Gå till innehåll

930l med inbyggd sump


PärS

Rekommenderade inlägg

Hej igen!

Har nu fått ordning på systemet för automatisk påfyllning av avdunstat vatten med osmosvatten, samt automatisk dosering av kemikalier enligt Ballingmetoden.

Jag byggde en låda av plexiglas som jag försedde med tre induktiva 24V givare. I LOGO:n har jag programmerat att minst två av tre givare skall indikera för lågt vatten för att automatisk påfyllning skall få ske. Jag byggde enkla flottörer med hjälp av vanliga metflöten som jag trädde sugrör på och monterade metallbrickor överst. För att påfyllning skall få ske måste då som sagt minst två flottörer ge signal.

För att inte behöva vara inne och koppla i huvudcentralen för akvariet drog jag ned en mångledare till en korskopplingslåda bredvid sumpen. Denna hanterar all 24V till fläktar, dimmer, nivågivare mm.

Som man kan se på bilderna har jag även en pT-100 givare kopplad till en analogingång på LOGO:n.

Att jag ville ha det var för att om kylaren skulle bli felaktigt och fortsätta att kyla under 24 grader kommer denna att stängas av. Jag använder också denna givare till att stänga av belysningen i flera steg om temperaturen skulle bli för hög, dvs. om kylaren inte fungerar. Vid 28 grader stängs 2 lysrör av, vid 28,5 två till osv.

På korskopplingslådan finns två knappar.

Den första stänger av vissa cirkulationspumpar (kan kanske vara bra vid matning).

Den andra initierar ett saltvattenbyte. När man tryckt på denna knappen kommer saltvatten att fyllas på istället för osmosvatten under en timme, givetvis med samma villkor för flottörerna.

I korskopplingslådan använder jag tre ingångar för att binäravkoda tiden för Balling 0-7 minuter per dag. För närvarande kör jag en minut per dag med doserpumparna.

Doserpumpar och 5-liters dunkar står under akvariet och slangar är försedda med backventiler och mynnar ovanför vattennivån.

Det har varit i drift ett par veckor nu och hittills har det fungerat som det ska,

post-3333-14468915115425_thumb.jpg

post-3333-14468915115673_thumb.jpg

post-3333-14468915115884_thumb.jpg

post-3333-14468915116066_thumb.jpg

post-3333-1446891511623_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har det gått några veckor och jag har fått in en hel del nya koraller, och även några nya fiskar.

Kalciumförbrukningen har börjat stiga ordentligt nu.

Har sexdubblat doseringen på balling de senaste fyra veckorna.

Korallerna växer nästan så det syns.

Lägger ut lite bilder på hur det ser ut idag.

Har lite problem med mina Acanthurus triostegus. Den ena är väldigt undertryckt av den andra så jag får mata den med en pinne som jag sticker in i dess håla varje dag.

Den är i bra form dock.

Finns det någon som är intresserad av den får ni gärna höra av er.

Pär

post-3333-14468915245494_thumb.jpg

post-3333-1446891524563_thumb.jpg

post-3333-14468915245776_thumb.jpg

post-3333-14468915245898_thumb.jpg

post-3333-14468915246058_thumb.jpg

post-3333-14468915246223_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var köper man denna blåa skiva som du har använt till att dela av en bit av karet? Är det PVC? Jag skulle behöva en sådan istället för att laminera 2 st i glas och målad blå emellan glasen

Det är faktiskt två stycken glas. Det ena är ett 4 mm lackat glas. Det går bra att beställa hos glasmästerier. Det kallas dekorationsglas och går att få i praktiskt taget vilka färger som helst. Sedan har jag ytterligare ett 4 mm klarglas. Jag har sedan limmat ihop dem med silikon med den lackade sidan inåt. Det är viktigt att ha den glasskivan som är lackad utåt i akvariet för annars syns silikonet. Jag funderade på att måla men det blir inte lika jämnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej!

Köpte en liten nigirans i torsdags som går i ett 100l karantänakvarium.

Den äter och så men ser lite orolig ut och andas väldigt snabbt.

Kan det vara tecken på någon parasit?

Salthalt 1.021.

Temp 25 grader.

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är säkert gälparasiter. Det borde gå att medecinera med Cuprazin t.ex men var man får tag på det i närheten vet jag inte.

Diskuterade detta lite med Stig men eftersom jag inte hade någon medicin letade jag upp kopparsulfat från min sons gamla kemilåda. Hittade ett recept i en saltvattensbok där man skulle blanda 1,6 gram kopparsulfat i 1dl vatten. Av denna blandningen skulle man tillsätta 10ml per 100 liter akvarievatten.

Sagt och gjort, upp med den levande stenen, av med UV:t och i med blandningen.

2 timmar senare hade kirurgen slutat flämta och simmade runt på ett helt annat sätt.

Verka funka bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på rygg :) sorry kunde inte låta bli

En bild på rygsimmet.

Jag har ju haft två Acanthurus triostegus ett tag som aldrig kommit överens.

Med den nya kirurgen funkar det plötsligt.

Lite taskig bild, det är svårt att fota kirurger.

post-3333-144689153524_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej!

Lite nya bilder.

Korallerna växer så det knakar.

Har bra vattenvärden med omätbar nitrat och fosfat.

Har dock de senaste veckorna fått lite problem med cyano och har efter inrådan men Stig startar med aluminiumbaserad forfatreducering istället för järnbaserad.

Har tittat runt på forumet och hittat massvis med teorier om cyano. Hoppas det ger med sig det ser inte vackert ut.

Häller även på att suga upp min sand som jag tycker är för grov. Det har växt så mycket kalkalger på den att det bildats en hård skorpa på sanden. Jag tror att det samlas skit i sanden eftersom jag inte har några djur som rör runt i den. Så småningom skall det bli endast 5mm med fin sand istället.

post-3333-14468915424268_thumb.jpg

post-3333-14468915424561_thumb.jpg

post-3333-14468915424766_thumb.jpg

post-3333-14468915424914_thumb.jpg

post-3333-1446891542507_thumb.jpg

post-3333-14468915425214_thumb.jpg

post-3333-14468915425364_thumb.jpg

post-3333-14468915425545_thumb.jpg

post-3333-14468915425764_thumb.jpg

post-3333-14468915425965_thumb.jpg

post-3333-14468915426131_thumb.jpg

post-3333-14468915426433_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt Pär!

Berätta gärna hur det går med den aluminiumbaserade fosfatremovern. Stig nämnde detta för mig också. Har inte provat själv än.

Har gjort en del förändringar i veckan.

Bytt mer vatten (sugit cyano 3 ggr).

Skummat blötare.

Höjt kH till nästan 10.

Ökat cirkulationen.

och

Jag tycker mig se en viss förbättring idag, jag hoppas att det är på väg över.

Var på marinakvariet igår och Bengt dömde fullständigt ut aluminiumbaserade fosfatreduceringar men det verkar ju vara ett känsligt ämne med många olika åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på marinakvariet igår och Bengt dömde fullständigt ut aluminiumbaserade fosfatreduceringar men det verkar ju vara ett känsligt ämne med många olika åsikter.

Nämn något den mannen inte dömer ut.

Ditt kar ser mäktigt ut, snyggt jobb. Bortsett från lite cyano så verker det ju gå alldeles utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså 180 i rent akvarium. Du kör bara 80W rör om jag förstått det rätt? Hur tycker du det funkar med längden på karet? Det blir inte för mörkt ute i kanterna?

Mvh Thomas

Jo det stämmer. Jag har ju inte riktigt samma tryck i ytterkanterna men eftersom jag har så tätt mellan rören tycker jag att ljuset är bra ändå. Man kan anpassa lite vilka sorters koraller man har också. Jag har haft en väldigt bra tillväxt på korallerna och jag har bara alla tio rören tända samtidigt i tre timmar per dygn.

Det är klart mest ekonomiskt att köra 80W ljus eftersom priskillnaden mellan de olika längderna är så små samt att skillnad på HF-donen också är ganska lite när man bygger själv.

MVH

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tänkte bara ge ett litet inlägg i cyanodebatten.

Skrev tidigare att jag fått problem med cyano.

Har hela tiden kört med järnbaserad fosfatreducering och enligt Salifert har jag legat på noll i både fosfat och nitrat.

När jag fick problem pratade jag med Stig och han hade också haft problem med cyano men när han gick över till aluminiumbaserad fosfatreducering försvann cyanon efter någon månad.

Mitt kar har totalt 750 liter vatten och jag startade med 100g i en strumpa i sumpen som jag efter någon vecka höjde till 200g och efter några dagar till 400g.

För några dagar sedan började delar av cyanon bli brun och nu har den nästan försvunnit helt.

Samtidigt så har tillväxten av vanliga alger samt kalkalger minskat. Korallerna ser bra ut och tycks nästan ha fått ännu bättre färger.

För min del tog det ca. en månad från att jag bytte fosfatreducering till resultat.

Hoppas bara på att cyanon inte kommer igen, men som det ser ut kommer jag att fortsätta med aluminiumbaserad fosfatreducering.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gått ett tag sen sist nu.

Korallerna har bra tillväxt. Var dock tvungen att byta doserpumparna.

Jag hade köpt Aqua Medic SP3000 men dessa fungerade som en slumptalsgenerator och gick inte alls att lita på. Vill verkligen avråda från dessa.

De jag använder mig av nu kommer från autoclude (www.autocludepumps.com) och ger 25ml/min.

Har haft dessa igång nu i en månad och de har fungerat perfekt. Alla tre doserar lika mycket.

Har även hittat vad jag tror är den blå korallen (Heliopora coerulea) på min levade sten. Vad som är lite speciellt är att den är klart rosa. Den täcker nu ca 2dm3 och växer bra.

post-3333-14468915781119_thumb.jpg

post-3333-14468915781309_thumb.jpg

post-3333-14468915781491_thumb.jpg

post-3333-14468915781646_thumb.jpg

post-3333-14468915781859_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...