Gå till innehåll

Ostens nya stuga :)


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Schysst bygge! Hur vågar du ha dom fina grejerna ute i verkstan, lätt man slår itu nått kanske!?

Hur skall du baxa in denna pjäs i stugan? Lär väga en del ju ;)

Skall du ha ditt 1440 kar ovanpå detta sen? Vart blir sumpen av? Hur tjock byggplywood använder du?

//Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille: Jo hoppas de funkar bra. Läntar tills man kan köra igång dom. :)

Robbygg: Måste ha dom där så jag kan mäta. Har dom inte där hela tiden. För de mästa står de hemma på rummet. Vi kommer köra in med en mina last bil ända fram till karet. vara en massa man och lyfta/släpa upp det på lastgrejjen man sänker ner. Sen upp med det på släpet. Sen kör vi hela vägen till huset och släpper ner det precis utanför sen är det bara 2 meter att bära/släpa det till platts.

Ja 1440L kommer vara på detta sen. Men är en hel del snickrande kvar tills dess. Ska läggas tjocka reglar m.m som ett golv i mellan.

Vilken av sumarna menar du? Till det stora eller lilla?

Sumpen till det stora kommer vara där den stora skummaren och de stora zeofiltrerna står på bilden. De kommer vara in byggda i en trappa som går till loftet.

Sumpen till det lilla kommer vara i det stora karet. Men kommer bara gå ner 35 cm. Den komemr vara där den lilla skummaren är fast i överkant på karet.

Plywooden är 18mm.

Keek: Ska göra akvarielacken så ren som det bara går från fetter m.m så att siliconen tar så bra det bara går. Sen ska jag ösa på med silicon på de ca 10 cm tjocka ytan jag har på varje sidan. Sen dit med glaset, sen lägga en fog runt sidorna mot ramen som glaset är "ner" sänkt i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så dax för en uppdatering igen. Började med glasfibringen för en vecka sedan och har inte kommit långt. Skulle ha varit klart till denna veckan då tanken måste stå klar i huset nu. Men har inte äns fått på första varvet av 4 st så kommer bli tvungen att lägga ner hela bygget. Vilket svider jävligt mycket. Men vad ska man göra. Det som händer nu är att jag kommer köra ner mitt 1440L kar och sätta upp det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet wrang är att det hjälper inte om jag plastar hemma. Då jag måste ha dit rutan innan jag kan bygga "taket" till mitt 1440L som ska stå över. Och mitt 1440L måste vara färdigt för att lägga över fisk och koraller i om 2 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta låter inte som ett alternativ Robin då jag redan har planerat in ett antal saltträffar i akvarierummet där...

Nä, skämt & sido, väldigt trist för dig om du måste lägga ner projektet.

Jag hoppas fortfarande som Wrang att du snart laddar upp en massa bilder på bygget och att det bara var ett aprilskämt -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jo då håller fortfarand på att bygger på hajtanken. Så ni kommer alla vara välkommna på saltträffar eller om ni vill bara en liten titt.

Men jag ligger kraftigt efter planeringen. Glasfibringen tar på tok för lång tid, Vilket gör mig grymmt stressad. Snart fått på första varvet. Sen går det nog smidigare.

På grund av denna förseningen så har jag ej hunnit planera korallkaret så mycket :(... Har inte äns bestämmt mig för hur jag ska aquascapa. Om jag ska gör JÄTTE öppet, eller om jag ska göra massa revpelare typ ralf p stuk + ravkeramik på rutorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gott folk skulle behöva hjälp.

Detta gäller mitt 1440L kar å inte haj karet.

Just nu har jag 2 st ytvrinnings boxar i båda bakre hörnen.

akvarium012wh2.jpg

Dock nu så kommer jag inte kunna ha hålen till durson i botten glaset. Utan måste ha dom på vänster sidoglas. Hur ska man bygga boxen smidigast? Måste ju vara på vänster sidan. Vill gärna ha så stor ytavrinnings kam som möjligt men endå så liten och "osynlig box som möjligt :)

Här kommer en ritning på karet som wrang har gjort

attachment.php?attachmentid=9938&d=1163003368

Ska jag även i fortsättningen köra med 2st durso? Behöver jag så stora hål? Kommer att vilja ha ett flöde på ca minimum 5500 L/timmen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang. Vill ju gärna ha en så stor kam som möjligt, Känns som att det blir mer rörels på yt vattnet då om du förstår. Man kanske kunde göra en längst hela sidan på karet? Dock får den inte bli för bred då det tar upp på tok för mycket platts i karet då ju :) Men om man gör en längst hela sidan så måste den ju bli "osynlig" eller? Borde ju se ut som sido glaset helt enkelt?

Kommer ju bara vara insyn frammifrån då det sitter i väggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp jag fattar. Skulle det funka med en cost To coast jag var ju inne på att göra detta i mitt 370 liters kar. men så blev det ej

Se inlägg nr 14

attachment.php?attachmentid=12980&stc=1&thumb=1&d=1173899085 attachment.php?attachmentid=12981&stc=1&thumb=1&d=1173899085

Vad har du för bakgrunsfärg idag på karet? Om man laminerar 2st skivor och har samma färg på det som bakrutan så borde man få en "osynlig" ytavrinnings längs med hela kanten upptill

Som en kil med den smala delen neråt å bråletedare upptill allt vatten över kammen å vidare till hålet/hålen ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svart bakgrund. Kommer ha svart på alla sidor. Annas kan man ju spackla ut svart silicon på insidan av glaset så blir det svart.

Ja tack för tippsen i alla fall. Får ta mig en funderare.

Rutan till det stora karet kom förra veckan till gbg. Dock har jag blivigt sjuk så kan inte köra bil. Så vett i f*n hur jag ska komma dit och hämta den. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bygget fortsätter. Sista varvet glsfiber har börjat. Det svarta.

Mitten biten ska bli svart idag med. Sen golvet kvar och lite förstärkning i hörnen.

Efter detta är det akvarielacken kvar.

Få se om jag kan hämta rutan i helgen annas blir det i nästa vecka.

post-2087-14468915505408_thumb.jpg

post-2087-14468915505552_thumb.jpg

post-2087-14468915505702_thumb.jpg

post-2087-14468915505838_thumb.jpg

post-2087-14468915505972_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rutan Blev inte så stor då det belv mycket "trä" på sidorna. På vänster sidan tog jag extra mycket trä pga att det ska vara en trappa upp där till loftet så kändes onödigt att ha glas där bakom. Sparar man ju nån krona på :)

Så rutans mått blev 2,37x0.89 m.. Tjocklek är 2x12mm laminerat.

Och tro mig glasfiber arbetet suger :) Skulle inte vilja göra om det någonsin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har plastat en del själv, och jag kan inte minnas att det var så speciellt jobbigt, iofs är detta plana ytor, kanske är jobbigare, och det är ju rätt så starka lösningar man kör med, så det har kanske sin inverkan det med. :)

Ser ut att bli skitcoolt iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...