Gå till innehåll

frags.org


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Snubblade in på frags.org och kom ihåg att jag gillade deras upplägg och det hade varit schysst med en svensk variant. När jag kollade deras FAQ så hittade jag det här:

I run a well-trafficked online reefing community and would love to add frags.org's functionality to my site. Can this be done?

frags.org has a Partner Program that enables sites like yours to offer this service in a rebranded fashion to your audience. Please contact us at fragmin@frags.org to learn about the program's details.

Är ju helt upp till er som kör sidan men jag hade helt klart gillat den funktionaliteten och det hade varit najs framåt sommarhalvåret igen om vi kunde få igång lite större fraghandel genom Sverige, har själv haft bra erfarenheter av att skicka koraller med vanligt brev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hänger inte heller riktigt med vad som är bra med denna fuktionen som ni rekomenderar. Kom gärna med en förklaring vad det är som gör den bra så att vi kan diskutera ihopp oss i frågan?

Jag tycker också att det kan verka lite knöligt med köp & sälj när det kommer till koraller. Gillar aeries idé skarpt.

Tråkigt att ni upplever den som knölig! Kan ni förklara vad som är knöligt så är det enklare att förbättra sidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En utmärkt idé Samuel, jag tycker också det hade varit kul med en tråd/forumsdel där man kan lägga upp bilder på fraggar etc som man vill byta/sälja idag eller vid ett senare tillfälle där informationen finns centraliserat.

Exempel:

Clownen (länk till medlemskartan):

Önskar byta: ricordea florida, makroalger mot andra färgvarianter/arter (namn/bilder).

Kommentar: byter gärna Chaetomorpha mot röda makroalger

Säljes: Odlade Banggaikardinaler till försäljning i mars

Kommentar: äter enbart fryst foder.

Etc, etc.

Men då skulle det vara bra om det gick att uppdatera dessa inlägg en tid efteråt och att tråden och användarprofilerna inte blir "spammade" med följdfrågor (detta kan kanske göras via pm).

Nej jag vet inte men en centralt uppdaterad databas skulle vara kul och säkert öka handeln och ge en bättre överblick. En säljannons försvinner på någon dag och då är det möjligt att personen som försökte sälja föremålet inte lyckats bli av med det eller har ett kontinuerligt erbjudande där man inte orkar lägga upp nya säljannonser stup i kvarten (detta är fallet för mig och makroalger t.ex. och därför hamnar mycket i soptunnan i onödan).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, just det här med sorteringsfunktionerna tycker jag är klockrent, speciellt att kunna sortera efter plats. Spenderade själv en stund i går kväll för att kolla om det låg några säljesannonser i närheten av mig, hade varit väldigt schysst att kunna kolla det fort. Men även fördelarna som clownen nämnde,att kunna ha annonser liggandes på sånt man får över titt som tätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, just det här med sorteringsfunktionerna tycker jag är klockrent, speciellt att kunna sortera efter plats. Spenderade själv en stund i går kväll för att kolla om det låg några säljesannonser i närheten av mig, hade varit väldigt schysst att kunna kolla det fort. Men även fördelarna som clownen nämnde,att kunna ha annonser liggandes på sånt man får över titt som tätt.

Man skulle ju ytterligare kunna dela in forumsdelarna i regioner (samt länk till medlemskartan som jag föreslog). Västsverige, Norrland, Finland ;) etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, vad anser du vara knöligt med den marknadsdelen vi kan erbjuda idag?

Jag vet inte om jag uttryckte mig oklart; "kartmässigt sett" = geografiskt område, alltså så man mycket lätt får en överblick. Helt klart är ju medlemskartan en mycket bra nära-till-hands funktion till detta, men... ptja.

Låt idéer sprudla fritt i den här tråden. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo, jag har läst igenom hela tråden nu och jag tycker att det är i överlag väldigt positiv inställning från många handlare (utom en vad jag kunde se) och att även dom ser att organiserade fraggbyten indirekt gynnar även dom.

Åter igen; det är inte konkurrens på samma villkor och det är nog så viktigt att påpeka.

Ska vi dra diskussionen kring konkurrens och svenska (utsatta) saltvattensbutiker så är nog stora landet tyskland och dess internethandel ett betydligt större problem.

Kan bara nämna en liten grej du Vargklo nämnde i den andra tråden att många inte baserar hela sitt kar på bara fraggar. Jag tillhör för tillfället undantagen, då jag börjar från ruta noll. Att köpt på mig en liten fragg i ett kar med fullvuxna stenkoraller hade känts totalt fel - då hade jag letat febrilt efter en stor och unik korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan flika in här också med att vi kanske borde skilja på organiserad "fragg-fest" och vad kanske aerie menade, skicka "fragg-post" till varandra. Som bekant är det en del här i landet som har det lite längre med avstånden än ni i dom större städerna, och genast gör det att vi får det svårt att organisera något liknande.

Därtill kommer det geografiska och att måsta skicka per post...

Är en forumsavdelning för just fraggmöten kanske till hjälp?

Fraggutlysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn,

Imponerande att du orkat läsa så mycket text :) Tråden är ju som sagt två år gammal, men resonemangen är intressanta. När jag var runt och diskuterade med olika handlare i början av 2006 så var idén att organisera fraggbytarträffar i deras lokaler, så att handlarna kunde dra nytta av tillströmningen av kunder. Jag är inte lika säker på att handlarna ser lika positivt på att fraggbyteriet blir mer organiserat vid sidan av dem. Men det vet jag som sagt inte, och saker kan ju ha förändrat sig på två år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan flika in här också med att vi kanske borde skilja på organiserad "fragg-fest" och vad kanske aerie menade, skicka "fragg-post" till varandra. Som bekant är det en del här i landet som har det lite längre med avstånden än ni i dom större städerna, och genast gör det att vi får det svårt att organisera något liknande.

Därtill kommer det geografiska och att måsta skicka per post...

Är en forumsavdelning för just fraggmöten kanske till hjälp?

Fraggutlysning?

Ja, så funkar det ju i praktiken i de träffar som brukar organiseras via trådar på forumet och annars också. Vi har ju de senaste månaderna haft trådar kring träffar i Sthlm, Gbg, "Syd" och Uppsala, men inget mer norrut. Även om inte det primära syftet med träffarna är fraggbyten, så brukar det alltid bytas lite varje gång. Om det skulle hjälpa med ytterligare en forumavdelning för detta så är det inget större problem, bara det inte blir oöverskådligt med för många avdelningar.

Men sedan har vi ju frågar hur vi understödjer alla akvarister utanför de större orterna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

största fördelen jag ser med frags.org är om man vet vad man vill ha fragg på tex. en "superman montipora" så kan man sortera bort alla andra arter och bara leta bland de som har montipora fragg till salu och både de som har fragg och kommer kunna sälja fragg såmåningom och skicka ett intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...