Gå till innehåll

Bengan's 54l nano


Bengan

Rekommenderade inlägg

Den ena pumpen har tystnat, men den andra låter lika illa fortfarande. Hoppas den bli tyst med tiden. Jag trodde jag skulle få min skummare och min ls i början av veckan, men det visade sig att skummaren var slut. Han skulle höra av sig imorgon om hur det blir med skummaren. Jag är så otroligt sugen på att komma igång!

Tålamod, tålamod och lite mer tålamod.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 228
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Rio nanoskummaren skulle inte komma in på deras lager förrän i Mars, så jag avbeställde hela ordern. Det blir en tripp ut till Zoogiganten imorgon för att köpa Ls, tester, ny cirkulationspump, grus, bakteriekultur och allt annat jag kommer tänka på när jag är där. Det ska bli himla kul att komma igång imorgon. Jag kommer lägga ut bilder så fort det finns något att fotografera. :)

Är det något mer ni tycker jag behöver? Kom gärna med förslag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltmätare kommer förhoppningsvis imorgon, har köpt en refraktometer. Algskrapa har jag och termometer. Jag har funderat på vad som ska inhandlas imorgon och kommit fram till detta:

Ls 7 - 10kg

Tester

Tyst cirk.pump

Salt Reef crystals

Bakteriekultur

Skummare "hang on"

Korallsand/grus

Om det finns akvarie underlägg.

Ev. revkeramik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite av det som blev inhandlat idag.

post-2976-14468914988893_thumb.jpg

Inköp:

Det blev två nya pumpar Hydor Koralia Nano 900l/h (helt ljudlösa! :ler:)

Salt Reef Crystals

Akvarie underlägg

Bakteriekultur

Tester

Korallsand

Rowaphos

8 kg Ls som enligt dem var inkörd i ca 2 veckor

Jag har blandat salt i vattnet nu och det står och cirkulerar.

Äntligen händer det något. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag försökt mig på min allra första aquascaping...

post-2976-14468914989139_thumb.jpg

Jag har tillfört bakteriekultur och i bakgrunden ser ni strumpan med rowaphos. Nu ska det få stå i mörker i en vecka eller två (har bara ljuset igång för fotots skull). Det var en stor snigel med bland den levandestenen, han glider runt och verkar må bra. Vi får väl se om han överlever. Jag blev väldigt inspirerad av alla koraller de hade på zoogiganten. Jag gick där och drömde en lång stund. :ler: Om allt går som det skall, så är det inte långtid kvar tills min dröm går i uppfyllelse.

Vad tycks om min aquascaping?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De menade väl att stenen legat i deras kar i 2 veckor. Jag behandlar den som ny och tar det lugnt. Har jag väntat så länge som jag gjort så kan jag vänta några veckor till. De hade ingen nanoskummare och jag har funderat på att köra utan med tätare vattenbyten. Får se längre fram om jag skaffar en. Jag tänkar ha antingen ett par occellaris, blennid eller goby. Det återstår att se, vill inte ha mycket fisk iaf. Jag vill fokusera på koraller mest sps och lps. Sen tillkomer det givetvis en cleanup crew.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan jag gick och la mig inatt, satt jag och kikade i karet med ficklampa. Jag såg en liten brun ormsjöstärna (som en femkrona) och en relativt stor krabba(tror jag) som har lila/vit randiga ben. Jag har bara sett benen för den bor i en djuphålig sten. Ska försöka knäppa bilder om jag ser dem ute och vandrar någon natt. Ska man mata dessa djur?

Hoppas det dyker upp fler roliga liftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då verkar det vara bra liv i stenen. Jag gav mina smådjur lite mat under uppstarten så att de inte skulle svälta ihjäl. Med en provtagningnsspruta från vattentesterna kunde jag placera tex lite artemia direkt i krabbans bohåla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förhoppningsvis är det en pistolräka som gömmer sig i stenen och inte en krabba. Har sett röd-vit-randiga sådana, kanske finns lila-vit-randiga också? Det skulle förklara knäppningarna.

Det blir till att lurpassa och sedan identifiera! Mycket nöje!

Snyggt upplägg med stenen förresten!

Jag körde förresten utan skummare, vilket funkade finfint, tills det krashade under en värmebölja i somras. Jag hade dock inen fisk alls. Bytte vatten varje vecka.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades få en bild på en del av krabban. Den är i samma färg som kalkalgerna på stenen.

post-2976-14468914993283_thumb.jpg

Den är inringad i rött. Är det någon som vet vad det är sorts krabba? Den är ganska stor.

Det har tyvärr kikat fram en glasros på en sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades få tag i en Rio nano skummare idag. Har precis kört igång den. Den låter väldigt mycket, men hoppas den tystnar efter ett tag. Det blev även levandesand (Fiji pink) inköpt idag. Det blev snyggare i karet när den ljusa fina sanden kom i, är helnöjd. Nu börjar det bli bra. Nu är det bara att vänta tills inkörningsperioden är över. I och med att det blev en skummare, så måste jag bygga om min ljusramp. Har fått en idé om att göra den i svart eller vit plexi. Jag ska försöka få till något i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att se på den lite suddiga bliden vad det kan vara. PH och KH kanske kan vara bra att veta hur de ligger initialt, några spårämnen kan knappast ha förbrukats så calcium etc skulle jag väntat med till det blir dags för koraller. Amonium började jag mäta när första fisken kom i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt lilla kar fullständigt sjuder av liv. Jag upptäcker nya saker varje kväll. Massor med små turbosniglar, sjöstärnor, armar eller tentakler som viftar i mörkret, en skum musselliknande varelse, en sten är täckt med filtrerande växter tyvärr med galsros på. Karet startades i måndags och jag kan bara i min fantasi föreställa mig hur det kommer se ut om några veckor. Jag är riktigt glad att jag tog steget och startade ett saltvattenskar.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabbjakt!

Det är lördag och jag ska ge mig ut på krabbjakt. Jag har förberett en fälla i form av ett långt dricksglas som jag gillrat med räkor fastspända på en tandpetare längstner i glaset. Jag har precis korkat upp en iskall öl och ska sätta mig på vakt.:)

Skål! Ha en trevlig lördagkväll. Återkommer imorgon med resulatet av jakten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...