Gå till innehåll

Metcrue 600 liters SPS/LPS


metcrue

Rekommenderade inlägg

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu får jag stå med en spann vid sidan av karet och trixa ner stream pumpen och det är så jobbigt att det inte blir gjort. Antar att det är 12v ut till pumpen? Finns det vattentäta kontakter man kan använda, eller i alla fall stänksäkra?

Tack addo:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

seriösa byggen är alltid spännande att följa då det finns massor att lära i dem.

Det här hängde jag inte med på:

...

Kommer inte ihåg, men har för mig att jag läste någonstans på SG att man inte får trixa med strömförsörjningen till stream pumparna? Jag skulle vilja sätta en kontakt på sista kabeln så man lätt kan koppla bort och tvätta av dem. Det är omöjligt när man prånglat ner kontakten genom genomgöringen och har allt under karet.

Trixa med strömförsörjningen menar du då att bygga om själv eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag har kontakterna och strömpaketet till pumparna i underskåpet, vilket gör att man inte kan plocka ur pumparna från karet utan att först plocka isär strömpaketen för att lossa kabeln till pumpen och dra upp den via genomföringen. Därför vill jag ha en kontakt lite närmare pumpen som man kan koppla i och ur när man skall rengöra pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därför vill jag ha en kontakt lite närmare pumpen som man kan koppla i och ur när man skall rengöra pumpen.

Visst finns det detta kolla efter

Vattentätt kontaktdon serie EN3, IP68

h3530.jpg

Fabr Switchcraft

EN3 är en serie vattentäta kontaktdon i miniformat, tillverkade i termoplast och försedda med O-ring och packning. Donen uppfyller IP 68 i matat utförande samt är försedda med bajonettlåsning för att förhindra oavsiktlig frånkoppling. Lämplig för användning inom process- och medicintekniska applikationer. Godkännanden: UL

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4433.htm〈=se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Lite rördragning och små filande kvar. Jag skall måla de sista på bänken, sätta dit lister och limma ihop rören annars börjar det faktiskt närma sig. Jag har även ljusrampen kvar men det kommer snart att finnas på plats. Jag kommer även att byta ut Zeovitreaktorn då jag inte har tillräckligt med plats för att pumpa.

post-774-14468914814706_thumb.jpg

post-774-14468914814876_thumb.jpg

post-774-14468914815057_thumb.jpg

post-774-14468914815207_thumb.jpg

post-774-14468914815355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Crille, Aquatic... funkar då man inte behöver flaxa upp och ner så mycket med den, hoppas jag i alla fall:).

Ja det börjar bli dags för ramperna, jag har materialet nu skall jag bara finputsa designen och skruva ihop den så drar vi elen sen.

I värsta fall får det bli en KZ:), nej då KWO som gäller:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det börjar bli dags för ramperna, jag har materialet nu skall jag bara finputsa designen och skruva ihop den så drar vi elen sen.

I värsta fall får det bli en KZ, nej då KWO som gäller.

Ingen fara detta kommer bli kanon blir en grym armatur.

KWO var ett kul namn ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser tjusigt ut Daniel!

Vad var det för skummare du hade? Står säkert någonstans men är lite för lat att leta!

Han har fallit dit å köpt en KorallenZucht skummare. Hela karet drar åt KZ tema å preparat :skrattar:

attachment.php?attachmentid=19026&d=1198011443

Ja jag tycker oxså det är ett spännande projekt då det är ett lågt akvarium å man kan lätt se ovanifrån in i karet.

Kommer hjälpa Daniel att bygga sin ramp över karet så som jag fått skiss/ snackat om nu är det en ramp över hela karet men som 2 moduler. 8x39watt x 2st

Ash låt Daniel tala för egna ord å ingen sladder tacka som jag blev nu....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för berömmet, detta är en idèe jag haft ett tag nu, just att det skall vara lätta komma åt i akvariet och att man kan kika på koraller och musslor ovanifrån. Visst är det en KZ skummare så får vi se hur den funkar, har haft en H&S som tjänat mig väl i många år.

He he Wrang, den berömda KWO rampen.

Fortsätter med bilder på bygget så länge ni vill titta:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...