gladiator Postat 20 december 2008 Författare Postat 20 december 2008 Hej Johan !Självklart får du komma förbi, ring först bara..Tel 0171-446669 eller 076-1025114// Johanhej johan..finnt kar.. jag tittar alltid in i ditt fönster när det lyser rött utanför på gatan.. man skulle inte kunna få komma upp och titta nån dag? //johan..
Sillen Postat 20 december 2008 Postat 20 december 2008 Skulle vara roligt med några bebis sandsjöstjärnor, vill du ha några Jonas om det blir nåt ?Har fortfarande mycket partiklar i vattnet, så jag beställde ett ytterfilter som jag hoppas ska få bort mycket av partiklarna. Någon som vet vilken sort vadd man ska ha ?Ska försöka ta några fler kort men det är mycket med julen nu...Visst är jag intresserad av det.Säg till Hansson att ta med kameran också, han erbjöd sig at med den när han kommer hit vilket jag hoppas att vi lyckas få till under helgerna.
hansson_1985 Postat 20 december 2008 Postat 20 december 2008 självklat kan ja ta med kameran.. har du nått för dig imorgon?
austlich Postat 25 december 2008 Postat 25 december 2008 Riktigt snyggt kar!Gillar verkligen möbeln du har byggt med
gladiator Postat 25 december 2008 Författare Postat 25 december 2008 Riktigt snyggt kar!Gillar verkligen möbeln du har byggt med Tack !Vi har mycket Ek möbler hemma så valet var lätt.
gladiator Postat 26 december 2008 Författare Postat 26 december 2008 Tog alla värden för några dagar sedan och fick att KH/alk (Salifer)till 12 dKH med tanke på att jag kör zeovit så är det riktigt högt värde. Vad kan det bero på ?Kan det ha något med kalkreaktorn att göra ?Hur påverkar det höga värdet karet/fiskarna/korallerna ?
hansson_1985 Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 hej så står det i saltvattenskemi för dumisar...Vanliga Orsaker• Oftast tillsatt för mycket av ngt av alla KH höjande preparatHögt KH + Högt Ca: Vänta, förbrukas automatiskt• Kommer att automatiskt sjunka av sig själv när koraller mm förbrukar karbonaterna• Vid akut höga värden, gör vattenbyte
gladiator Postat 27 december 2008 Författare Postat 27 december 2008 Har inte tillsatt något KH höjande preparat, vattenbyte gör jag med ca 100-150 l i veckan. Detta värde har legat högt vid flera tillfällen, därför undrar jag om det kan vara kalkreaktorn som gör detta. Vad påverkas av ett högt KH i karet ?
stigigemla Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Det som höjer kH är kalkreaktorn. Koldioxid blir till bikarbonatjoner i reaktorn. Om du prövar att låta utloppsvattnet från reaktorn gå genom ett rör med Dolomitkalk eller magnesiumkarbonat reagerar överskottskoldioxid med den och höjer dessutom Mg- halten en aning. På sikt bör det både öka Mg och sänka kH litet grann.
Sillen Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Jag blev också fundersam då jag trodde att ditt magnesium skulle reagera med Mg istället för att höja KH. Kan det vara så att du trycker genom för mycket kolioxid? Vet inte om det kan få högt KH som följd.
hansson_1985 Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 hej..vad ligger ditt PH på? om man matar för mycket co2 så kommer det att ändra värdena på PH.
gladiator Postat 27 december 2008 Författare Postat 27 december 2008 Det som höjer kH är kalkreaktorn. Koldioxid blir till bikarbonatjoner i reaktorn. Om du prövar att låta utloppsvattnet från reaktorn gå genom ett rör med Dolomitkalk eller magnesiumkarbonat reagerar överskottskoldioxid med den och höjer dessutom Mg- halten en aning. På sikt bör det både öka Mg och sänka kH litet grann.Jag har en Co2 reduktionskammare fyllt med Mg grannulat, Ph ligger på ca 8.Jag har svårt att hålla uppe Ca och Mg så jag kör kalkreaktorn 9 h/dag, har ställt in reaktorn som det stod i bruksanvisningen. Ca 1 bubbla med Co2/ sek. Men jag har väldigt svårt att ställa in vatten flödet som går igenom kalkreaktorn, tycker reglaget är riktigt dåligt...Kan det vara att det är för stort flöde av vatten genom kalkreaktorn ?
stigigemla Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Det kan det vara för stort flöde. En mer kraftfull metod än den jag föreslog och som du redan har är att använda en kalkmixer. Den sänker kH jämfört med Ca.Jag vet att somliga använder en doserpump till kalkreaktorn för att hålla ett jämnare flöde.
gladiator Postat 27 december 2008 Författare Postat 27 december 2008 Jag har tyvärr inte läst på alls om vad en kalkmixer gör, Stig kan du berätta lite enkelt vad det är och vad den påverkar ? Tack !!
gladiator Postat 27 december 2008 Författare Postat 27 december 2008 Har läst på lite nu, många på guiden har haft otur med kalkmixrar. kalciumhydroxid har följt med till karet och nästan allt har dött. Läste många trådar från år 2005, har kalkmixrarna blivit säkrare nu än då ? eller finns det andra sett att skydda sig på ? Ph prob ?Detta låter farligt men på något sett måste jag få ner Kh och kalkmixern låter ju som ett sätt.
gladiator Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 Har idag fått tillskott på fiskar: (5 st)Apolemichthys xanthurus ca 12-13 cm Länk: http://se.reeflex.net/tiere/345_Apolemichthys_xanthurus.htmZebrasoma xanthurus ca ca 12-13 cm, den har levt i ca 5 år i akvarium. Länk: http://se.reeflex.net/tiere/517_Zebrasoma_xanthurus.htmSalarias fasciatus Länk: http://se.reeflex.net/tiere/66_Salarias_fasciatus.htmHeniochus acuminatus Länk: http://se.reeflex.net/tiere/40_Heniochus_acuminatus%20.htmCentropyge eibli (Lite annan färg) länken:http://se.reeflex.net/tiere/261_Centropyge_eibli.htmAllt gått bra hittills :-)Köper kalkmixer Pm:a mig !
Sillen Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Kul Johan! Vimpelfiskarna kommer bli grymma i ditt kar även om Zebrasoma xanthurus och Centropyge eibli hade passat bättre i mitt!
austlich Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Tack !Vi har mycket Ek möbler hemma så valet var lätt.Hoppas på att jag klarar av att bygga något lika stilrent till mitt projekt sen när jag väl kommer igång ^^Väldigt fina fiskar du hade med.
gladiator Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 Hoppas på att jag klarar av att bygga något lika stilrent till mitt projekt sen när jag väl kommer igång ^^Väldigt fina fiskar du hade med.Tack igen !Såklart ditt projekt blir bra, planera noga innan bara.Åk hem till flera som har saltvattenakvarium, titta noga på teknik och olika lösningar tex bänk/möbler/rördragning bolla med ideer på guiden.Vilken storlek på karet har du funderat på ?
austlich Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Just nu står jag och väger emellan två olika val. Antingen kör jag på ett 250 liters salt som då får måtten 100x50x50. Eller så kör jag på två kuber som då blir 50. Detta för att då köra ett salt och ett sött.Möbeln är tänkt att fungera som en rumsavdelare och lär bli runt 50 cm längre än karet/karen.Så just nu står jag i kvalet om jag ska börja med litet salt och köra ett sött som jag är van vid eller gå all in på salt så att säga. Möbeln kommer att byggas på ett sätt så att kuberna går att byta ut emot ett vanligt kar.
gladiator Postat 28 december 2008 Författare Postat 28 december 2008 Just nu står jag och väger emellan två olika val. Antingen kör jag på ett 250 liters salt som då får måtten 100x50x50. Eller så kör jag på två kuber som då blir 50. Detta för att då köra ett salt och ett sött.Möbeln är tänkt att fungera som en rumsavdelare och lär bli runt 50 cm längre än karet/karen.Så just nu står jag i kvalet om jag ska börja med litet salt och köra ett sött som jag är van vid eller gå all in på salt så att säga. Möbeln kommer att byggas på ett sätt så att kuberna går att byta ut emot ett vanligt kar.Kuberna låter häftigt, jag har hållt på med sött många år innan jag tog steget till salt. Kommer nog inte att gå tillbaks till sött, men man ska ju aldrig säga aldrig. Jag tycker om all teknik/koraller och dom färggranna fiskarna. Beslutar du dig att köra med ett sött och ett salt, tänk till lite extra när du köper teknik ifall du ångrar dig och vill köra 2 st saltkuber eller ett större salt. Det är dyrt att byta ut teknik ifall du skulle behöva uppgradera något tex skummare. Lycka till !!!
austlich Postat 28 december 2008 Postat 28 december 2008 Tack för tipsen!Ska inte kapa tråden mer nu ;P Ska bara glo på bilderna och berömma
Tedb Postat 29 december 2008 Postat 29 december 2008 Har du högt Kh på ditt osmosvatten så använd saltsyra.4 ml saltsyra 30 procentig sänker ungefär en dKh grad per 100 liter.
gladiator Postat 29 december 2008 Författare Postat 29 december 2008 Alldeles nu så har jag testat med en annan förpackning KH som jag fick igår, och i osmo vattnet hade jag 1,3 DKH,i karet så hade jag 8 DKH. Vilket test visar rätt ?? Båda är Salifers, dagens test går ut 2010-04det test som visar 12 DKH går ut 2012-09.....Är Salifers test pålitliga ?
Rekommenderade inlägg