Gå till innehåll

Ostens nya stuga :)


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Japp har 10 cm att limma på, på varje sida. Kommer gå åt en hel del silikon med va gör det :)

Undra vad som är bäst med att trycka ut silliconet som en ringlande korv fram å tillbaka eller från nere till uppe å tillbaka. Tänkte mest för att trycka ut ev luftbubblor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undra vad som är bäst med att trycka ut silliconet som en ringlande korv fram å tillbaka eller från nere till uppe å tillbaka. Tänkte mest för att trycka ut ev luftbubblor.

Enligt vad jag har läst så ska det bästa vara att köra många omgångar med raka sträck eller vad man ska säga. Man föjler glasets form i mång mång lager.. Förstår du hur jag menar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligt glassilikon fäster dåligt på glasfiber. Det är viktigt att behandla glasfibern ordentligt och eventuellt prima den. Jag har egen erfarenhet av detta efter några akvariebyggen på 70-talet. Det finns idag andra "lim" som är ogiftiga och fäster både på glas och annat. Triton har ett undervattenssilikon (finns säkert i andra affärer också) som borde fungera. Det är dyrt men om du använder det till den förslutande v-fogen på insidan så bör det fungera. Vi ruggade den målade glasfibern (top-knot behandlad) och var noga med att rengöra den från fett innan limningen men det var ändå ett vågspel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse. Men glasfibren ligger ju insluten i epoxyfärg. Men siliconet kanske fäster dåligt på det med? Ska använda Epotex akvarielack. Jag har använt det undervattens siliconet och tycker det är skit jobbit att använda. Kladdigt å så. Sen kostar det på tok för mycket.

Rutan borde ju hållas bra på platts med bara vatten trycket eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med ytan brukar vara att den är för fet och då fäster inte glassilikonet. Jag har inte använt Epoxy som yttäckning utan den sk Top - knot:en - samma yttäckning som är till glasfiberbåtar. Kolla med Epotex:s tillverkare - de kan ha en primer eller rengöringsrutin.

Jo trycket tätar men V-fogen på insidan är en bra säkerhet mot läckor pga rörelse.

Är inte på jobbet just nu - skickar en beteckning på ett lim vi använt mot betong i morgon.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jimmy. Om du hade hade haft så många så. ;)

Så nu har de lite dyra saker beställts. Glasfiberväv, epoxy, svart pasta och akvarielack.

Ska även beställa rutan nästa vecka.

"Golvet" är klart. Ska lägga plywood i morgon.

Glasfibren och det kommer någon gång nästa vecka. Så får ett par dagar ledigt från bygget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten tråkig uppdatering utan bilder igen.

Nu är plywooden laggd i det stora karet. Ska bygga en ytavrinning i kväll sen ska det läggas glasfiber. Rutan är även den beställd och kommer om ca 3 veckor. Efter den är på platts så börjas bygget för att få dit 1440l karet.

Men det sköna nu är ju att det nästan ser ut som ett akvarium och inte bara en massa reglar.

Volymen blev lite mindre än vad jag trodde. Det blev 4000L. Men det klarar men väll sig på ett par år.

Ska försöka få med en kamera i kväll och ta lite bilder. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är plywooden laggd i det stora karet. Ska bygga en ytavrinning i kväll sen ska det läggas glasfiber.

Kan du ej lägga ytavrinningen på utsidan av karet istället som en Cost To coast

eller en ränna på utsidan på baksidan så slipper du få denna i karet!?

Som denna fast utsidan

Avrenningen.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...