Gå till innehåll

Bengan's 54l nano


Bengan

Rekommenderade inlägg

Glaset som jag använde som fälla lutade jag mot stenen där krabaten bor. Blev väckt klockan 4 inatt och någon välte glaset i akvariet, vem vet jag inte, där är stora spår i sanden af. Glaset låg sedan med öppnigen på botten och alla kunde gå rakt in och och ta räkor, men det var det ingen som gjorde.:snurrig:

Mina tankar går såhär nu: Eftersom krabban inte tagit någon räka kanske den inte är carnivore? Jag vill inte förstöra min aquascape för att plocka ut honom. Han får vara kvar tills han hittar på något riktigt otrevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 228
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kollat värdena idag:

Salt: 1.025

Nitrit: 0.075

Nitrat: 5

Fosfat: 0.25

KH: 9

PH: 8.3

Jag gjorde ett ca 10% vattenbyte idag, alltså 5liter. Det är mycket levande i karet som följt med ls:en och jag vill att de överlever.

Nu ska jag försöka göra klart rampen. Är det okej att måla den på insidan med vattenbaserad lackfärg??? Utsidan ska tapetseras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man plocka ut den levande stenen ur karet nu utan risk för att förstöra någonting? Anledningen till att jag frågar är för att jag vill få ut den stora krabban från karet. Givetvis bor han i den stenen som ligger underst, så jag måste plocka ur alla stenar för att komma åt honom. Kan jag göra det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir det handlat något levande imorgon som kan konkurrera med eventuella alger. Vi får se imorgon vad det blir, eller rättare sagt vad de har hemma. Tack för snabbt svar! :ler:

I övrigt växer det så det knakar i diverse knappar i karet och det tuffar på utmärkt än så länge. Tyvärr har jag en dålig kamera och kan inte ta närbilder, men funderar på att skaffa en ny kamera med macro objektiv. Någon som har tips på en bra kamera???

Ha en trevlig söndagkväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag blev det inhandlat:

3 st eremiter Clibanarius Tricolor

3 st algätande sniglar Astraea sp

1 st Euphyllia med en fin liten rörmask på.

Euphyllian ser ut att må bra i mitt kar och eremiterna har mest spenderat tid till att undersöka varandra och de tomma skal jag slängt i. Allt ser okej ut än så länge. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens värden.

Nitrit: 0.01

Nitrat: 10

Fosfat: 0.03

KH: 7

PH: 8.3

Ca: 420

Mg: 1140

Det blev bestämt igår att jag kommer att starta upp ett 60l nano till. Vill ha ett extra kar om något skulle gå åt pipsvängen. Jag har bställt en ny belysning 3 x 24w T5 och ska köpa karet nästa vecka. Ska bli kul att vara med om en nystart till. Hoppas på fler roliga liftare.:ler:

Det är saltträff i Ystad på lördag vilket jag ser fram emot. Ska bli kul!

Bilder kommer så snart jag lärt mig nya kameran.;) (håll ut)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett säkert kameraval med bra prestanda på höga ISO. Har du köpt någon macroglugg till den?

Jag fick tipset i en tråd att mata eremiterna med algtabletter och mina gillar det skarpt. Det kanske inte behövs ännu men när algerna tryter är det säkert inte så dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...