Gå till innehåll

930l med inbyggd sump


PärS

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det har ju mest blivit teknikbilder. Men nu har det ju gått några veckor och igår fick jag i lite mer koraller. Lägger ut några bilder som visar hur det blev.

Har väldigt lite fisk än, men det är ju bäst att starta försiktigt.

post-3333-14468914987106_thumb.jpg

post-3333-14468914987354_thumb.jpg

post-3333-14468914987598_thumb.jpg

post-3333-14468914987794_thumb.jpg

post-3333-14468914987941_thumb.jpg

post-3333-14468914988083_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut!!

Är du färdig med aquascapen?

Om jag skulle vara du så skulle jag "dela av" stenlängan någonstanns, alltså bara plocka bort/placera om någon/några stenar för att få fri sandbotten från framrutan till bakrutan någonstanns.

Jag tycker att det ger mer liv och djup i akvariet, men det är ju såklart en smaksak.

Min förklaring blev lite rörig, men du kanske förstog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut!!

Är du färdig med aquascapen?

Om jag skulle vara du så skulle jag "dela av" stenlängan någonstanns, alltså bara plocka bort/placera om någon/några stenar för att få fri sandbotten från framrutan till bakrutan någonstanns.

Jag tycker att det ger mer liv och djup i akvariet, men det är ju såklart en smaksak.

Min förklaring blev lite rörig, men du kanske förstog.

Jag har faktiskt försökt att göra lite som du säger. Jag har inte fått med hela karet på en bild men de två översta antyder att höjden går ned i mitten. Ungefär halva höjde där.

Jag kan tyvärr inte gå ned helt eftersom mitt 40mm PVC-rör till closed-loop ligger hela vägen under stenarna, och denna vill man ju inte se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt försökt att göra lite som du säger. Jag har inte fått med hela karet på en bild men de två översta antyder att höjden går ned i mitten. Ungefär halva höjde där.

Jag kan tyvärr inte gå ned helt eftersom mitt 40mm PVC-rör till closed-loop ligger hela vägen under stenarna, och denna vill man ju inte se.

Skaffa en liten sten med gröna stjärnpolyper och lägg på/bredvid det röret så ska du se att röret är borta efter några månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en liten sten med gröna stjärnpolyper och lägg på/bredvid det röret så ska du se att röret är borta efter några månader.

Bra idé.

Jag har redan en sten med gröna kolonianemoner. Får väl prova att ta ned den ytterligare och se hur det blir nu till helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Upptäckte i lördags att det plötsligt började ryka från en sten.

Blev osäker och tog upp den och la den i en spann tills det slutade.

Skickar med en bild på hur det såg ut.

Någon som vet vad det är, och om det är skadligt.

Inget verkar för övrigt ha hänt med fiskar och koraller.

post-3333-14468915043042_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen en snigel eller liten mussla som la ägg/bajskräkades (nytt ord?) :)

Pyser lite ur stenen hos mig ibland med, kan oxå vara detrius som blir "utskjutet" av nån räka eller fisk som är inne i håligheterna och rör om.

Bilden gjorde inte riktigt händelsen rättvisa.

Det var ordentligt med "rök" som riktigt pustade ut i stråk.

Min tanke var att någon svamp skickade sporer. Såg ungefär ut som en röksvamp. Det fortsatte även en tid i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej köpte en liten hepatus ( ca 5 cm ) för 10 dagar sen.

Kan väl erkänna att det var lite tidigt men jag har ju sparsamt med fisk och matar nu bara 6 gram artemia/mysis per dag.

Vattenvärde

Ca: 430

Mg: 1320

KH: 7,5

pH: 8

Salthalt: 1.025

Temp: 27

NO2: 0

NO3: 0

PO4: 0

Med andra ord perfekta värden. Kanske lite lågt pH.

Kör med 39W UV-C.

Efter några dagar fick hepatusen några prickar.

(Jag vet ingen karantän, håller på att sätta upp det)

Det verkar som om prickarna försvinner under natten för att sedan komma under dagen.

Inte speciellt många men ändå.

Ingen annan fisk har drabbats.

Hänger prick ihop med belysning?

Jag har ju som mest 800W T5. Skall jag dämpa lite?

Har preparerat maten med vitlök idag.

Fisken är väldigt pigg och äter bra.

Har för övrigt två putsarräkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DEt är ganska vanligt dels är paletten väldigt känslig för prick sen brukar den komma lite mer framåt eftermiddagen när ljuset har varit tänt ett tag.

Vitlök hjälper säkert fisken att bygga upp imunförsvaret men det tar inte bort pricken som den redan har det gör inte heller uvt men dom svävande partikklarna tar den ju så att det kommer troligtvis gå över av sig självt med tiden.

Det är helt normalt att en pallett får prick när den är ny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en palett som har svampangrepp på morgnarna. Det försvinner under dagen när fisken är mer aktiv. (Fisken har det ännu men inte hos mig) Undrar om du kanske har samma?

Nej det tror jag inte Stig. Jag är tämligen säker på att det är prick.

Den hade betydligt mer idag, så nu har jag dragit ned på belysningen och kopplat in ett 10W UV-C som jag lånat ytterligare.

Fortfarande ingen annan fisk som drabbats, men jag börjar bli lite nervös.

Skall jag försöka fånga ur den och ha den i ett 100l med UV istället eller skall jag avvakta nu när jag har totalt 49W UV-C?

Den är för övrigt fortfarande pigg och äter mycket bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förmodar ett det är några små prickar som syns på stjärt- och bröstfenorna och en och annan på kroppen?

Typiskt hepatus, de brukar få detta. Jag skulle ta det lugnt och inte göra något. Tror det är stressprick pga ny miljö osv. Tror det är bättre att lämna fisken ifred, försöka få i den mat berikat med lite vitaminer. Du har ju ett UVC på gång också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förmodar ett det är några små prickar som syns på stjärt- och bröstfenorna och en och annan på kroppen?

Typiskt hepatus, de brukar få detta. Jag skulle ta det lugnt och inte göra något. Tror det är stressprick pga ny miljö osv. Tror det är bättre att lämna fisken ifred, försöka få i den mat berikat med lite vitaminer. Du har ju ett UVC på gång också.

Ja så har det sett ut i 11 dagar, men idag är det betydligt fler. Har även ökat cirkulationen en hel del. Är det bra eller dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om cirkulationen har någon betydelse vet jag inte, men det tror jag inte.

11 dagar utan att det synts på någon annan fisk skvallrar om att det bara är just denna som inte trivs riktigt. Känslig som hepatus är så är det inte förvånande. Eftersom den är pigg och äter så skulle jag satsat ett antal dagar på UVC i första hand.

En behandling i ett 'naket' karantänskar är en ganska omild behandling och kan knäcka ömtåliga arter. Det är alltid svårt att avgöra när det är dax för behandling vid sidan om eller förska vara kall och avvakta utvecklingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag är rätt ny på saltvatten och jag har själv två hepatus i mitt nystartade kar.

De fick prick efter att jag var tvungen att arbeta i och runt karet ganska mycket för några veckor sedan.

Nu har de fått gå i lugn och ro med uv-c dygnet runt och nu är de nästan helt prickfria.

Man kan bara se någon enstaka liten prick på en av dom nu.

Så ta det lugnt så länge den äter.

Tror bara flytt stressar fisken och prick parasiterna finns ju kvar i karet så risken är väl stor att den får tillbaka prickarna när den flyttas tillbaka till karet igen.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag är rätt ny på saltvatten och jag har själv två hepatus i mitt nystartade kar.

De fick prick efter att jag var tvungen att arbeta i och runt karet ganska mycket för några veckor sedan.

Nu har de fått gå i lugn och ro med uv-c dygnet runt och nu är de nästan helt prickfria.

Man kan bara se någon enstaka liten prick på en av dom nu.

Så ta det lugnt så länge den äter.

Tror bara flytt stressar fisken och prick parasiterna finns ju kvar i karet så risken är väl stor att den får tillbaka prickarna när den flyttas tillbaka till karet igen.

Mvh Lucas

Jag får väl försöka att ha lite is i magen, men det känns ju oroligt med de erfarenheter man har haft av vita prick på sötvattensfisk. Visserligen inte samma parasit men ändå. Har nu kört med dubbla UV i ett dygn och det ser likadant ut. Får väl vänta till helgen och se. Bara den inte smittar några andra så går det ju bra att ta det lugnt. Har ju tre kirurger till bl.a. en Zebrazoma flavenscens som ju också skall vara lite prickkänslig, men den har inte någon prick.

Mvh Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag äntligen komma tillrätta med pricken.

Varför UV:t inte tog pricken vad att jag körde alla pumparna 3000 + 3000 + 2300 +2400 genom samma rör under stenen.

Tydligen räckte inte vattnet till och det som blev mest lidande var UV:t som knappt fick något alls.

Efter att ha flyttat ut en cirkulationspump ut ur sumpen (får se hur jag löser det senare) och använt det röret för att "mata" kylarpumpen räckte vattnet till.

Jag bytte dessutom min 2300 liters pump till en 3000 liters.

När jag sedan mätte flödet var det ändå bara 700 liter genom UV:t.

Jag hade använt mig av originalkopplingarna som följde med. 32 mm limmad PVC med övergång till 16 mm nippel in och ut deltec:en. Ville gärna ha originaldelarna eftersom de är transparenta så man kan se om lampan fungerar.

Nu har jag limmat nya rör där jag skall använda mig av 25mm nipplar istället för att minska motståndet.

Samma problem var det med den 10W som jag lånat, fick här gå upp till en 1200 liters pump för att få någorlunda flöde genom denna.

Jag tycker det är underligt att leverantören skickar med kopplingar som inte går att använda för att uppnå det flöde som den är specificerad för!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har lärt mig om uv-c är att man inte ska låta vattnet rusa igenom filtret för fort så jag tror du får bättre sterilisering om du inte ökar upp flödet med kraftigare pump.

Däremot är det smart att ha någon form av partikelfilter på insuget till filtret, typ blå filtermatta så att det blir mindre partiklar som far igenom och skuggar uv-c ljuset.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har lärt mig om uv-c är att man inte ska låta vattnet rusa igenom filtret för fort så jag tror du får bättre sterilisering om du inte ökar upp flödet med kraftigare pump.

Däremot är det smart att ha någon form av partikelfilter på insuget till filtret, typ blå filtermatta så att det blir mindre partiklar som far igenom och skuggar uv-c ljuset.

Mvh

Jag förstår resonemanget till viss del men i mitt fall har jag ju bara 1/3 av max-flöde.

Även om färre procent av patogenerna dör vid maxflöde kommer däremot säkerligen effiktiviteten öka eftersom vattnet går igenom fler gånger.

Det kanske är dumt att ligga på gränsen men att öka till åtminstone 1500 liter borde ju vara rimligt eftersom den är dimensionerad för 2000 liter.

Jag tycker även att det är oekonomiskt att strypa en överdimensionerad pump bara för att anslutningarna är för små.

Partiklar tror jag inte jag har problem med eftersom belastningen är så pass låg i karet. Vattnet är i princip alltid kristallklart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...