DaTrucka Postat 25 februari 2008 Dela Postat 25 februari 2008 Hur limmar man bäst en framruta mot glasfiber. Tänkte mest så det ej blir som en norrman som gjorde ett liknande å det började läcka mellan glas och glasfiberEn silikonsträng tjock som en bamsekorv, och stor anliggningsyta mellan glaset och kanten runt rutan. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 25 februari 2008 Författare Dela Postat 25 februari 2008 En silikonsträng tjock som en bamsekorv, och stor anliggningsyta mellan glaset och kanten runt rutan.Japp har 10 cm att limma på, på varje sida. Kommer gå åt en hel del silikon med va gör det Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 25 februari 2008 Dela Postat 25 februari 2008 pics please;) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 25 februari 2008 Författare Dela Postat 25 februari 2008 Men crille vad skrev jag till dig i pm igår? Min data hemma har krachat ju Men ska se om jag kan ta med kameran till jobbet o kväll och posta bilderna från jobbets dator. Nöjd då? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 25 februari 2008 Dela Postat 25 februari 2008 jaaaa:smilie_co Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 februari 2008 Dela Postat 25 februari 2008 Japp har 10 cm att limma på, på varje sida. Kommer gå åt en hel del silikon med va gör det Undra vad som är bäst med att trycka ut silliconet som en ringlande korv fram å tillbaka eller från nere till uppe å tillbaka. Tänkte mest för att trycka ut ev luftbubblor. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 25 februari 2008 Dela Postat 25 februari 2008 Eller så lägger du på massa silikon och tar en bredspackel efteråt och gör en tjock och fin "matta" Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 25 februari 2008 Författare Dela Postat 25 februari 2008 Undra vad som är bäst med att trycka ut silliconet som en ringlande korv fram å tillbaka eller från nere till uppe å tillbaka. Tänkte mest för att trycka ut ev luftbubblor.Enligt vad jag har läst så ska det bästa vara att köra många omgångar med raka sträck eller vad man ska säga. Man föjler glasets form i mång mång lager.. Förstår du hur jag menar? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 26 februari 2008 Dela Postat 26 februari 2008 japp jag fattar. Se om du kan låna en riktig fogspruta så slipper du pumpa för hand finns både med el eller tryckluft Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 26 februari 2008 Författare Dela Postat 26 februari 2008 Jorå har en luft driven. Men skulle inte skada om man hade ett par till så några personer kan "limma". Kommer ta lång tid att få på all silikon. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 februari 2008 Dela Postat 27 februari 2008 Vanligt glassilikon fäster dåligt på glasfiber. Det är viktigt att behandla glasfibern ordentligt och eventuellt prima den. Jag har egen erfarenhet av detta efter några akvariebyggen på 70-talet. Det finns idag andra "lim" som är ogiftiga och fäster både på glas och annat. Triton har ett undervattenssilikon (finns säkert i andra affärer också) som borde fungera. Det är dyrt men om du använder det till den förslutande v-fogen på insidan så bör det fungera. Vi ruggade den målade glasfibern (top-knot behandlad) och var noga med att rengöra den från fett innan limningen men det var ändå ett vågspel.MVH Lasse Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 27 februari 2008 Författare Dela Postat 27 februari 2008 Lasse. Men glasfibren ligger ju insluten i epoxyfärg. Men siliconet kanske fäster dåligt på det med? Ska använda Epotex akvarielack. Jag har använt det undervattens siliconet och tycker det är skit jobbit att använda. Kladdigt å så. Sen kostar det på tok för mycket. Rutan borde ju hållas bra på platts med bara vatten trycket eller? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 februari 2008 Dela Postat 27 februari 2008 Problemet med ytan brukar vara att den är för fet och då fäster inte glassilikonet. Jag har inte använt Epoxy som yttäckning utan den sk Top - knot:en - samma yttäckning som är till glasfiberbåtar. Kolla med Epotex:s tillverkare - de kan ha en primer eller rengöringsrutin.Jo trycket tätar men V-fogen på insidan är en bra säkerhet mot läckor pga rörelse.Är inte på jobbet just nu - skickar en beteckning på ett lim vi använt mot betong i morgon.MVH Lasse Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 27 februari 2008 Författare Dela Postat 27 februari 2008 Tack lasse. Rengörning mot fetter på lack har jag "jobbar som billackerare å vi gillar inte fetter :)" Ska även kolla med epotex om de har någon bra primer. För att vara på den säkra sidan. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 27 februari 2008 Dela Postat 27 februari 2008 hur många fraggar för att lacka min bil Riktigt kul bygge spännaden hoppas det går bra för dig Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 27 februari 2008 Författare Dela Postat 27 februari 2008 Haha jimmy. Om du hade hade haft så många så. Så nu har de lite dyra saker beställts. Glasfiberväv, epoxy, svart pasta och akvarielack. Ska även beställa rutan nästa vecka."Golvet" är klart. Ska lägga plywood i morgon.Glasfibren och det kommer någon gång nästa vecka. Så får ett par dagar ledigt från bygget Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 27 februari 2008 Dela Postat 27 februari 2008 vad blev det för ruta? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 28 februari 2008 Författare Dela Postat 28 februari 2008 Blir en från majornsglas. Laminat, med 2 st 12 mm. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 28 februari 2008 Författare Dela Postat 28 februari 2008 En fråga till er alla.Hade tänkt måla alla reglar innan jag setter plywooden. Kan man göra det i vanlig epoxy färg från färghandlen eller ska han ha någon annan färg som håller funkten borta från trät? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 17 mars 2008 Författare Dela Postat 17 mars 2008 En liten tråkig uppdatering utan bilder igen.Nu är plywooden laggd i det stora karet. Ska bygga en ytavrinning i kväll sen ska det läggas glasfiber. Rutan är även den beställd och kommer om ca 3 veckor. Efter den är på platts så börjas bygget för att få dit 1440l karet. Men det sköna nu är ju att det nästan ser ut som ett akvarium och inte bara en massa reglar.Volymen blev lite mindre än vad jag trodde. Det blev 4000L. Men det klarar men väll sig på ett par år.Ska försöka få med en kamera i kväll och ta lite bilder. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Heritage Postat 17 mars 2008 Dela Postat 17 mars 2008 Jo du, försök inte komma undan kameran längre. Det ser vi banne mig fram emot. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 17 mars 2008 Dela Postat 17 mars 2008 exakt Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
reefer6 Postat 17 mars 2008 Dela Postat 17 mars 2008 Hej skickar en länk om en i Norge som byggde en burk i plywood hoppas att det går bättre för dej än för honom lycka till http://www.saltvannsakvariet.no/Hälsningar:Bengt Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 17 mars 2008 Dela Postat 17 mars 2008 Nu är plywooden laggd i det stora karet. Ska bygga en ytavrinning i kväll sen ska det läggas glasfiber. Kan du ej lägga ytavrinningen på utsidan av karet istället som en Cost To coasteller en ränna på utsidan på baksidan så slipper du få denna i karet!?Som denna fast utsidan Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 17 mars 2008 Författare Dela Postat 17 mars 2008 Bilder. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg