Gå till innehåll

930l med inbyggd sump


PärS

Rekommenderade inlägg

Den första tror jag också är en skiva av nåt slag. Den andra är nog en rörkorall eller anthelia eller xenia. Svårt att se på bilden - om varje polyp kommer ut ur ett separat rör som antingen växer ut ur en matta (som hos pachyclavularia som jag tyckte jag såg på nån av dina bilder) eller ur ett nätverk av rör/"slangar" som slingrar sig runt stenen så är det en rörkorall av nåt slag. Om polyperna växer rakt upp ur vävnaden så är det nog anthelia eller xenia. Det är min gissning.

Annars är det väl ännu ett kar jag får försöka ta chansen att se live nästa gång jag åker hem till min gamla hemstad? Blir nog inte i jul men senare... finns det nån akvarieaffär som har salt i Växjö nuförtiden förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den första tror jag också är en skiva av nåt slag. Den andra är nog en rörkorall eller anthelia eller xenia. Svårt att se på bilden - om varje polyp kommer ut ur ett separat rör som antingen växer ut ur en matta (som hos pachyclavularia som jag tyckte jag såg på nån av dina bilder) eller ur ett nätverk av rör/"slangar" som slingrar sig runt stenen så är det en rörkorall av nåt slag. Om polyperna växer rakt upp ur vävnaden så är det nog anthelia eller xenia. Det är min gissning.

Annars är det väl ännu ett kar jag får försöka ta chansen att se live nästa gång jag åker hem till min gamla hemstad? Blir nog inte i jul men senare... finns det nån akvarieaffär som har salt i Växjö nuförtiden förresten?

Någon matta syns aldrig. Den drar aldrig ihop sig på natten. Den pumpar inte så förmodligen är det väl någon anthelia variant. Dock är den väldigt liten bara ca 5mm hög.

I Växjö finns ingen affär med saltvatten.

Hör gärna av dig om du vill komma och kika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Karet har nu varit igång ett år precis.

Lite nya bilder.

Jag har nu med hjälp av en fiskfälla fångat ut lite fisk så just nu ser det lite tomt ut.

Skall fylla på snart men min A. nigricans blev lite stressad vid förändringarna så den fick en hel del prick. Jag kör just nu med två UV-C så jag hoppas det ger med sig nu.

Pär

post-3333-14468916426036_thumb.jpg

post-3333-14468916426166_thumb.jpg

post-3333-14468916426299_thumb.jpg

post-3333-14468916426406_thumb.jpg

post-3333-14468916426578_thumb.jpg

post-3333-14468916426721_thumb.jpg

post-3333-14468916426871_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha!

Ja utfärgningen är det inget fel på. Det beror nog på att jag har väldigt låga näringsnivåer.

Mina koraller som jag köpte i Kungsbacka (Zeovit) har inte tappat någon färg än.

Efter att jag tog bort mina två A. triostegus så minskade matning med hälften. Jag tyckte mig ana att skivanemoner och euphyllia inte riktigt gillade detta så jag stöd matar dem lite med finmalet flingfoder nu.

Jag vet inte om det är onödigt? Kan man få näringsbrist med den belysningen som jag har (800W T5)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej!

Är hemma i feber och kikade på lite gamla bilder. Hittade ett år gamla bilder - vilken skillnad!

Har även skaffat lite nya fiskar och koraller.

Lägger ut en bild på galaxean på krigsstigen efter matningen på kvällen.

Pär

post-3333-1446891655732_thumb.jpg

post-3333-14468916557505_thumb.jpg

post-3333-1446891655762_thumb.jpg

post-3333-14468916557788_thumb.jpg

post-3333-14468916557925_thumb.jpg

post-3333-14468916558149_thumb.jpg

post-3333-14468916558365_thumb.jpg

post-3333-14468916558393_thumb.jpg

post-3333-1446891655858_thumb.jpg

post-3333-14468916558762_thumb.jpg

post-3333-14468916558925_thumb.jpg

post-3333-14468916559112_thumb.jpg

post-3333-14468916559302_thumb.jpg

post-3333-14468916559496_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Det fungerar i huvudsak bra. Dock har mina montipora digitata (både röda och gröna) slutat att slå ut sina polyper. Detta skedde i princip över en natt och gäller 5 st koraller placerade på olika ställen i karet. Andra SPS visar inte dessa tendenser. Har gjort lite större vattenbyten, tillsatt aminosyror och Fauna marin Ultra organic utan resultat. Konstigt.

som jag skrivit tidigare är även min skivanemon mindre utslagen mot tidigare.

Några tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt pär!! Vad är det för fisk??

Alla är inte nya dock men dessa är det.

Första fisken Paracanthurus hepatus – Palett kirurg

Andra fisken Chrysiptera parasema – Gulfenad blå frökenfisk

Tredje fisken Nemateleotris decora – Elegant firefish

Fjärde fisken Pterapogon kauderni - Bangai kardinal

Femte fisken Ctenochaetus strigosus – Gulögd kirurg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej!

I samband med att vi skall bygga ett inglasat vinterbonat uterum till huset till sommaren har jag en fundering att bygga en extra sump till mitt kar i ena hörnet på rummet. Det är så lägligt placerat att den står vägg i väg med det befintliga akvariets sump. Denna nya sump tänkte jag dela i två delar. En sötvattensdel för kylning. Min tanke är nämligen att jag gräver ned ett PVC-rör i marken innan plattan gjuts. Från sötvattensdelen sätter jag en pump för att kyla ned vattnet när den går genom marken.

Tanken var att den glasvägg som delar av salt-och sötvattensdelen skulle vara 60x60 cm. Denna används för att kyla ned saltvattensdelen.

Denna nya sump skall stå på samma höjd som det befintliga karet så att jag med hjälp av hävert och returpump kan pumpa vatten mellan den nya sumpen och den gamla.

I saltvattensdelen skulle jag ha utrymme för kalkreaktor, fosfatereducering, kol, samt ett refugium som jag tänkte köra på natten för att minska pH-variationerna.

Den sump jag har integrerad i karet är väldigt fullproppad så det vore trevligt att få det lite öppnare.

Är det någon som gjort något liknande.

Vilket djup skall man gräva ned PVC-slangen för att få tillräcklig kyleffekt?

Är arean mellan söt och saltvattendelen (kylarean) på 0,36 kvadratmeter tillräcklig?

Någon som har en formel för kyleffekt?

Tacksam för svar och ideér.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...