Gå till innehåll

930l med inbyggd sump


PärS

Rekommenderade inlägg

Jag kanske det. Har haft många kar genom åren och har aldrig haft problem med krypströmmar. Men som sagt det kanske är värre med saltvatten.

Tänkte mer att det kan bli ganska liten marginal om hela huset ligger på en 30 mA och många saker som kan trippa den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag skulle nog välja att blåsa ut vattnet under stenarna istället. Då blir det lättare att få bort skit och mindre risk för rören att sätta igen sig.

Så min idèe är att ha en separat pump som blåser ut under stenarna och resten skickar ut vattnet upptill. Kanske lite sent att ändra sig nu:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det är ett bra sätt att bli av med parasiter, sätter man då ett uvc på den delen av returen?

Helt klart skall man blåsa ut en del av returen vid ytan.

Det där med att slippa fula pumpar är en dröm jag aldrig lyckas lösa, men med den här konstruktionen så ser det onekligen ut att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte visa lite bilder på hur karet blev när den levande stenen kom i.

Totalt var det 102 kg som kom i lådor direkt från indonesien.

Jag köpte den av Stig, och den verkade vara av fin kvalitet. Det satt lite alger och lknappar på dem samt en hel del kalkalger.

Efter någon vecka lade jag i den första korallen (en kolonianemon) och då var det dags att hänga upp den hemmagjorda rampen. Totalt 10 80W T5, varav två dimbara. Jag monterades i taljor för att lätt kunna reglera höjden över karet.

Eftersom jag inte var klar med inbyggnaden blev det väldigt ljust, så jag fick så gott det gick klä in ställningen med filtar, handdukar mm.

På bilden med lysrampen ser man plexiglasskivorna längs bort som avskiljer dem öppna sumpen från el och belysning.

post-3333-14468914879907_thumb.jpg

post-3333-14468914880295_thumb.jpg

post-3333-14468914880561_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cool design av armaturen Aluminum profiler

Bra kräm/ljus över karet är det iallafall

Väntar spännt på resultatet sedan med bra luckor ovan karet som INTE släpper igenom nått ljus.

Luckorna monteras med pianogångjärn överallt. Dessa släpper inte igenom något ljus. Sedan försöker jag att lägga skarvar där jag har träkonstruktionen bakom. Om det inte räcker får jag väl montera lister där ljuset slipper igenom. På något sätt går det nog att få det tätt. Detta är ju också viktigt för att skärma av ljud från pumpar och skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med en bygghandel om de har takskivor. Har själv undertaks skivor och dom är utav glasfiber med målad yta är grym ljud dämpare

Jag har skaffat precis samma. Både 20 och 40mm med målad sida. Dessa är av glasfiber. Har monterat en del men en del återstår innan jag kan se resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skaffat precis samma. Både 20 och 40mm med målad sida. Dessa är av glasfiber. Har monterat en del men en del återstår innan jag kan se resultatet.

Vilket fabrikat har du av dessa skivor? Jag har byggt en hel del ljudisolering i biorummet hemma, och Ecophon är allra bästa kvaliteten (används ofta i innertak i kontorsmiljöer), men det finns naturligtvis andra fabrikat också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet faktiskt inte fabrikatet på skivorna. Men 40mm skulle vara av bullerdämpningsklass A och 20mm av klass C. Köpte dem av Växjö undertak.

40 mm skivorna användes jag i träkonstruktionen upptill och 20mm limmades med smältlim på luckorna.

Skickar med lite bilder hur det blev. Som synes slipper i princip inget ljus ut.

Vad som återstår nu är att få till någon form av bullerdämpning på fläktarna som syns upptill.

De är extremt tysta, men de blåser ju ut ljudet inifrån så där måste jag få till någon form av bullerfälla. Finns kanske någon som har någon bra idé där!

post-3333-14468914938999_thumb.jpg

post-3333-14468914939145_thumb.jpg

post-3333-14468914939275_thumb.jpg

post-3333-14468914939462_thumb.jpg

post-3333-14468914939647_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket snyggt gjort och lätt åtkomligt från alla håll!

När det gäller ljuddämpning av fläktar har jag en del erfarenheter. Jag har byggt en ljudfälla till min kylare, men jag har dessvärre monterat ned ned innan jag tog några bilder. Principen är ändå att bygga en "serpentin" eller i varje fall en "tunnel" av ljuddämpande material från fläkten.

Principen är samma som jag tidigare gjort för min projektor i biorummet. Jag kopierar lite inspirationsbilder (fler bilder finns i Vargklos galleri på dvdforum.nu). Men den anordningen jag byggt fick jag ned ljudet i biorummet till noll (som synes byggde jag en utsugskanal och satte kylfläkten i ett angränsande rum, och säkerställde flera gånger om att ljudet från denna fläkt inte skulle fortplanta sig bakåt igen).

post-1358-1446891493984_thumb.jpg

post-1358-14468914939993_thumb.jpg

post-1358-14468914940083_thumb.jpg

post-1358-1446891494015_thumb.jpg

post-1358-14468914940221_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju jätte bra ut och genomtänkt

Har du redan fått fisk i karet ?

Vad är det för några ?

Får väl erkänna att jag fuskat med tiden lite. Jag fick i den levande stenen i slutet av november.

Har sedan dess fått i ett tiotal koraller, en gul kirurg, två clowner och fem frökenfiskar.

Var tyvärr inte tillräckligt snabb med fosfatreducering vid uppstarten så jag fick en hel del grönalger, men jag köpte till två triostegus i torsdags och nu efter 3 dagar är karet nästan helt rent. Otroliga algätare.

Har varit väldigt noga med vattenkontroller och har inte haft någon tendens vare sig till nitrit eller ammonium. Jag vet inte om faran är över än?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en ide som kan funkar bra.

Titta på bilden så kommer du nog förstå.

Vad kostade takplattorna?

vilket märke och vad vilken kedja köpte du dom på?

//Jens

Som sagt köpte dem av Växjö undertak. De ingår i en kedja nordisol som finns i Stockholm, Göteborg, Örebro, och Växjö. Det som gått åt till mitt bygge kostar ca en tusenlapp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triostegus är en av mina favoriter riktigt bra på att äta alger

DU är inte intreserad av en Foxface ?

Har en som betar på bra men tyvär är lite för stor för mig

Jag skall försöka hejda mig med stora fiskar nu. Har alltid haft förkärlek för det, med stora mellanamerikanska ciklider och rovciklider från Malawi. Mina nästa inköp skall vara mindre fisk, och framförallt satsa på koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som återstår nu är att få till någon form av bullerdämpning på fläktarna som syns upptill.

De är extremt tysta, men de blåser ju ut ljudet inifrån så där måste jag få till någon form av bullerfälla. Finns kanske någon som har någon bra idé där!

Man skulle kunna bygga en sådan här fälla för att dämpa ljudet ut

post-736-14468914940598_thumb.jpg

Limma ihop med smältlim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle kunna bygga en sådan här fälla för att dämpa ljudet ut

[ATTACH]19578[/ATTACH]

Limma ihop med smältlim

Du menar att ljudfällan sitter på insidan. Om man såtter den på utsidan istället borde inte det dämpa ännu bättre? Visserligen inte lika snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...