Gå till innehåll

Bengan's 54l nano


Bengan

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Nu är det äntligen på gång med akvariet, ett 54l med måtten 60x30x30. Det är mitt första saltvattenskar och jag är en nybörjare. Det är tänkt att detta kar ska vara en ingångsport mot ett större kar i framtiden. Det är bra att testa i liten skala innan jag kör igång på riktigt. Jag har läst att det är svårare med ett litet kar och tanken har funnits att starta ett stort från början för att slippa köpa nya prylar sen igen. Min tanke har då varit att behålla det lilla karet till fraggkar, så därför börjar jag med det lilla karet.

Jag funderar på att huvudsakligen fokusera på koraller.

Utrustningen jag har är:

Belysning: 2 st Interpet power compact 55w med ett Daylight plus rör och ett Daylight blue rör.

Reflektorer: 2 st Juwel 590mm

Cirkulation: 2 st Koralia 1 1500l/h

Osmos: Aquatic Nature Antarctica 120 med silikatfilter

post-2976-14468914882855_thumb.jpg

Utrusning som ska beställas:

Skummare: Rio nano hang on

Salt: Reef Crystal

Jag ska testa att beställa 7 kg Ls över nätet och se hur det funkar. Har inget körkort eller bil, så det blir problem att handla tyngre saker och ta med sig på tåget. Jag ska även beställa tester, algskrapa, termometer osv.

Tror ni det kan bli ett bra korall kar av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 228
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Äntligen ett nano med rejält ljus och cirkulation, lär inte vara några problem att hålla sps och musslor där inte.

Har beställt ls. från Triton en gång och från Kirurgfisken en gång. Gick bra båda gångerna, "tricket" är bara att se till att dom skickar stenen i början på veckan så inte paketet blir liggandes över helgen. Ser fram emot denna uppstart :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska verkligen bli spännande att köra igång, nästan som julafton. Om allting går som det skall, så blir det uppstart i början av nästa vecka.

Jag ska bygga en huv till belysningen i mdf. Vad ska man lacka med på insidan för att det inte ska skada vattnet och invånare? Fungerar det med båtlack? Jag vill att mina framtida invånare ska må bra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat knåpa ihop huven till belysningen. Jag kunde inte låta bli att testa belysningen.

post-2976-14468914893919_thumb.jpg

Det ska bli otroligt kul att testa med vatten i. Ska börja fylla med osmosvatten imorgon, så kan det är klart när salt och annat dyker upp. Jag var tvungen att köpa en koppling till min osmos eftersom den inte passade i något vattenuttag i hela lägenheten. Får se imorgon om det blir bra. Jag ska fixa något att sätta bakom akvariet, har inte bestämt om det ska vara svart eller blått. Har funderingar på att täcka hela bakre rutan med Ls. Vad tror ni blir snyggast?

Ha en trevlig helg!

post-2976-14468914893804_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blått är snyggast tycker jag, kommer hur som helst växa över med kalkalger så småningom.

Annars kan du sätta en vit btn slimline som många har börjat med, stjäl väldigt lite plats och är väldigt snyggt.

Huven ser kanon ut, du bör dock sätta in en fläkt som suger ur varmluften från huven annars kan det gå hett till på sommaren om inte annat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar! :)

Jag har planer på att sätta in en fläkt i huven, men vet inte hur. Kan man använda sig utav dator fläktar, om man sätter ett par stycken? Driver man de fläktarna med batteri då eller?

Håller på att fixa osmosvatten nu. Det går förvånansvärt bra och det rinner bra. Kanon nöjd med osmosen.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Manne säger är det bara att köpa en väggbula med ställbar spänning 3-12 volt. Kostar ca 90:- Använder själv en sån till en fläkt i mitt kar, jag kör den på 3 volt, det räcker för att hålla vattnet på rumstemp samtidigt som det är knäpptyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de snabba svaren! :)

Nu måste jag först erkänna att jag inte vet vad en batteri eliminator är.:smiley9: Jag kollade på Classes hemsida och där fanns det rätt många, men jag har ingen aning om vilken som skulle funka till en datorfläkt(känner mig dum). Jag är inte speciellt kunnig när det gäller el.

Har fyllt karet lite mer än till hälften med osmos vatten och kört igång cirkulationen. Det kan väl stå så några dagar tills saltet kommer? Är helnöjd med Koralia 1 pumparna som är helt ljudlösa.:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft igång mina Koralia 1 pumpar ett dygn nu och de har börjat väsnas. De rasslar rejält. De var helt tysta hela kvällen igår och inatt, men nu låter de förskräckligt. Jag har haft isär dem för att kolla, men kan inte hitta något. Det är impellern som vibrerar. Funderar starkt på att byta ut pumparna eftesom jag har akvariet i sovrummet.;) Jag funderar på Tunzes nanostreamer, isf en ställbar. Vad har ni för erfarenheter av nanostreamers?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars funkar Seios streamers kanon, har haft tre stycken och alla är knäpptysta och har aldrig racklat. Förstår inte varför inte folk använder dom istället för alla nya "wannabe-streamers" :ler:

Minsta modellen är dock på 2400l/h så du kan nog bara ha en i så fall. Maxijettar är åxå ett bra alternativ, funkar alltid och har bra kapacitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! :)

Min hjärna arbetar febrilt med nya idéer. Senaste tanken har varit att bygga ett litet kar med måtten 30x30x20(LxBxH) och sätta i skåpet under akvariet på bilden.

post-2976-14468914936871_thumb.jpg

Jag skulle kunna ha skummare och pump där i och dra rör till akvariet för cirkulation. Jag har kollat på en SCWD som skulle kunna vara kopplad till en pump i den lilla "sumpen". Det är bara lösa tankar än så länge och inga beslut är tagna, förutom att Koralia pumparna ska bytas ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. Korallian så kan den ev behöva lite inkörningstid. Hade en som funkade klockrent tills jag fick för mig (mitt dumma nöt) att stänga av den och rengöra den. Den blev aldrig tyst igen.

Köpte dock en ny (improved version enl försäljaren) och hoppades på den. Men den började också låta efter typ en dag. Stängde av den och den va tyst i nån timme. Höll på så i en vecka, sen dess har den varit knäpptyst. Så låt den gå ett tag kan de ev lösa sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan fastna luft (tror jag) i min Tnuze då man startar upp den och då låter den illa. Då hjälper det att stanna och starta den några gånger

Gäller samma på korallia om där är luft i dom så väsnans dom som fasiken med!skaka dom och holl dem upp och ner så all luft kommer ut!

Mina lät också en hel del i början men efter två veckor så ble dom tysta!

lycka till /Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...