Gå till innehåll

930l med inbyggd sump


PärS

Rekommenderade inlägg

Jaha, då har man äntligen fått tummen ur!

Nu har jag rensat bort en stor acropora och min jättelika hystrix som blivit för risig. Problemet är bara att hystrixen vuxit ihop med min caliendrum som blivit risig också.

Är det lika bra att fragga ned den och börja om från början, eller går det att rädda den om man ansar den ordentligt?

post-3333-14468919083482_thumb.jpg

post-3333-14468919083634_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle klippa bort de "risiga" delarna till vänster. Kommer säkerligen bli toppar och smådelar att göra fraggar av. Sedan behåller du allt till höger som ser friskt ut. Du kanske kan placera den så att den fula sidan hamnar bort från dig eller mot en sten.

Du har väll en rosa hysterix också? Du kanske kan placera dem bredvid varandra, dom kanske inte bränner varandra lika mycket eller inte alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle klippa bort de "risiga" delarna till vänster. Kommer säkerligen bli toppar och smådelar att göra fraggar av. Sedan behåller du allt till höger som ser friskt ut. Du kanske kan placera den så att den fula sidan hamnar bort från dig eller mot en sten.

Du har väll en rosa hysterix också? Du kanske kan placera dem bredvid varandra, dom kanske inte bränner varandra lika mycket eller inte alls.

Ja jag måste nog flytta den i vilket fall som helst, den står för nära en euphyllia som bränner den i andra sidan också. Man har ju en benägenhet att placera dem lite väl nära varandra i början. Det är ju ingen större fara att börja om heller, de växer ju ändå så fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, när du fraggar nästa gång släng inte det som går att använda, tänk på miljön ;) Köper gärna någon fragg av hyserix eller röd monti.

Kalk är väl bra i komposten!

Hör av dig när du har vägarna förbi. Jag bryter nästan lite varje gång jag byter vatten, har inget val. Det jag kommer göra framöver är att skaffa lite andra arter som inte växer lika fort. Blir lättare och billigare med ballingen, och framförallt, lite mindre jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med zeo eller ngt annat? Grymt snyggt kar =)

Nej jag kör endast balling med Fauna Marins spårämnen. Jag byter ca. 5% vatten per vecka.

Däremot har jag väldigt låg belastning (lite fiskar), samt att jag använder aluminiumbaserad fosfatreducering kontinuerligt (trots noll i fosfattest).

Det har gjort att jag kunnat hålla låga näringsvärden även om jag inte använder någon kolkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej igen!

Tänkte visa lite av de bilder som jag tog från en resa nu i februari.

Först lite bilder från Surin island.

De dyken vi gjorde var fantastiskt bra. Helt otroligt med koraller. Väldigt mycket blå acroporor samt porites.

Pär

post-3333-14468919443629_thumb.jpg

post-3333-14468919443861_thumb.jpg

post-3333-14468919444072_thumb.jpg

post-3333-14468919444287_thumb.jpg

post-3333-14468919444496_thumb.jpg

post-3333-14468919444733_thumb.jpg

post-3333-14468919444935_thumb.jpg

post-3333-14468919445151_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fina bilder Per.

En fråga dock. Bild 25. Namn på fisken om du vet?

Jag tror det är en form av sweetlips. Vad jag har förstått ändrar den teckning markant från yngel ,ungfisk till vuxen. Som ung har det också ett väldigt underligt simsätt. Den liksom slingrar sig fram i vattnen för att härma giftiga nakensnäckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att fler gillar bild 25, det r en av mina favoriter :)

Såg en ungfisk på Sea world san diego o ville ha en direkt! synd att de blir runt 50-70cm.

Hur går karet annars Pär?

Jodå, det rullar på utan några direkta förändringar.

Jag gjorde ju en rejäl utrensning när jag tog bort en stor acropora, en hystrix och en caliendrum. Totalt blev det nog runt 10 kg koraller. Jag har inte satt något nytt där än, funderar fortfarande på utformning. Jag kommer att använda mig av lite mindre snabbväxande sorter i fortsättningen.

Det var intressant att se ett korallrev i verkligheten.

Vad som slog mig var att stenkorallerna var så dominerande. Jag såg ytterst få mjukkoraller, bara några få anemoner och inga knappar alls.

En annan sak som slog mig var harmonin bland fiskarna. Knappt inga revirstrider, och alla kirurger utom A. lineatus och Naso gick i stim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow Pär - veldig fine bilder.

Nye bilder av karet?

Christer

Kongsvinger

Norge

Hej Christer!

Nej jag har inte fotat något på sistone.

Tänkte först fylla upp den tomma platsen.

Får se om jag tar tag i det nu till helgen.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plectorhinchus vittatus

Kanonkul att du delar med dig Pär!

Vad hette stället/ställena ni dök på vid Similan?

Vet inte riktigt alla platser. De plaster där vi fridök har jag inte antecknat i loggboken. Men några var Rocky point, Namchai bay, Elephant head och west of eden. Skickar med några bilder till också. (Från Surin)

post-3333-14468919470665_thumb.jpg

post-3333-14468919470869_thumb.jpg

post-3333-14468919471086_thumb.jpg

post-3333-14468919471296_thumb.jpg

post-3333-14468919471495_thumb.jpg

post-3333-14468919471701_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trevligt med dyksemester...

Efterforskningar visar att det var hos PärS farsa jag såg diskus för första gången, och att vi snackat mycket skit på akvariekällan en gång i tiden...

Hej Petter!

Det var längesen. Härliga tider på Akvariekällan. Jag stöter på dina föräldrar ibland.

Titta gärna in någon gång du är i Växjö och hälsar på.

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Petter!

Det var längesen. Härliga tider på Akvariekällan. Jag stöter på dina föräldrar ibland.

Titta gärna in någon gång du är i Växjö och hälsar på.

Pär

Det ska jag ha i tankarna nästa gång jag är nere i skogarna... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...