäst ihop. Tills någon kommer med något mer övertygande om någon annan zeolit-produkt så tror jag att det är bäst.

FMs zeolit ("UltraLith") har jag ännu inte stiftat bekantskap med, men vem vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja i så fall är det ändå 1-0 i matchen för KZ zeolit då kilopriset är vad, 30% av Zeosands "nollnitratkorv"?

Märkligt ändå att du Patrik har upplevt olika resultat än Jörgen... Men han kanske inte har luktat och känt? :ler:

EDIT: Förlåt. Missförstog dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning om nollnitrat är då den omvända. :)

Det har fungerat utmärkt när jag startade upp mitt gamla Percula, jag har dessutom korven kvar fortfarande, utan att märka några negativa effekter.

Även om karet hade inkörd sten och hade gått ett och halft år så kunde jag mäta en något högre nitratnivå efter flytten och detta hjälpte alltså att få ner det till mer än accepterad nivå igen. Nu kan det iofs vara så att det gick fortare iom att jag körde med inkörd sten och det speedade upp processen, men jag har hela tiden legat på låga nivåer och jag vill tro att den haft en del i det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq, jag tror salar menar mellan ultralith och kz.

Självklart. Klantigt läst av mig... Förlåt Patrik.

Ja då är det 0-0 i matchen mellan ZEOvit och UltraLith vad gäller pris.

min uppfattning är att nollnitrat inte funkar alls i saltvatten - det är antagligen fel sorts zeolith

Jörgen (Aquario) har ju haft bra erfarenhet av den, medan jag inte har så mycket att tillägga egentligen då jag har kört för kort tid. Enligt bruksanvisningen "ska" det fungera även för saltvatten, men jag skulle tro att det finns flera teorier kring detta.

Alldeles oavsett så står jag själv mellan ZEOvit eller UltraLith. Ole-dole-doff...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en dåres envishet

Naturliga zeoliter attraherar bara positiva joner eftersom deras kanaler och porer har en negativ laddning. det är alltså omöjligt att en naturlig zeolit - oavsett blandning, fabrikat eller annat kan fungera genom att jonbyta nitrat (som har negativ laddning). Om dessa saker upplevs som de fungerar att ta bort nitrat så är det andra processer som sker som exempelvis denitrifikation. Det finns syntetiska jonbytare som attraherar och jonbyter negativa joner som nitrat men de räknas inte till zeoliter utan till resins (kådor). Eftersom jag inte får fram Corallifes hemsida och de slutat tillverka den så kan jag inte kontrollera det nu men jag har för mig att det var en av de produkterna som i verkligheten var en jonbytare för negativa joner och alltså åtminstone teoretiskt skulle fungera för att plocka bort nitrat.

Om ett visst märke (oavsett vilket) hävdar att deras naturliga zeolit jonbyter bort nitrat så finns två möjligheter - de har blandat in syntetiska jonbytare som fungerar till negativa joner eller så är det är falsk marknadsföring.

Jag tror inte heller att KZ hävdar att deras naturliga zeolit jonbyter bort nitrat utan det är i kombination med kolkälla och bakterietillväxt/denitrifikation som de menar att det plockas bort.

Jag vet att det är livsfarligt att uttrycka sig på detta viset här men det är upp till alla att använda det fantastiska Google för att kontrollera mina uppgifter. Jag tänker inte gå i svaromål i denna tråd utan fortsätt ni att rekommendera fabrikat efter era erfarenheter. Mitt påstående i detta fall är bara att påståendena naturliga zeoliter och jonbytning av negativa joner är felaktiga.

Tänk efter - samhället har lagt ut miljarder på att fixa nitratrening på våra reningsverk - stora som små. Man höll på i 10 - 20 år med utvecklingen. Om det vore så lätt som att plocka in zeoliter för att fixa detta tror ni inte att det skulle ha gjorts vid det här laget?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag uppskattar ditt ihärdiga försök. ;)

Detta med att (ryktesvis) K-Z blandar i aluminiumhaltig zeolit i deras zeolit-blandning kan möjligtvis göra skilnaden mellan andra tillverkare. Enligt marknadsföringen från K-Z själva är det 3 olika zeoliter i deras blandning.

Någon kommentar kring detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipp från svenska Wikipedia:

Zeoliter är kristallina aluminosilikater med väldefinierade kanaler som löper genom strukturen; dessa kanaler sammanfaller i hålrum. Dessa hålrum innehåller utbytbara positiva metalljoner (till exempel Na+ och K+), men kan också ersättas med andra molekyler såsom vatten.

En generell summaformel för en zeolit kan se ut så här:

Mx/n[(AlO2)x(SiO2)y] mH2O

där M är positiva metalljoner med laddningen n+.

Alla zeoliter innehåller aluminium och silikat. Saknas något av detta är det inte zeolit utan då heter det något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolithen är en jonbytare, den absorberar amonium i utbyte mot kalium och/eller natrium - nedbrytningen an nitrit/nitrat är en bonuseffekt av att materialets porösa struktur ger en bra grogrund för nitrifikation/denitrifikation-

När jag påstår att jag inte fått nollnitraten att fungera, så menar jag att den troligen inte absorberar ammonium i saltvatten - övrig funktion skulle kunna jämföras med grus eller något annat skrovligt substrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Vanlig" zeolit binder kalium och kan antagligen orsaka brist av det. De kanske har en del zeolit som är mättad på kalium innan. Zeolit är en vulkanisk bergart som har olika sammansättning beroende på var den brutits. Då kan den ha olika kemiska sammansättning och olika porstorlek(ar).

Det är en affärshemlighet vilka zeoliter som ingår. Det finns en tråd på reef central där en kille avslöjar en del hemligheter med Zeovitmetoden men plötsligt skriver han avbön att han inte fattar något till skillnad från Thomas Pohl som kan allt. En allmän uppfattning är att clinophilit ingår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Vanlig" zeolit binder kalium och kan antagligen orsaka brist av det. De kanske har en del zeolit som är mättad på kalium innan. Zeolit är en vulkanisk bergart som har olika sammansättning beroende på var den brutits. Då kan den ha olika kemiska sammansättning och olika porstorlek(ar).

Det är en affärshemlighet vilka zeoliter som ingår. Det finns en tråd på reef central där en kille avslöjar en del hemligheter med Zeovitmetoden men plötsligt skriver han avbön att han inte fattar något till skillnad från Thomas Pohl som kan allt. En allmän uppfattning är att clinophilit ingår.

Men då ska man veta att killen innan sagt att Pohl inte fattar något av det där.

Jag tror sanningen ligger någonstans mittemellan. Pohl är nog en duktig akvarist, men han har nog fått mycket hjälp från andra. Men han har lyckats göra affär av det och det är inte det lättaste, se bara på det här forumet när man nämner ZEOvit.

Hursomhelst så tror jag det är bra för metoden att en tjänar pengar på den och kan då forsätta att utveckla den. Pohl ligger ju inte latsidan direkt utan det sprutar ut nya produkter/versioner på befintliga produkter hela tiden. Om man tittar på kostnaden för just Zeoliten som det pratas om i den här tråden så blir den ju inte dyrare för att det står Korallen-Zucht på den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...