Gå till innehåll

Vart köpa pvcrördelar till vettiga priser?


Mattias.Widell

Rekommenderade inlägg

Mattias,

Jag föreslår att du går igenom länklistan och kollar vilka leverantörer som kan passa dig. Det finns både svenska och utländska webbshopar att välja bland, men också några svenska fysiska affärer som har ett bra utbud och bra service.

Vi vill undvika trådar där vi korar "lågprisvinnaren" per kategori (dvs pricerunnerfunktion), utan vill vill uppmuntra alla medlemmar att själva undersöka utbudet av affärer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifVänligen håll er till vad jag sade i inlägget för två dagar sedan. Självklart ska vi hjälpa varandra att hitta affärer. Om det rör sig om vilken affär som har vilket utbud, så passar diskussionen att köra öppet i trådarna. Om det däremot handlar om vilken handlare som är "bäst" eller "billigast" så tar vi det via PM utan att namnge affärerna i trådarna. Erfarenhetsmässigt spårar alla sådana trådar ur annars (inte minst pga den starka lokalpatriotismen som finns i alla delar av landet), och SG är heller inte någon pricerunner. Länkar till både svenska och utländska butiker finns i länklistan.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, Crille, med risk för att hamna helt OT så finns det givetvis logiska skäl att stödja sin lokala handlare också. I en annan tråd häromdagen kunde vi konstatera att det är mycket svårt att livnära sig på att driva affär eller annan verksamhet inom saltvattenshobbyn i landet. Vi är beroende av lokala handlare i landet för att hobbyn ska växa. Om hobbyn växer, blir det fler handlare med ännu bättre priser, och det vinner vi alla på. Som framgår av "Syftet med SG" (under länken "Om Saltvattensguiden") är syftet inte bara att sprida information, utan också att sprida hobbyn. Vi tror inte att en pricerunnerfunktion skulle gynna spridningen av hobbyn, vilket är ett annat skäl till att vi försöker styra undan rena prisjämförelser i trådarna. Men var och en bestämmer själv hur han/hon vill göra med sina inköp, och jag vill inte göra någon värdering av hur någon resonerar i denna fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan fårstå vad du menar,men om man är ny i hobbyn så ska man inte behöva bli avskräkt för höga priser på pvc, bioted marin har (eller hade) ett begränsat sortiment åtminstånde när jag beställde min pvc och vad är lokal handlare inte är det el rör man vill ha i allfall , och beställa pvc kan vara den lokala vvs firman på orten, men som vill ha 740kr för en 40 mm kulventil då kan man lägga ner på en gång det måste vara realistiskt

m.v.h Sten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GF och GPA är ju huvudaktörer på svenska marknaden, och prisbilden är tyvärr ganska hög - speciellt på kranar och mer komplexa detaljer, å andra sidan så är kvalite på topp och varenda pryttel finns som reservdel.

Det är ju ofta ett problem med billigare fabrikat ifråga om kvalitet på tätningar och reservelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att dom enda vettiga priserna svenska återförsäljare kan förära oss kunder med är på sydeuropeiska PVC-delar, förmodligen oftast via Polen. Jag handlar själv av en företagskontakt och får mycket bra priser på polack-prylarna och jag ser ingen skillnad på dom dyrare delarna man får tag på via Ahlsell eller andra och dessa, snarare till det bättre med tjockare gods osv osv.

Jag hade denna diskussion uppe med Leffe på Triton Akvarium och även han var sur på att den svenska marknaden för PVC är nästan självdödande - kunderna efterfrågar inte för att priserna är för höga och leverantörerna säljer inte billigare för det är för dålig efterfrågan. Ett slags moment-22 i alltihop.

Det finns fler aspekter på detta också, men hur som helst så är det ett trist faktum.

Tyvärr, måste jag säga, så betalar jag inte 4-5ggr priset för samma ventil bara för att det är en svensk handlare. Hade jag varit företagare med större ekonomiska resurser och vill hålla mig till en och samma leverantör så kanske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...