Gå till innehåll

Här diskuterar vi Profilux Plus II


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Jag är i färd med att köpa ett styrsystem till burken men tycker det är väldigt svårt att få info någonstans. Mina handlare har nämligen inget att komma med.

Vad har ni för erfarenheter av Profilux Plus II? Fungerar den bra? Har förstått att man kan styra Tunzes Streams med den vilket ju är en fördel. Har den bra simulering för olika flödesscheman?

Någonstans läste jag att den är utrustad med bluetooth, stämmer det?

Kommer bruksanvisningen på engelska eller är det enbart tyska som gäller?

Jag har en Gisemann System 230 armatur. Kan jag simulera soluppgång/nedgång eller är det endast on/off som gäller? Behöver jag i såna fall simmod eller dimbar strömskena? Som ni märker är jag en levande kortslutning :) Förstår väldigt lite om dessa elgrunkor.

Ös på med information är ni snälla!

Mvh, Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej testa denna länk. http://www.aquariumpros.ca/forums/forumdisplay.php?f=196

Jag är också intresserad av detta, har beställt min från Bioted och har stora förhoppningar på alla roliga prylar som finns till den. Så fort jag fått min så återkommer jag med mer information.

Om du skall dimma lampor så måste ballasterna fixa det, vet inte om dom gör det på 230? Tror inte det. När jag beställde min Korallenzucht ramp så fick jag bestämma i förväg att jag ville ha den anpassad till Profiluxen. Rampen är utrustad med två styrkablar och en strömkabel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan.

Jag har haft min Profilux sedan December. Tyvärr väntar jag fortfrarande på vissa vitala delar till akvariet vilket gör att jag inte använder den fullt ut än. Men lite grejer har jag provat med den...

Jag fick manual både på tyska och engelska. (beställde den från Tyskland...) Så det är inte några problem. Dessutom ligger senaste manualen på nätet. Bara att följa de länkar som finns i tidigare inlägg. Finns även länkar till olika forum i länkarna ovan där dom är rätt så kvicka med att posta svar.

Vad det gäller dimmning är det som tidigare personer sagt, ballasten måste vara dimmbar.

Vad det gäller Tunze pumpar och andra "analoga" anslutningar så finns det två eller tre uttag beroende på vilket utförande man köper. Det jag inte hade full koll på var att man kan koppla in två enheter på varje uttag men man behöver då en förgrenare och sen behöver man rätt kabel till pumpen. Dvs om man ska köra två pumpar på samma uttag behöver man en förgrenare och sedan två olika kablar som är kopplade på olika sätt. Men det löser dom på stället där man köper Profiluxen bara man säger till.

När det kommer till att programera profiluxen tycker jag att manualerna är bristfälliga. Det står ganska bra beskrivet vad respektive sak gör för sig men hur man kopplar ihop grunkorna får man mer eller mindre lista ut själv. Men det är ju roligt det med... (Koppla ihop= hur man bäst får dom att fungera med varandra rent logiskt. Fysiskt är det inga problem)

Jag har min Profilux kopplad till min dator och det är väldigt lätt att programera via datorn eftersom man får upp diagram på hur man tex har programerat att pumparna ska pumpa och hur ljuset ska tändas och släckas. Det går även att programera direkt på Profiluxen men då missar man ju alla färgglada diagram...

Det finns en hel del påbyggnadsenheter att köpa till och det finns otroligt mycket man kan göra med Profiluxen bara man låter sina små grå jobba lite.

Jag är väldigt nöjd med min redan innan jag kopplat in doserpumpen och automatiska vattenpåfyllaren men det tog nästan två dagar innan jag förstod hur jag skulle koppla ihop allting logiskt. (Men jag skyller på för mycket glögg, pepparkakor och lussekatter)

Mvh

Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey kul. Jag väntar på min oxså från BiotedMarin

Du har så många olika programmeringslägen för pumparna hur dens kall styras. har fått svar att den även eller att man kan köra en wavebox med styrningen

se denna skärmdump post-736-14468915019466_thumb.jpg

Men tanka hem programet. Kör igång det i DEMO så får man upp alla olika möjligheter

Profilux001.jpg

De sidor jag sett och är intressanta att läsa är:

http://216.187.96.54/vbulletin/showthread.php?t=26797

http://forum.aqua-it.de/

Modell gämförelse - http://www.ghl-profilux.co.uk/acatalog/Model_Comparison.html

http://www.ghl-profilux.com/news/ghl-profilux-aquatic-computer-systems.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla lästips! Sitter på jobb nu men när jag kommer hem blir det studier :)

Vilka möjligheter finns det för uppkoppling mot PC, har den bluetooth? Har inte sett det nämnas någonstans ännu.

Har blivit erbjuden en IKS med en massa moduler till ett bra pris men verkar ändå luta mot att det blir en Profilux.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla lästips! Sitter på jobb nu men när jag kommer hem blir det studier :)

Vilka möjligheter finns det för uppkoppling mot PC, har den bluetooth? Har inte sett det nämnas någonstans ännu.

Har blivit erbjuden en IKS med en massa moduler till ett bra pris men verkar ändå luta mot att det blir en Profilux.

/Johan

Hittar ej ang bluetooth men det finns både WLAN, LAN, USB som tillbehör

eller en vanlig den vanliga datakontakten RS232

100_0913.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Det tog sin lilla tid men nu har jag min Profilux igång. Det blev en Profilux Plus II med Ph-probe, Temp-probe, styrbar strömskena(heter det så?) och kablar för att styra mina 2st Tunze 6101.

Till en början kändes den rätt ologisk och invecklad men nu då man kommit igång så känns den riktigt okej. Har för tillfället inga dimbara ljus vilket är lite trist, men det kommer ;)

Kopplade mina Streamar idag och fick dem att gå turvis i sinuskurva mellan 40% - 100%. De verkar inte gilla att gå på med mindre effekt än 40%. De börjar skaka rätt kraftigt vid lägre varv. Skall det vara så eller har jag fel inställningar?

L1-L4 har jag på 1v-10v. Försökte hitta information på nätet om input volt till dessa streamar men hittade inget. Någon här som vet eller har erfarenheter?

Är det ok att sätta effekten till 0%, stannar motorn helt och vad tycker i sådana fall transformatorn om detta?

Mvh, Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...