PatriksS Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Tack Patrik - detta kan vara ett sätt för Bryopsis att få tag på kväve fast det är brist på oorganiskt kväve i vattenkolumnen och stämmer det så är det ingen större framgång med fosfatremovrar heller.MVH LasseJo, algen har ett mycket tätt och kompakt växtsätt (kan liknas vid en kardborreband), som effektivt samlar på sig alla kringflygande partiklar och skapar som sagt ett eget substrat omkrings sig, vilket gör den ganska immun mot fosfatremovrar o. dyl. Ja innehåller skiten Cu (koppar) så lär det ju ta kål på det lägre...Jupp, fast koppar är å andra sidan gödningsmedel för växter, så rent logist borde det vara tvärtom främjande för algen i så fall. Det är i vart fall flera som rapporterat total framgång (död åt algen) med Kent M. Vissa uppger att medlet tar kål på det lägre, andra ser inga nämnvärda konstigheter. *shrug* Citera
Wotan Postat 23 januari 2008 Författare Postat 23 januari 2008 Det jag främst har i karet är anemoner, stenkoraller + en del olika skivsorterSom Patrik säger så är de väldigt effektiva på att samla på sig partiklar, vilket skulle kunna förklara det hela. Har inte reflekterat över det innan du nämnde det dock...Ner mot verkliga noll låter inte helt otroligt... Hade inte så allvarliga problem när jag hade 5 - 2o initrat. Den låga nitrathalten gör mig därför tveksam att tillsätta endast vodka. Skulle gärna vilja tillsätta lite KNO3 för att se vad det kan göra. Det skulle dock innebära 4 mil med bilen för lite KNO3 så vi får se när det kommer...Funderar vidare ang. fosfatremovern. Hittar jag ett billigt filter så blir det nog att köra med Biophos 2. Citera
Tedb Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Bra att du väljer någon att lyssna på och följer en så det inte blir för många kockar i soppan. Citera
stigigemla Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Fosfatreduceringen kan man köra i en gammal damstrumpa.Jag skulle använda fosfatreducering direkt eftersom jag bara har goda erfarenheter av järnbaserad.Den Aluminiumbaserade skall kunna påverka vissa mjukkoraller kanske främst Sarcophyton.Du behöver inte använda KNO3 för att höja nitrathalten. Jag använder Kockens salpeter från kryddhyllan på ICA. Min tillsats är i dag 4 ml/dag för 1900 liter vatten eller 2400 liter kar. Då har jag löst en påse (40gram) i en dl vatten. Det håller NO3 på ungefär 2mg/l. Citera
uffe2 Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Tillsätter du nitrat för att reducera fosfat ?Du tillsätter salpeter (nartrium-nitrat alt kaliumnitrat), men hur tar du bort nitratet i karet ? typ. vodka metoden, dsb eller nitrat-filter (svavel eller sten+matning) ?Fosfatreduceringen kan man köra i en gammal damstrumpa.Jag skulle använda fosfatreducering direkt eftersom jag bara har goda erfarenheter av järnbaserad.Den Aluminiumbaserade skall kunna påverka vissa mjukkoraller kanske främst Sarcophyton.Du behöver inte använda KNO3 för att höja nitrathalten. Jag använder Kockens salpeter från kryddhyllan på ICA. Min tillsats är i dag 4 ml/dag för 1900 liter vatten eller 2400 liter kar. Då har jag löst en påse (40gram) i en dl vatten. Det håller NO3 på ungefär 2mg/l. Citera
stigigemla Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Nej nitrattillsatsen började jag med för att få bättre färger på mina koraller. Korallerna och den levande stenen förbrukar nitraten. (tror jag)Och efter fyra påsar är mina cyano borta till 99%. Själv är jag tveksam till att bara börja med nitrattilsats. Men tillsammans med vodka eller socker skulle jag använda nitrat för att skumma ur fosfaten i bakterieform. Men om det var mitt kar skulle jag pröva fosfatreducering. En långsam metod men för mig har den fungerat. Absolut inte använda kalkvatten för det höga pH binder fosfatet i stenen.Ett högt fosfatvärde i vattnet kan man se som positivt när man skall börja ta bort det. Så är ju fosfaten inte bunden i stenen. Men för att vara säker på att få bort all fosfat behöver man kolla att pH inte glider upp och byta fosfatreduceringen med jämna mellanrum. Jag skulle börja med ungefär tre dl, knåda runt i strumpan varannan dag och byta en gång i veckan ungefär. När värdet är under 0,1 byta varannan vecka och ännu mer sällan vid lägre värden.Riva ut den bryopsis som är lätt att komma åt utan att demolera inredningen en gång i veckan ungefär. Nu har du fått ytterligare en metod att fundera på. Taskigt va? Citera
Wotan Postat 24 januari 2008 Författare Postat 24 januari 2008 Ha ha, ja du Stig, det där var inte snällt... Nu måste jag ju ta mig en funderare.Ser iof. inte några motsättningar med att köra vodka, nitrattillsats + fosfatreducering... Står dock fortfarande utan ett fosfatfilter (har lagt ut några krokar på ett igår) så det skulle vara strumpa... Hmmm...Kalkvatten = högt Ph = bunden fosfat i stenen är kanske en sak att tänka på... Känns dock som att jag vill ge detta en chans och kör vidare med manuell tillsättning av kalkvatten ett tag till. Som Ted säger så är det inte bra att hoppa mellan olika metoder och få kaosFör övrigt börjar jag se lite Bryopsisstubb komma fram på en del av de skrubbade områdena, aj aj... Korallerna har även fått en del stryk av den senaste tidens bryska behandling, anemonerna mår dock prima Citera
uffe2 Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Hmmm, idag använder jag kalk-mixer, kalk-reaktor, vodka, fosfat-removeroch tänkter börja med att tillsätta kalisalpeter.Jag odlar en jäkla massa caulerpa idag, som exporterar fosfater,men det är jobbig att rensa alla dessa jäkla caulerpa stup i kvarten.Jag är lite skeptiskt till att maninte kan mäta fosfater på ett bra sätt och därför tänkte jag att man kunda köra med lite olika metoder som fosfat remover.Jag inbillar mig även att har man flera metoder, så får man bort lite olika typer av fosfat föreningar- Vodka med lite socker i- Nitrattillsatser- Lite fosfat remover- Export med Caulerpa (fast i mindre omfattning)- Tänkte påbörja att odla lite Xenia som fosfatexportörDu säger att högt PH binder fosfater i ls,men det har väl inget med nitratillsatser att göra ?Höga Ph värden får man alltid med en kalk-mixer för det är ju detta som är avsikten,men du säger att det inte är bra för då binder man fosfater i ls.Min slutsats blir att du säger att en kalkmixer inte är bra över huvud taget.Jag har säkert missförstått dig, men det vore bussigt om vi kunde reda ut begreppen.Mina värden idagKh = 9Ca = 420Jag har jag inga problem med cyana eller slemalger.Nej nitrattillsatsen började jag med för att få bättre färger på mina koraller. Korallerna och den levande stenen förbrukar nitraten. (tror jag)Och efter fyra påsar är mina cyano borta till 99%. Själv är jag tveksam till att bara börja med nitrattilsats. Men tillsammans med vodka eller socker skulle jag använda nitrat för att skumma ur fosfaten i bakterieform. Men om det var mitt kar skulle jag pröva fosfatreducering. En långsam metod men för mig har den fungerat. Absolut inte använda kalkvatten för det höga pH binder fosfatet i stenen.Ett högt fosfatvärde i vattnet kan man se som positivt när man skall börja ta bort det. Så är ju fosfaten inte bunden i stenen. Men för att vara säker på att få bort all fosfat behöver man kolla att pH inte glider upp och byta fosfatreduceringen med jämna mellanrum. Jag skulle börja med ungefär tre dl, knåda runt i strumpan varannan dag och byta en gång i veckan ungefär. När värdet är under 0,1 byta varannan vecka och ännu mer sällan vid lägre värden.Riva ut den bryopsis som är lätt att komma åt utan att demolera inredningen en gång i veckan ungefär. Nu har du fått ytterligare en metod att fundera på. Taskigt va? Citera
stigigemla Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 Nu är jag vaken igen.Uffe:Jag börjar uppifrån. Jag är tveksam till Caulerpa som fosfatexportör. Jag har läst att en Caulerpa art har fosfat - kväveförhållande på 1/100 och är det sant för din art är Caulerpa det sämsta man kan ha som fosfatexportör. Det blir våldsamma mängder Caulerpa för vattenhalten är också väldigt hög.Vodka med litet socker i tror jag på. Petrol får förstärkt skummning med socker så det kan vara en metod att stärka skummaren.Högt pH (8,4 och över) binder fosfat i kalksten. Det betyder att ifall man av någon anledning får ett pH-fall frigörs det fosfat.Kalkmixer tycker jag är bra att kan köra med kalkmixer eller svavelbaserat nitratfilter. Och kolla att pH ligger melllan 8,0 och 8,2. Man behöver ju inte köra så mycket vatten genom kalkmixern.Fast jag skulle använda natriumkarbonat med doserpump i stället. Det behövs mindre skötsel för det fäller inte ut kalk i dunken som det gör i mixern. Men du har en fungerande mixer i gång och ditt kar fungerar så det är klart att du skall fortsätta köra den.Jag skulle inte köra Xenia som fosfatexportör i huvudkaret. Den är 10 gånger värre att få bort än Caulerpa. Men i ett refugium med UVC på returen till huvudkaret kanske?Men en gång till: Du har ett fungerande kar. Sänk inte ett högt pH som varit högt länge. Har du fosfat i stenen frigörs den när pH sjunker.Har du ingen nitrat i vattnet och upplever att en del gröna koraller är bleka kan det vara dags att minska på mängden Caulerpa för att få litet nitrat kvar i vattnet.Fosfatexporten fixar du med en strumpa fosfatreducering. Citera
PatriksS Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 För övrigt börjar jag se lite Bryopsisstubb komma fram på en del av de skrubbade områdena, aj aj... Jo, det är lönlöst att skrubba sten på bryopsis, den kommer alltid tillbaka. Jag vet att folk i extrema fall (tänk USA! USA!) har t o m tagit ut sten med algen på, skrubbat rent och sedan kört ordentligt med blåslampa på stenen - bryopsisen kom tillbaka... Citera
crille Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 jag har haft en sjöhare som käkade detta, den rensade mitt kar snabbt, sen fick en kompis den, och den var lika effektiv där, när det gäller harar tror jag man måste välja stora djur, provade flertal små harar, men dom försvannn snabbt, så testa med en stor! Citera
blaze Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 Har för övrigt en stooor drös med ofrivilliga fraggar, 20 + iaf. kommer att bli en sen kväll det här också... Så med andra ord, vill någon byta fraggar så är det bara att komma förbi...har inte nått att byta me än men jag köper gärna av dig lite fraggar om de går för sig! Citera
Wotan Postat 27 januari 2008 Författare Postat 27 januari 2008 Det låter inte bra det Patrik... Inte alls bra, men Mg-medlet, vet du om det tog bort ev. återväxt också?Har också märkt detta Christer. Har haft både en stor och en liten hare. Den stora tuggade på bra medans den lilla bara var som en förvuxen snigel (inte speciellt effektiv). Båda dog dock, trots mycket mat... Så är lite tveksam till att köpa en ny. Kanske mina Haddonis haft ett finger med i spelet här...Blaze: Något sådant kanske också går att ordna. Smidigt då du bor i stan. Skicka ett privat meddelande så styr vi upp något...Av en slump så byte jag till mig en Diadema setosum, så hoppas den kan göra lite nytta... Citera
PatriksS Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Kent M tog bort algerna för de flesta, men de verkar komma tillbaka när Mg sjunker under 1500-1600 ppm, höjer man tillbaka med kent M så försvinner algerna igen. Förresten, när jag experimenterade, så hade inte jag inte tillgång till Kent M för att testa på min lilla bit bryopsis, så jag testade med MgCl, MgSo4 samt Tropic Marine Biomagnesium. Det funkade inte. Vill man köra med kemikalier så är det nog enbart Kent M som gäller för hela slanten. Det här är bryopsis tråden på RC: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1113109&perpage=25&pagenumber=1 Citera
Wotan Postat 27 januari 2008 Författare Postat 27 januari 2008 tack för länken...En person hänvisar där till A. Calfo och att ett högt Ph, 8,5 - 8,6 skulle ha samma effekt, men vara betydligt säkrare... Men att hålla Ph på dem nivåerna för alltid känns lite si så där tycker jag... När Ph sänks ingen så borde Bryopsisen rimligtvis komma tillbaka. Citera
Arcticreef Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 I den här intressanta traden haar jag inte sett att nagon har diskuterat jästsvampars eventuella betydelse. men sadana har jag faktiskt lite ofrivillig "hands-on" erfarenhet. När man odlar däggdjursceller i provrör händer det alltsomoftast att kulturerna kontamineras av jästsvampar. dessa är sma runda varelser som är betydligt större än vanliga bakterier. Vad som är intressant är att de växer i lösning; de behöver alltsa inget substrat att växa pa. jag undrar om det inte är sadana som bildas/växer när man slar i socker? Att de kan växa i starka saltlösningar kan ju vara surströmmingsätande vänner vittna om. Citera
acuario Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 1: skrubba bort algerna.2. Köp massor av snäckor3. se till att använda fosfatremover + att se till att hålla ner nitraten till helst omätbart så får man bukt med alger. Citera
uffe2 Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 Det som du säger verkar stämma i praktiken !Jag körde mitt kar i ca 9 månader efter min kraschoch karet producerade typ 20 kg Caulerpa, utan att jag hade något levande i karet eller att jag tillsatte någon mat.Hur kan jag få Caulerpa att frodas så bra, utan några direkta eller indirekta tillsatser av nitrat eller fosfat.I sommras mätte jag min nitrat och fosfat värden och dessa var noll.Sedan har dom inte förändrats under hela hösten.Men trots dett växte Caulperan som aldrig förr , 20 kg på 6 månader !Hur kan Caulerpa växa så bra, utan några tillsatser av fosfat eller nitrat ?Troligen är det som du säger den lilla fosfat som fanns i karet, räckte till Caulerpan =>Slutsats: Caulerpan är ingen bra exportör av fosfat.Tidigare "odlade" jag Xenia i ganska stor omfattning (typ 1 kg i månaden) och jag har lärt mig hur man enkelt kan få bort Xenia från stenar och dylikt.Jag tycker att det faktiskt är enklare att ta bort Xenian är Caulerpan i karet.Jag har ingen direkt uppfattning hur effektiv Xenia är som fosfatexportör.PSTricket med att enkelt ta bort Xenia är att använda en slö matknivoch sätt främre delen av kniveggen mellan ls och Xenian, sedan vickar man lite försiktigt på kniven och vips så lossnar Xenian !Det verkar som att Xenia själv släpper ifrån stenen, när man gör på detta sätt.På detta sätt slipper man en massa sönderskruna eller krossade Xenia-slem i karet.I början försökte jag använda en vass kniv, men det var värdelöst då Xenia bara blev sönderskuren.Nu är jag vaken igen.Uffe:Jag börjar uppifrån. Jag är tveksam till Caulerpa som fosfatexportör. Jag har läst att en Caulerpa art har fosfat - kväveförhållande på 1/100 och är det sant för din art är Caulerpa det sämsta man kan ha som fosfatexportör. Det blir våldsamma mängder Caulerpa för vattenhalten är också väldigt hög.Vodka med litet socker i tror jag på. Petrol får förstärkt skummning med socker så det kan vara en metod att stärka skummaren.Högt pH (8,4 och över) binder fosfat i kalksten. Det betyder att ifall man av någon anledning får ett pH-fall frigörs det fosfat.Kalkmixer tycker jag är bra att kan köra med kalkmixer eller svavelbaserat nitratfilter. Och kolla att pH ligger melllan 8,0 och 8,2. Man behöver ju inte köra så mycket vatten genom kalkmixern.Fast jag skulle använda natriumkarbonat med doserpump i stället. Det behövs mindre skötsel för det fäller inte ut kalk i dunken som det gör i mixern. Men du har en fungerande mixer i gång och ditt kar fungerar så det är klart att du skall fortsätta köra den.Jag skulle inte köra Xenia som fosfatexportör i huvudkaret. Den är 10 gånger värre att få bort än Caulerpa. Men i ett refugium med UVC på returen till huvudkaret kanske?Men en gång till: Du har ett fungerande kar. Sänk inte ett högt pH som varit högt länge. Har du fosfat i stenen frigörs den när pH sjunker.Har du ingen nitrat i vattnet och upplever att en del gröna koraller är bleka kan det vara dags att minska på mängden Caulerpa för att få litet nitrat kvar i vattnet.Fosfatexporten fixar du med en strumpa fosfatreducering. Citera
uffe2 Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 Stig:Jag är inte riktigt säker att jag förstår hur man tillverkar och tillsätter Natriumkarbonat med doserpump för att få ner PH-värdet i karet!Detta ska alltså ersätta kalkmixerns funktion.Om jag har förstått det hela rätt, så kan man tillverka Natriumkarbonat (Na2CO3)genom att värma bikarbonat (Natriumvätekarbonat=NaHCO3)Jag sätter 100 gram bikarbonat i ugnen (temp ?, tid ?), så får jag ut 63 gram natriumkarbonat (Na2CO3)(2 mol NaHCO3 (163 gram) blir 1 mol Na2CO3 (106 gram)Sedan blandar jag vatten med natriumkarbonaten, som jag sedan använder i min doserpump. Är det rätt, eller ?Frågor:- Hur länge ska bikarbonaten vara i ugnen och vilken temperatur ska man ha ?- Kan man se eller veta när bikarbonaten är "klar" i ugnen ?- Hur mycket natriumkarbonat går vanligvis åt per dag i ett kar på ex 800 liter, för att få ett lämpligt Ph-värde?Nu är jag vaken igen.Uffe:Jag börjar uppifrån. Jag är tveksam till Caulerpa som fosfatexportör. Jag har läst att en Caulerpa art har fosfat - kväveförhållande på 1/100 och är det sant för din art är Caulerpa det sämsta man kan ha som fosfatexportör. Det blir våldsamma mängder Caulerpa för vattenhalten är också väldigt hög.Vodka med litet socker i tror jag på. Petrol får förstärkt skummning med socker så det kan vara en metod att stärka skummaren.Högt pH (8,4 och över) binder fosfat i kalksten. Det betyder att ifall man av någon anledning får ett pH-fall frigörs det fosfat.Kalkmixer tycker jag är bra att kan köra med kalkmixer eller svavelbaserat nitratfilter. Och kolla att pH ligger melllan 8,0 och 8,2. Man behöver ju inte köra så mycket vatten genom kalkmixern.Fast jag skulle använda natriumkarbonat med doserpump i stället. Det behövs mindre skötsel för det fäller inte ut kalk i dunken som det gör i mixern. Men du har en fungerande mixer i gång och ditt kar fungerar så det är klart att du skall fortsätta köra den.Jag skulle inte köra Xenia som fosfatexportör i huvudkaret. Den är 10 gånger värre att få bort än Caulerpa. Men i ett refugium med UVC på returen till huvudkaret kanske?Men en gång till: Du har ett fungerande kar. Sänk inte ett högt pH som varit högt länge. Har du fosfat i stenen frigörs den när pH sjunker.Har du ingen nitrat i vattnet och upplever att en del gröna koraller är bleka kan det vara dags att minska på mängden Caulerpa för att få litet nitrat kvar i vattnet.Fosfatexporten fixar du med en strumpa fosfatreducering. Citera
stigigemla Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 Natriumkarbonat går ju att köpa färdigt på minst en välsorterad saltaffär i Stockholmstrakten så man måste inte göra själv. Jag tror det räcker med en och en halv timme i 180 grader i ugnen.Kolla gör man nog lättast genom att mäta resultatet.Jag har inte kört kalkreaktor själv men mitt 1900 liters system steg ungefär 0,2 i pH när jag började tillsätta ungefär 15 gram natriumkarbonat per dag. (Karbonathårdhet ungefär 10). Citera
Wotan Postat 1 februari 2008 Författare Postat 1 februari 2008 Kommer senare idag få en ny kalkmixer och ett fosfatfilter.Kommer därför fortsätta mitt krig med att dra i Fauna marins fosfatremover, som följer med. Tidigare rekommendation som jag fått är att dra i ett helt kg och sedan vid behov tillsätta ny fosfatremover. Är ett lite dyrt tilltag tycker jag. Vad anser ni, är det det som gäller eller ska jag dra i mindre omgångar ocg byta veckovis a la´ 200 gram el dyl?Skulle gärna vilja tillsätta en drös med snäckor som Svärd föreslår, men ekonomin tillåter tyvärr inte det... Funderar också om inte eremiter skulle vara effektivare mot en alg som denna, främt blåbenade då... Citera
Wotan Postat 5 mars 2008 Författare Postat 5 mars 2008 Uppdatering av det hela...Har sedan 3 veckor tillbaka kopplat in mitt fosfatfilter. Kör med 1.5 - 2 dl FM fosfatmedia till mina ca 400 L vatten, detta bytes varje vecka... Fosfaten har sakta gått ner till 0.1 från 0.5 - 1, så relativt mycket har hänt på denna front.ADN75-Nitratfiltret har åkt ut. Vodka kör jag forfarande med ca 4 ml/dygnmatar med dr basslers food, vds. små pellets plus chaetomorpha lite nu och då och artemina ca 2 ggr i veckan (som sköljs av en gång ca)tillsätter mg, ca, och kh- reglerade medel för att hålla koll på dessa. Mycket är FM plus tropic marin bio-calcium.byter 25 L vatten varje vecka nu de senaste 3 veckorna. Har då sugit ut det mesta av min gamla sandbädd som var skitig som tusan...Drog i lite KNO3 enligt receptet från Stigigemla. slutade med detta i samband med att nitratfiltert kopplades ur, dumt att sluta kanske!?Har också haft en nyare osmos dessa veckor då jag lånat Fredrik (Fiends) osmos. Är nu tillbaka till min gamla skruttiga som pressar över 2 år, säkert upp mot 3 år...Så vad är resultaten... Bryopsisen finns kvar, den har inte växt lika kraftigt men har helt klart växt en hel del, den har även spridit sig till nya ställen vilket inte är så bra. Dock är den för kort för att slitas upp med händerna. ska de bort "helt" från stenen så måste de skrubbas igen, vilket inte är det roligaste. Men kanske nödvändigt!?Så vad ska man göra i framtiden?Funderar om min gamla osmos triggar bryopsisen, vad tror ni? Funderar därför på att köpa en Aqualight- picobello-osmos i slutet av månaden.Den fosfat som finns kvar är säkert mer än tillräcklig för fortsatt tillväxt, så helt enkelt köra på med att byta 1.5 - 2 dl i veckan tills det inte går att mäta mer är ett bra recept. Ta ur och skrubba stenen ännu en gång för att få bort återväxtenAlgpatrullen borde annars vara tillräcklig, iaf. på papperet, med min foxface, hepatus, semicirculatus, 2 borrar, 3 eremiter, 4 snäckor plus elddvärgkejsare...En tanke som slog mig ang. hararnas död är att de dog av den höga fosfatnivån, vet inte hur känsliga de är för fosfat dock.Min paln var att posta en bild på den referenssten som jag tidigare haft som först var brutalt angripen av bryopsis för att sedan vara renskubbad tills nu... Datorn vill dock inte vara medgörlig så får beskriva den istället, den är åter bryopsisangripen kort och gott. Dock inte lika mycket som tidigare utan det är kortare och inte alls i samma tillväxttaktSå vad har ni för kommentarer och förslag till framtiden? Citera
pimo Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 Jag skulle definitivt bytt osmos så snart som möjligt.Sen skulle jag köpt zeolith av något slag, och kört med 1 liter av detta + vodka eller zeostartoch skakat zeolithen 2 gånger per dag + skummat vått.4 snäckor i 470 liter låter väldigt lite, skulle köpt ett gäng astrea eller turbo.så skulle JAG gjort, har sedan jag körde igång med zeovit blivit förvånad över hur effektivt det är på att pressa ner nitrat och fosfat. Citera
Wotan Postat 7 mars 2008 Författare Postat 7 mars 2008 4 snäckor är inte så mycket nej, men jag har dock 2 borrar modell large som springer runt samt algbenägna fiskar...zeolith vet jag dock inte om jag är så sugen på. I dagsläget känns den metoden bökig, tycker det är intressant med den självspolande reaktorn som verkar vara på G iaf. Den är nog lite dyr gissar jag. Nitrat har jag inga problem med att hålla nere, ligger på omätbart iaf. Fosfaten känns även den under kontroll för tillfället då den under 3 veckor blivit 5 - 10 ggr lägre. Kan fortfarande sänkas ytterligare från mina 0.1 vilket jag hoppas min fosfatremover löser på någon vecka eller två.Jo osmosen borde/ska bytas. Dock så tycker jag det är intressant om den kan fungera som en trigger till Bryopsis. Kiselalger har jag inte haft problem med på bra länge nämligen och aldrig haft mätbart silikat i karet. Osmosen ger det vatten den ska med varken ökat eller minskat flöde, vad jag kan se. Dock så borde den vara slut då man pressar mot 3 år samt inte använts under en vecka eller tre i stöten och ibland med temperaturer över 40 grader vilket kan skada cellulosafiltret som ska finnas i dem. Vad tror ni här. Kan min gamla osmos trigga bryopsisen?Annars inga fler kommentarer på min fg post? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.