Gå till innehåll

Vilket salt rekommenderar ni, och varför?


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Dessa värden kanske skall tas in med tanke på att testerna kan variera från batch till batch, om än i liten utsträckning. Samma saltmärke kan också ha varierande värden beroende på batch.

Jonas, K-Z saltet tillverkas mest troligt pga av de vill tillgodose ett behov. Tillgång och efterfrågan, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

Jonas, K-Z saltet tillverkas mest troligt pga av de vill tillgodose ett behov. Tillgång och efterfrågan, eller hur?

precis..de va de jag menade...ett salt för zeovitmetoden..ej kanske lika lämpligt annars???...kruxet e ju att de vet kanske inte alla kunder om...korallenzucht vill ju sälja sitt salt, så jag tror knappast dom är så ädla så dom inte rekommenderar sitt eget salt om en ballingakvarist skulle fråga om de där saltet är bra. den världen lever vi inte i tyvärr..därför är de viktigt med en öppen diskussion kring salterna, utan att man slaviskt skall försvara ett visst salt. Upp till kunden o välja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du fel igen! läs på din kemi innan du uttalar de spydigt!:!:

På de så kallade riktiga reven råder perfekt balanserade värden. Ett kh på 8.0 innebär ett calcium på 410, o skulle ett område på ett rev ligga på ett lägre kh, så kan du va säker på att calcuium hänger med ner. O varför de, jo därför att tillförseln bestäms o styrs av konsumptionen, o därför kommer naturen justera in sej självt så värden alltid är balanserade.

De e bara att konstatera att saltet är inte balanserat o inte naturlikt. Sen vilka konsekvenser de har är en annan sak. Jag förstå ratt du men näbbar o klor vill försvara de du sysslar med, men jag säger som du sa till mej, utan att du sen kunde motivera dej, de du säger stämmer "sisådär".

I The Reef Aquarium vol. 1 av Delbeek och Sprung så står det på sidan 228 "natrual sewater has an alkalinity of 6 - 7".

RBS är till för alla som vill ha NSW parametrar i sitt akvarie och det är därför kh:t ligger på 7, tidigare så var det ett problem att kh:t flukturerade/höjdes vid varje vattenbyte när man försökte eftersträva NSW.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I The Reef Aquarium vol. 1 av Delbeek och Sprung så står det på sidan 228 "natrual sewater has an alkalinity of 6 - 7".

RBS är till för alla som vill ha NSW parametrar i sitt akvarie och det är därför kh:t ligger på 7, tidigare så var det ett problem att kh:t flukturerade/höjdes vid varje vattenbyte när man försökte eftersträva NSW.

/Janne

Det är vad jag oxå fått förklarat för mig att KZ's salt skall bl.a eftersträva ett kh som är likt revens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla Ca höjningen som ett vattenbyte gör är nästan försumbart för mig

då min Ca förbrukning är stor och avsevärt mycket större än vad jag kan få med "vanliga" vattenbyten (med typ 10-30% månad).

Jag höjer Ca och Mg med hjälp av kalkreaktorn och den ev. skillnad som olika saltet skulle göra,

kostar mig inte många extra en-kronor (typ 3 st, he-he ! ).

Hur mycket skiljer det på Ca & Mg på dessa saltsorter ?

Jag betalar gärna mera för ett salt, men då vill jag gärna veta vad jag får för mervärde.

Jag imponeras inte av häftiga och trendiga "märkes" prylar.

Du får gärna berätta mera om detta, om det är något som jag inte vet.......

Utan och tjabbla om salt hit och dit så skulle mitt råd vara:

Halvera tiden på kalkreaktorn och stötta med kalciumklorid(eller något som inte innehåller buffer) så du håller upp kalciumet men att kh:t sakta sjunker ner dit du vill ligga, sjunker kh:t för fort så får du öka reaktortiden.

Ta ur magnesiumgranulatet och försök att kolla din test.

Orkar inte kalkreaktorn hålla uppe kalciumet utan att kh:t sticker iväg, så kan man använda kalciumgranulat i reaktorn.

Du kan ju även mäta kh och ca på ditt salt och se om det finns någon skevhet i det, annars så brukar ju en reaktor funka för det mesta, men du gör något som inte andra gör, det är gåtan.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ca värdet i mitt kar bestäms nästan enbart av hur mycket jag kör med kalkreaktorn.

Jag har medvetet valt att köra lite höga Ca värden och därför får jag lite högre KH.

Enligt egen utsago använder Uffe Instant Ocean och har helt andra värden.

Därav mitt inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en bra ide !

Tryck i lite CaCl för att få ner KH och sedan kör lite mindre på kalkreaktorn.

Du kan ta mina värden med en nypa salt (he-he) för jag har inte riktigt stabiliserat mitt kar ännu.

Dom seneaste veckorna har jag stoppat i en hel del fiskar och koralleri karet.

I början svajade både Ca och KH en hel del.

Utan och tjabbla om salt hit och dit så skulle mitt råd vara:

Halvera tiden på kalkreaktorn och stötta med kalciumklorid(eller något som inte innehåller buffer) så du håller upp kalciumet men att kh:t sakta sjunker ner dit du vill ligga, sjunker kh:t för fort så får du öka reaktortiden.

Ta ur magnesiumgranulatet och försök att kolla din test.

Orkar inte kalkreaktorn hålla uppe kalciumet utan att kh:t sticker iväg, så kan man använda kalciumgranulat i reaktorn.

Du kan ju även mäta kh och ca på ditt salt och se om det finns någon skevhet i det, annars så brukar ju en reaktor funka för det mesta, men du gör något som inte andra gör, det är gåtan.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I The Reef Aquarium vol. 1 av Delbeek och Sprung så står det på sidan 228 "natrual sewater has an alkalinity of 6 - 7".

RBS är till för alla som vill ha NSW parametrar i sitt akvarie och det är därför kh:t ligger på 7, tidigare så var det ett problem att kh:t flukturerade/höjdes vid varje vattenbyte när man försökte eftersträva NSW.

/Janne

det är fortfarande för lågt kh i förhållande till ca, eller för högt ca om du så vill. det är min poäng, att saltet är ej perfekt balanderat. sen tror jag det är bra att deussutom ligga på den övre marginalen beträffande kh. inom zeovut i synnerhet är de ju tydligen en katastrpf att få för lågt kh, så förstår inte vitsen att tillverka ett salt somm ligger inom de lägre intervallet. åtminstonde borde då ca också va lägre..annars finns risk för ytterligare kh fall. saltet imponerar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är fortfarande för lågt kh i förhållande till ca, eller för högt ca om du så vill. det är min poäng, att saltet är ej perfekt balanderat. sen tror jag det är bra att deussutom ligga på den övre marginalen beträffande kh. inom zeovut i synnerhet är de ju tydligen en katastrpf att få för lågt kh, så förstår inte vitsen att tillverka ett salt somm ligger inom de lägre intervallet. åtminstonde borde då ca också va lägre..annars finns risk för ytterligare kh fall. saltet imponerar inte.

Saltets mening är inte att vara balanserat, utan att ha naturliga värden, som finns ute på reven, där korallerna lever.

Och det är väl inte så konstigt att man vill ha så naturliga värden som möjligt`?

Vad är det för fördelar med ett balanserat värde gentemot ett naturligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag svarar för Jonas om jag skriver att havet eftersträvar balanserade värden hela tiden.

Men ärligt talat, oavsett vilket salt man använder, kan vi inte vara överens om att vi har olika smak och olika behov och då väljer olika salt utefter vad som finns tillgängligt och vad det kostar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I naturen förekommer olika salt vatten. Men förhållandet mellan de vanligaste jonerna som natrium,magnesium,kalcium och klorid + sulfat är ungefär detsamma oberoende av salthalt.

Det är det naturliga förhållandet man kallar balanserat.

Hej Stig, det är ju mycket hit och dit vad som är blanserat, jag har min uppfattning och det finns andra som är av en annan åsikt. Vad anser du att det ska vara för kalciumhalt för att få ett balanserat förhållande när man har ett kh på?

6,0 =

6,5 =

7,0 =

7,5 =

Jag håller mig till NSW för allt annat är ointressant för mig.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig om att det är för mycket hit och dit om vad som är balanserat.

Själv är jag inte så intresserad av det utan försöker hålla mig nära naturliga värden precis som du.

Men tråden Italian Reef och andra länkade trådar om Italienska kar på R C har gjort mig nyfiken.

Kanske kan man nå framgång med Mg över 1500 och Ca uppåt 500 med kH uppåt 10.

Röda havets värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte Instant Ocean vatten idag och fick

KH 10

Ca 340

Salt 1,024

Det verkar som att IO har lite låga Ca och höga KH värden.

Mitt Instant Ocean som stått 2 dygn i en balja.

KH 10

Ca 320

Mg 1100

Kan säkert skilja en del mellan olika batchar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

instant ocean är ju en produkt för "fish only" och ligger därför mycket lägre på calcium och spårämnen.

det blir sannolikt mycket billigare att köpa Reef crystals än att försöka buffra instant ocean till rev-kars värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har räknat rätt, så skulle det behövas 52 gram kalsium i 25 kg IO salt för att komma upp till Ca 420 mg/l ifrån 350 mg/l.

25 kg salt skulle räcka till 750 literIO bruksanvisning.

Ca = 40

Cl2 = 2x35 = 70

I runda slängar behöver man tillsätta 143 gr CaCl2 (ingen kemi-expert så det kan vara fel..)

Att köra kalkreaktorn skulle också kunna öka Ca värdet i karet,

men då får man högre KH värde och det är kanske inte så önskvärt...

Nu kan jag se lite tydligare för och nackdelarna med IO.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick det till en slatt över 2oog calciumchlorid, 250g+ sodiumbicarb och troligen ett halvkilo magnesium för att kompensera upp till RC nivå - då är det forfarande inte något sagt om övriga spårämnen som vi normalt inte mäter

Jag är inte heller någon kemist (trots att jag blandat en del i mina dar ;-)) så det är ingen exakt uträkning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du räknat ut mängden magnesium ?

Själv har jag 1500 mg magnesium i karet utan några magnesium tillsatser,

så jag ser inte det som något problem.

jag fick det till en slatt över 2oog calciumchlorid, 250g+ sodiumbicarb och troligen ett halvkilo magnesium för att kompensera upp till RC nivå - då är det forfarande inte något sagt om övriga spårämnen som vi normalt inte mäter
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad får du för värden på Ca, KH, Mg med Reef crystals ?

instant ocean är ju en produkt för "fish only" och ligger därför mycket lägre på calcium och spårämnen.

det blir sannolikt mycket billigare att köpa Reef crystals än att försöka buffra instant ocean till rev-kars värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...