Gå till innehåll

930l med inbyggd sump


PärS

Rekommenderade inlägg

Såg att du hade en leucosternon.

Är den så aggresiv som det sägs. Skulle vara kul med en sån. Funderar på att byta mina triostegus.

Pär

på mitten av din helbild ser det ut som du har en japonicus kirurg , om det är en sådan så

har du inte någon större chans att få den och en leocusternon att samsas.. min är aggresiv

mot nästan alla nya fiskar. dock sägs det att stoppar man i leo'n sist så ska den vara lugn

vet ej om det stämmer..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är det.

Har dock börjat växa ihop med acroporan bredvid. Vet inte om det är något problem. Annars får jag dela dem lite. Har även en galaxea nere till vänster. Den är grym på att bränna allt som står i dess närhet. Skickar ut 10cm långa trådar och pumpar över gift i allt.

hur pass bra har den växt hos dig ? om man tar någon månad , vad händer under den tiden i tillväxt ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på mitten av din helbild ser det ut som du har en japonicus kirurg , om det är en sådan så

har du inte någon större chans att få den och en leocusternon att samsas.. min är aggresiv

mot nästan alla nya fiskar. dock sägs det att stoppar man i leo'n sist så ska den vara lugn

vet ej om det stämmer..

mvh manne

Ok!

Bra att veta. Det är dock ingen japonicus utan en nigricans. Väldigt snarlika dock i utseendet. Nigicansen skall vara lite lättare att hålla, en mycket snygg fisk som jag verkligen kan rekommendera, lätt att acklimatisera, äter allt, och hittills fredlig.

//Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur pass bra har den växt hos dig ? om man tar någon månad , vad händer under den tiden i tillväxt ?

mvh manne

Jag har lagt ut bilder kontinuerligt. Svårt att säga exakt hur mycket de växer. Men i princip alla mina koraller var fraggar för ett halvår sedan så åtskilliga cm växer de per månad. Jag upplever även att tillväxten accelererar så jag kontrollerar Ca och kH varje vecka för att kunna kompensera om värdena ligger fel.

Just nu doserar jag motsvarande 8 gr Ca per dag (balling 400ml).

//Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lagt ut bilder kontinuerligt. Svårt att säga exakt hur mycket de växer. Men i princip alla mina koraller var fraggar för ett halvår sedan så åtskilliga cm växer de per månad. Jag upplever även att tillväxten accelererar så jag kontrollerar Ca och kH varje vecka för att kunna kompensera om värdena ligger fel.

Just nu doserar jag motsvarande 8 gr Ca per dag (balling 400ml).

//Pär

Låter ju kanon.. du har ju en trevlig tillväxt facktor då.

själv kör jag kalkreaktor med grov korallkross.. ingen balling, mer än om jag måste lyfta något

värde själv , som Mg..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har haft snabb tillväxt sen jag startade i december 2007.

Ligger nu på en kalciumförbrukning på 12-13mg/liter och dygn.

Kompenserar med balling.

Är det någon risk med för hög förbrukning?

Hur mycket kan man tillåta innan man måste börja rensa stenkoraller.

Har framförallt några stora montiporor som tar mycket kalcium.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft snabb tillväxt sen jag startade i december 2007.

Ligger nu på en kalciumförbrukning på 12-13mg/liter och dygn.

Kompenserar med balling.

Är det någon risk med för hög förbrukning?

Hur mycket kan man tillåta innan man måste börja rensa stenkoraller.

Har framförallt några stora montiporor som tar mycket kalcium.

Pär

Menar du 12-13gram ren Calciumchlorid-Dihydrat

man brukar ju annars blanda 66 gram med 1 liter omosvatten för Balling receptet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du 12-13gram ren Calciumchlorid-Dihydrat

man brukar ju annars blanda 66 gram med 1 liter omosvatten för Balling receptet

Nej jag menar mg/liter. Jag har ca. 750 liter vatten och tillsätter ca 36g CaCl2 + 2H2O per dygn.

Omräknat till mg/liter eller ppm blir det ca 13.

Eventuellt bör jag minska belysningen eller sänka temperaturen för att sänka tillväxten?

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag menar mg/liter. Jag har ca. 750 liter vatten och tillsätter ca 36g CaCl2 + 2H2O per dygn.

Omräknat till mg/liter eller ppm blir det ca 13.

Eventuellt bör jag minska belysningen eller sänka temperaturen för att sänka tillväxten?

Pär

hmm tillsätter du 2liter osmosvatten + 36gram Calciumchlorid-Dihydrat om dygnet.

Låter som en bra utspädd lösning

själv kör jag med 45ml om dygnet i mitt kar med receptet 1liter Osmosvatten + 66 gram Calciumchlorid-Dihydrat

Nej minska inte belysning eller tempen. Fragga eller klipp port de som är ivägen, Byt koraller som ej växer så fort. Det är ju snyggt med ett välfyllt kar med koraller och man ansar dom så de blir mer som man själv vill ha det än bara en snårskog ;)

Anledningen till att det går en massa Ca kan bero på denna alg som du har i mitten (Halimeda)

2duauc.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm tillsätter du 2liter osmosvatten + 36gram Calciumchlorid-Dihydrat om dygnet.

Låter som en bra utspädd lösning

själv kör jag med 45ml om dygnet i mitt kar med receptet 1liter Osmosvatten + 66 gram Calciumchlorid-Dihydrat

Nej minska inte belysning eller tempen. Fragga eller klipp port de som är ivägen, Byt koraller som ej växer så fort. Det är ju snyggt med ett välfyllt kar med koraller och man ansar dom så de blir mer som man själv vill ha det än bara en snårskog ;)

Anledningen till att det går en massa Ca kan bero på denna alg som du har i mitten (Halimeda)

2duauc.jpg

Tack för svaret!

Jag har rensat gröna kalkalger förr och då sjönk kalkförbrukningen.

Jag tog bort allt idag.

Jag har också samma sorts blandning som du men jag hade bara räknat ut hur mycket kalciumklorid som förbrukades. Jag doserar ca 0,5 liter av min blandning per dag, jag blandar lite tunnare än du eftersom jag tycker det är jobbigt att få bikarbonaten att lösa sig i den högsta koncentrationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm där sa du nått jag med har problem med. Bikarbonaten ligger som en kaka i botten på min behållare. Har tom testat att värma (ljummet) osmosvattnet å sedan lägga i bikarbonaten men det blev ingen skillnad

Jag hade precis samma problem som du men efter att jag spädde 10% ytterligare har jag aldrig någon olöst bikarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade precis samma problem som du men efter att jag spädde 10% ytterligare har jag aldrig någon olöst bikarbonat.

Intressant vad har du för recept nu på allt totalt för ballingen.

Har du stora behållare för vätskorna då du gör åt 0,5l/dygnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant vad har du för recept nu på allt totalt för ballingen.

Har du stora behållare för vätskorna då du gör åt 0,5l/dygnet

Jag har 10 liters dunkar.

Bikarbonaten doserar jag 75 gram per liter.

Kalciumkloriden 66 gram per liter.

Magnesiumklorid 23 gram per liter.

Natriumkloridfritt salt 23 gram per liter.

Magnesium och kalcium kör jag i samma dunk.

För mineralsalt samt kalcium/magnesium har jag en luftpump som rör om samtidigt som dosering sker eftersom de har en benägenhet att fälla ut en del.

Jag doserar 5 ggr per dag kl 11,13,15,17,19.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nya bilder nu när karet varit igång i elva månader.

Några översiktsbilder.

Bilder från några nya koraller frå Ted i Kungsbacka samt en ny Centropyge loriculus från marinakvariet.

Tillväxten har ökat ytterligare, jag har fått öka kalciumdoseringen med 50% sista månaden och doserar nu 600ml balling per dag.

post-3333-14468916254409_thumb.jpg

post-3333-14468916254638_thumb.jpg

post-3333-14468916254789_thumb.jpg

post-3333-14468916254938_thumb.jpg

post-3333-14468916255165_thumb.jpg

post-3333-14468916255325_thumb.jpg

post-3333-14468916255454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Fin liten firre den där eld-dvärgkejsaren.

Frag korallerna kan bli riktigt fina "skott" Kul. ;)

/Gustaf

Ska bli spännande att se om zeovit korallerna behåller färgen eftersom jag inte använder det.

Jag får återkomma om det lite länge fram.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tiilväxten fortsätter att öka med ca 50% per månad.

Ballingen uppe i 0,9 liter per dag nu.

Jag måste rensa nu.

Är det några som är intresserade av röda och gröna flakväxande montiporor samt eventuellt fraggar från någon annan stenkorall så skicka mig ett PM.

En ny bild på min Acanthurus nigricans.

// Pär

post-3333-14468916348626_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...