Gå till innehåll

Ostens nya stuga :)


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

Jaha då börjar det snart bli dax att börja bygga akvarierna i det nya huset/stugan jag ska flytta till.

Själva huset är färdig byggt bara det invändiga kvar.

Från början va det tänkt att jag bara skulle ta med mitt 1440 L akvarium och bygga det i en vägg med akvarie rum bakom. Men min stora kärlek för hajar/rockor gjorde att jag fick tänka om en gång.

Så det kommer bli två akvarium.

Ett som jag ska bygga själv i plywood och mitt 1440L.

Akvariet i plywood kommer bli någon stanns mellan 4000 - 6000L

Just nu ser det ut som att yttermåtten kommer att vara 290L x 200B x 120H

Längden är inte riktigt bestämmt än.

Mitt 1440L kommer att vara över denna tanken och båda kommer att vara i väggen med akvarie rum bakom.

Kommer att köra med en kraftig skummare och ZEOvit till det stora även ett uv/c

Och sen bara några få lysrör för att få lite ljus.

Kommer ej finnas några koraller och knappt någon ls i den tanken.

Till mitt 1440L blir det samma utrustning som innan. Kanske ett skummar byta bara.

Varför jag har kvar mitt 1440L är för att jag blivig galen i spsér. Och eftersom att haj/rockor inte passar i ett sps kar så får det helt enkelt bli två.

Kanske lite galet med 2 så stora kar i en stuga på 20 kvadrat men va f*n gör man inte för lite fiskar :)

Skickar med en liten bild som jag försökte göra i sketchup

post-2087-14468915013887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Intressant projekt. Låt oss börja med det rent byggtekniska:

Du måste nog ha mycket kraftiga tvärgående järnbalkar som håller upp det övre karet om du inte kan ha något mittstag i ställningen under detta kar (undre karet är ju i vägen). Vilken typ av golv har du under allt det här?

Om måtten på bilden stämmer så blir det svårt för dig att ångra dig och i framtiden sätta upp MH-lampor över det undre karet, det ser ut att vara litet avstånd uppåt. Berätta gärna hur du tänkt här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska du komma åt i karen? Vad är det för budget? Kan du sova med bullret från två jätte kar? Jag måste säga att jag är fascinerad, men samtidigt skeptisk till att det är praktiskt genomförbart. Det skulle vara skittråkigt om du var tvungen att avbryta mitt i bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias: Kommer absolut ej köra gemensam sump. Jag behöver ej stora sumpar då jag ändast har skummare och Zeofilter i dom

Vargklo: Hade tänkt köra på järnbalkar men pratade med hajnördar och de sa absolut inte. Hajar klarar ej av metaller. Så har snackat med byggare och folk som räknar på hållfasthet eller vad det heter och de har gett mig mått på prylar i trä som lätt ska hålla. :)

Golvet är en gjuten cementplatta.

Addo: Tro mig det går komma åt :) har lagt mycket planering bakom detta.

Crille: Tack. Du får komma ner nån gång och titta. :) Förhoppningsvis börjar bygget på det stora karet nästa vecka :) Om muraren hinner putsa innerväggarna innan bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robin. Har du sett den killen som gjort ett playwoodakvarie i källaren och han har en revhaj där i?

Sidan han har var riktigt bra dokumenterad då han byggde sitt akvarium.

Hoppas att detta kan vara till hjälp.

Building a 1700 gallon Shark Tank

http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=45035

du har säkert läst på men skall ej hajar ha runda akvarium för bättre välmående?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ofrivilliga gäster är välkommna.

Wrang: japp den sidan sitter jag på nästan dagligen och läser om hur han har gjort. Kommer ta väldigt mycket av honnom.

Det med runda kar beror helt på vad för sorters hajar man ska ha.

Jag ska ej ha några "frisimmande" utan botten liggandes och då spelar det ingen roll.

Ska försöka få tag på 2 st japanska hornhajar. Vet ej om de heter så på svenska :)

En hona och en hane och förhoppnings vis få dom att para sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Christian men vissa arter (bland annat vår inhemska pigghaj) anses behöva rundade hörn för att inte skada nosarna. Man ser ofta just skadade nosar på pigghajar och andra pelagiskt levande hajar och rundade hörn anse avhjälpa att de skadas på detta sätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går med säkerhet ha stora läderkoraller ihop med dessa. Sökte efter ett svenskt namn på denna fisk vars namn är Heterodontus japonicus. De brukar kallas "Port Jackson - hajar" efter den mest berömda av släktingarna Heterodontus portusjacksoni Här hittar ni alla släktingar http://www.fishbase.se/NomenClature/ScientificNameSearchList.php?crit1_fieldname=SYNONYMS.SynGenus&crit1_fieldtype=CHAR&crit1_operator=EQUAL&crit1_value=Heterodontus&crit2_fieldname=SYNONYMS.SynSpecies&crit2_fieldtype=CHAR&crit2_operator=contains&crit2_value=&group=summary&backstep=-2

Jag hittade inget svenskt etablerat namn för Heterodontus japonicus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet i plywood kommer bli någon stanns mellan 4000 - 6000L

Till mitt 1440L blir det samma utrustning som innan. Kanske ett skummar byta bara.

Kanske lite galet med 2 så stora kar i en stuga på 20 kvadrat men va f*n gör man inte för lite fiskar :)

Jag hoppas du gillar att sova i regnskogsklimat, i mina öron låter det som att det blir som att sova i en finsk ångbastu.

Hur har du tänkt lösa fukt och värmeproblemet? Med ett par kvadratmeter vattenyta så lär det dunsta ganska många liter på ett dygn. Klarar ett hus på 20 kvadrat verkligen det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo läderkoraller går nog men jag är ju sps nörd därför blir det 2 kar.

Lasse hittade häller inget svenskt namn.

Har alltid varit sugen på Portjackson haj men de kräver lite väl kallt vatten runt 21 grader vill de hälst ha.

Mendans Heterodontus japonicusgillar lite värmare vatten klarar lätt av 25 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas du gillar att sova i regnskogsklimat, i mina öron låter det som att det blir som att sova i en finsk ångbastu.

Hur har du tänkt lösa fukt och värmeproblemet? Med ett par kvadratmeter vattenyta så lär det dunsta ganska många liter på ett dygn. Klarar ett hus på 20 kvadrat verkligen det?

Jaken efter som att det är ett helt nybyggt hus så vi sagt till de som byggar huset att sätta in vad de nu sätter in så det klarar av all avdunstning och värme problem. AC m.m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som ett spännande bygge. För att inte konstruktionen ska ruttna med tiden (takstolar mm) så bör rummet med säkerthet vara i våtrumsutförande, eller en kraftig ventilation. Jag tror inte ventilation hjälper fullgott när det är dessa volymer i förhållande till yta. Våtrumsfärg och fiberväv räcker säkert långt. Det största akvariet ska väll inte vara helt öppet eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...