Gå till innehåll

930l med inbyggd sump


PärS

Rekommenderade inlägg

låter som en kul ide.

hur är marken där du ska bygga dit ut hus? det bäste vore om det va typ blå lera eller nått som är blött för det skulle ju leda kyla-värme bättre en tor jord. att dra röret är singlet som du anntagligen kommer att ha under plattan kommer nog inte att göra så stor effekt efter som att det är så luftigt.

du kan titta hur peter har gjrot med sin kylning http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok54.php

rätt så smart tycker ja. får en ganska stor kylyta då. lycka till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hej!

Nu var det ett tag sen jag la ut bilder, här kommer lite nya.

Det tuffar på utan några större förändringar.

Har även påbörjat projektet med kylsumpen, det kommer bilder och resultat när jag kommit lite längre.

Pär

post-3333-1446891740294_thumb.jpg

post-3333-14468917403095_thumb.jpg

post-3333-14468917403298_thumb.jpg

post-3333-14468917403457_thumb.jpg

post-3333-14468917403618_thumb.jpg

post-3333-14468917403822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pär,

Jag får ge dig lite cred, jag tycker nog ditt akvarium tillhör de snyggaste på forumet,

smaksak givetvis, men din aquascaping är grymt tilltalande i mina ögon

När mina koraller växer upp ska de få sitta lika fint som i ditt kar.. haha. ;P

Din sumplösning är också väldigt intressant, (jag är ny inom hobbyn, ynka 2år, så jag kan inte bedöma hur nytänkande den är, funderar själv också i banor om hur man kan ventilera ls-en från parasiter, men oroar mig för rengörning av pumpar etc)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, jag verkligen diggar ditt kar!

Clean, kontrast, bra balans... ja, allt. Ser också med glädje att många koraller har växt i strålen från dina pumpar vilket ger en lite extra livlighet i korallskogen.

5 stjärnor från mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Ja nog har tillväxten varit hyfsad. Jag har börjat att rensa en del. På den andra sidan, som jag inte tog någon bild på denna gången, har jag rensat en hel del flakväxande gröna montoporor.

Jag funderar även på att ta bort den ena av de röda eftersom den är så stor att den snart når fram till rutan. Mina gröna monipora digitata växer också som ogräs så de måste man skörda med jämna mellanrum.

Angående sumpen så håller jag med en del, den är väldigt trång så man gräver inte i den i onödan, dock ingen omöjlighet. När jag fått till min kylsump kommer jag flytta mina strumpor med kol och fosfatreducering till den istället.

Man blir ju aldrig helt nöjd.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tack för allt beröm.

Jag har inte gjort något större i sommar. Allt växer så det knakar.

Jag har haft lite problem med några ljusgröna alger (cyano liknande) men det har blivit bättre sen jag ökade tillsats av fosfatreducering.

Jag har även börjat att tillsätta lite KNO3. Jag tillsätter ett gram per vecka via ballingen, men nitraten visar envist noll trots att jag tillsatte över fem gram i första skedet.

I övrigt har jag slitit med vårt uterum. Där finns nu en kylslinga på 25 meter nedgrävs under plattan. Det skall bli spännande att se hur det fungerar när jag kopplar in den till karet. Bilder kommer på projektet längre fram

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pär,

Du kör ganska kraftigt med balling, (det är balling light va? med tre doserpumpar?) läste att du vid ett läge var uppe i 0.9L/dag..

Jag är väldigt intresserad av vilken kostnad du lägger i månaden på ditt akvarium på grund av ballingen, och vilket märke på preparat du kör..

Jag har själv bara ett RSM 130L, och doserar pulver för hand, men, mina montiporor käkar så mycket kalcium och karbonat att jag funderar på balling.. men vad jag förstått är det väldigt få som kör balling på så stora kar som ditt pga kostnad, så jag undrar bara hur mycket det kostar dig, om jag får. Ligger också i uppgraderingsplaner, och undrar då om det ens är försvarbart prismässigt att gå på balling, eller man ska köra kalkvatten och kalkreaktor..

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag kör inte med ozon. Däremot med aktivt kol.

Jag har väl egentligen väl låga näringsvärden i karet nu. Skummaren ger knappt inget i koppen längre, det är därför jag börjat lite med salpeter.

Kemikalier köper jag på ocean akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pär du får lägga upp nya bilder på karet. De gröna algerna hade jag oxå nu i försomras tror det var pga värmen och direktsolljus som gjorde det.

Hjälpte med kalkvatten och uppsugning.

Om du har tid får du gärna komma på träffen i kalmar på söndag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...