Gå till innehåll

flatworms vad äter upp dom??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

har fått invasion i tanken. dom är typ överallt.. undrar vart dom kom ifrån.. har inte satt i en ända sak på nästan 1 år. karet har bara stått försig själv, förutom månads rengöring, har inget förutom mina händer kommit ner i tanken de senaste året..

vill gärna få naturliga tips inga kemikalier..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

härligt då ska JAG han den å ingen annan. its mine, my precious.. :)

nej lång time no see. men nu tänkte ja ta å försöka hänga här lite mer.. ska ta å skicka upp lite bilder på tanken snart.. ja håller på att växa ur denna. måste nog ta upp funderingarna på den större tanken snart..

Patrik vet du när den kommer in till vårat stamhak :)

/ Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patric jag har väntat länge men jag tror någon gång under januari att dom finns.Dom e inte tillgängliga under hela året för dom som fångar dom.Clownen jag vill nog påstå att har du lika många plattmaskar som typ locket på en snus dosa i yta så e det redan kört med en sixline.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har typ lika många som locket uppe på arlas mjölk cisterner

hur fort förökar dom sig igentligen.. ja har sugit ur allt ja såg å kom åt förra veckan, å idag e de nästan exakt lika många å på nästan exakt samma platser.. varför och hur? varför får man så många av dom. nån som läst de nånstans? vad lever dom av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patric jag har väntat länge men jag tror någon gång under januari att dom finns.Dom e inte tillgängliga under hela året för dom som fångar dom.Clownen jag vill nog påstå att har du lika många plattmaskar som typ locket på en snus dosa i yta så e det redan kört med en sixline.Patrik

Det beror nog på, jag har en del flatworms (ej korallätande) men de ökar knappt i antal. Beror säkert på vilken sort det är frågan om också. "Locket på en snusdosa" tror jag inte är några problem för en six-line att klara av och dessutom är det en aktiv och fin fisk (verkar även bekräftas av Stigs erfarenheter). Att få bort alla på lång sikt är svårt oavsett metod. Naturliga fluktuationer verkar också vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska inte mandariner ta plattmaskar?

Om så är fallet, och plattmaskarna är så svåra att bli av med som ni säger, så borde man ju kunna se dem som en fantastisk möjlighet att kunna hålla en mandarin utan att behöva oroa sig för pod-beståndet, eller?

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska inte mandariner ta plattmaskar?

Om så är fallet, och plattmaskarna är så svåra att bli av med som ni säger, så borde man ju kunna se dem som en fantastisk möjlighet att kunna hålla en mandarin utan att behöva oroa sig för pod-beståndet, eller?

/ Johan

mycke möjligt. men ja har 4 mandariner som ja har haft i snart 1,5 år. och ingen av dom äter dom iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en dåres envishet så rekomenderar jag folk att inte stoppa i hexatenia (sixline) i akvariet om man någon gång skulle vilja stoppa i en annan gylta i akvariet. Då det nästan är omöjligt, de blir bara ihjälslagna av hexatenian (även mycket större fiskar).

Titta på denna istället, Halichoeres (Biochoeres) cosmetus. Den är revsäker, snäll och söker aktivt igenom akvariet/koraller efter parasiter, särskilt plattmask. Jag har erfarenhet av denna fisk och har inte sett någon annan art av gylta som mer aktivt letar parasiter/småkryp.

http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/product_info.php?cPath=134_125_135&products_id=986&osCsid=13ea72a752cd24d775f547619d67cff9

http://www.meerwasser-lexikon.de/eng/29/1912/Biochoeres/cosmetes.htm

Tjata lite på handlarna så de tar hem den då den inte är ovanlig ute i europa utan brukar finnas i standard sortimentet! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick plötsligt en väldans massa plattmaskar i karet, försökte några veckor med att suga upp dem jag såg men dem blev bara fler å fler, då provade jag med en Hexatenia, och efter bara 2-3 dagar så var alla borta, och nu simmar den ständigt runt och letar så jag har inte sett till några nya, men jag kanske hade tur och hittade ett väldigt hungrigt exemplar:) dessutom tycker jag att det är en väldigt fin fisk, speciellt när den fäller upp sin gul/oranga ryggfena.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fasen - nu har jag också fått invasion. Precis överallt - tiotusentals. Jag trode det var smuts först och sög upp, tog bara en 4 dagar var de tillbaka igen, lika många. Dessutom finns de över hela stenen också. Hexatenia var det? Jag kan inte tro att något kan äta upp dem i rätt takt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plattmaskarna filtrerar så man kan begränsa förökningen genom att begränsa fri näring i vattnet.

Skölj frysfoder och ingen extra mat för filtrerare. Skummaren på max med litet blöt skummnning.

Dessutom är de beroende av kisel så det kan vara läge att kolla silikatfiltret till osmosen.

Detta tar inte bort plattmaskarna men de förökar sig i alla fall inte lika fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plattmaskarna filtrerar så man kan begränsa förökningen genom att begränsa fri näring i vattnet.

Skölj frysfoder och ingen extra mat för filtrerare. Skummaren på max med litet blöt skummnning.

Dessutom är de beroende av kisel så det kan vara läge att kolla silikatfiltret till osmosen.

Detta tar inte bort plattmaskarna men de förökar sig i alla fall inte lika fort.

kan man inte koppla in ett sillikat filter direkt i tanken?? vore ju en klockrent :)

va händer om man gör det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fauna marin är det som ja kör efter RO. de är bytt media i för 3 månader sedan.. har väl producerat ca 1300 liter nu.. borde inte va dax att byta ännu..

men borde man inte kunna göra ett filter som man kan köra konstant i tanken? då borde man ju kunna dra ur all sillikat..

eller tar filtret bort annat som man vill ha kvar??

// P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den media som används i osmosens 4:de filter, är avsedd endast för sötvatten.

finns en annan för saltvatten

fauna marin är det som ja kör efter RO. de är bytt media i för 3 månader sedan.. har väl producerat ca 1300 liter nu.. borde inte va dax att byta ännu..

men borde man inte kunna göra ett filter som man kan köra konstant i tanken? då borde man ju kunna dra ur all sillikat..

eller tar filtret bort annat som man vill ha kvar??

// P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bump..

nu en vecka sen sista inlägg, så har wormsen börjat försvinna av sig själv ?????

har inte gjort nått me tanken, inte köpt nått, det har bara stått..

hur fasen kan de komma sig att dom försvinner igen.. e det nån 2-3 veckor blomning sen dör dom ut ?? är det nått som dom livnär sig på som tar slut i vattnet när dom blir för många så dom självdör??

hmm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...