Gå till innehåll

Kan hela karet vara sjukt?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Luktar det ozon så ligger du nog klart i överkant. Jag tror fortfarande att det är viktigt att försöka konstatera om det är en sekundär bakteriell infektion eller om det är en parasit eftersom dessa bekämpas bäst med två olika strategier. Ger du för mycket ozon så tror jag, till skillnad från Peter, att risken för att det följer med ut i akvariet är ganska stor och det är ju det som är grundidén vad gäller parsit och slemalgsbekämpning i akvariet - en liten kontinuerlig tillförsel av aktiva radikaler.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack, Uffe,

Just nu har jag två helt olika strategier att välja mellan - bekämpa i befintligt kar eller "starta om". Kanske jag ska gå en mellanväg - plocka ur lite sten för att förbättra cirkulationen, byta vatten ofta och suga upp sanden som nu bara skitar till sig mycket fort. Glöm inte att karet ser ganska risigt ut pga dinos och cyano som växer över natten.

Verifiera tillförseln av ozon och säkerställ aktiv kolfiltrering efter ozonet blir kvällens projekt, tillsammans med vattenbyte och kanske slänga sanden i samma veva.

Samtidigt som jag får förtsätta fundera på "huvudspår". Även om jag övervinner sjukdomen i befintligt kar så har jag ju fortfarande cyano och dinos att bekämpa, vilket även det riskerar att stressa fiskarna, därav idén att "starta om".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara sammetssjuka!!!!!!!! Odinium kallas det(tror jag)... UVC kommer inte vara av nytta nu! Men jag tror att mata dem med artemia marinerat i en garlicmix 1 timme eller2, ett par ggr/dag och det kommer att fixa problemet....Mindre ljustimmar i akvariet!!!!!(superviktigt).... Ett alternativ kan vara att ta upp dem och doppa i en burk med kranvatten eller osmosvatten... Om problemet orsakas av flagellater. De lossnar om man doppar fiskarna i detta....

Om du drabbats av sammetssjuka, kan det vara orskakat av stress....

Mvh Per....

Mvh Per........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara sammetssjuka!!!!!!!! Odinium kallas det(tror jag)... UVC kommer inte vara av nytta nu! Men jag tror att mata dem med artemia marinerat i en garlicmix 1 timme eller2, ett par ggr/dag och det kommer att fixa problemet....Mindre ljustimmar i akvariet!!!!!(superviktigt).... Ett alternativ kan vara att ta upp dem och doppa i en burk med kranvatten eller osmosvatten... Om problemet orsakas av flagellater. De lossnar om man doppar fiskarna i detta....

Om du drabbats av sammetssjuka, kan det vara orskakat av stress....

Mvh Per....

Mvh Per........

Men om det hade varit odinium hade väl förloppet varit snabbare? Det tar väl inte mer än några dagar innnan firrarna börjar dö av odinium?

Dessutom hade väl prickarna varit tydligare, som vitaprick fast mindre är det väl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luktar det ozon så ligger du nog klart i överkant. Jag tror fortfarande att det är viktigt att försöka konstatera om det är en sekundär bakteriell infektion eller om det är en parasit eftersom dessa bekämpas bäst med två olika strategier. Ger du för mycket ozon så tror jag, till skillnad från Peter, att risken för att det följer med ut i akvariet är ganska stor och det är ju det som är grundidén vad gäller parsit och slemalgsbekämpning i akvariet - en liten kontinuerlig tillförsel av aktiva radikaler.

MVH Lasse

Nu vill jag inte starta en djupgående debatt om ozon här men som jag sagt så är risken minimal om du tillsätter aktivt kol, vilket Calle nu ska göra och borde gjort från starten, och det faktum att ozonet tillförs via skummaren i sumpen och inte direkt i karet. Det är under de förutsättningarna jag menar att sannolikheten att sjukdomsförloppet beror på ozon är mycket, mycket liten (vilket nu minskar ytterligare med kolet). Fiskar som drabbas av för hög ozondos tenderar också att kippa efter andan vid ytan vilket Calle inte beskrivit och det har heller inte drabbat samtliga fiskar. Hade dosen varit onaturligt hög även i akvariet hade han med största sannolikhet känt lukten även i huvudkaret och resten av rummet.

Jag har heller aldrig påstått att inte ozon kan komma med ut i karet och det är ju just därför jag tjatat om aktivt kol och att han ska minska doseringsmängden när han känner lukten och då helst ha en kontinuerlig lägre tillsats istället. Att en del av fiskarna ska se nästan skinnflådda ut pga ozonet tror jag dock inte alls på i det här fallet.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,hur har du kopplat ozonen,kör du direkt på insuget på skummar pumpen eller på den du byggde?kolla även så att det inte sitter en damm propp på inloppet på ozonen,kolla gärna UVn så att det inte är en massa kalkavlagringar på glaset ,även att den är på slagen,har missat deta själv åkte och köpte ett extra för att jag trodde att det inte räckte, hade missat att stoppa i kontakten när jag bytte vatten,om fiskarna äter bra men ser lite vissna ut,gör några större vatten byten ,något är fel ,men om du inte kan komma på något du gjort annorlunda sen tidigare så mitt tips är, byt lite mer vatten än vanligt och kopla ozonen på skummar pumpen.att det skulle vara för mycket ozon hade du märkt ,du hade inte kunnat vara i rummet och det skulle inte finnas cyano i karet,men om du tänker ta ur sanden gör ett 50% vaten byte samtidigt det kan ialla fall inte bli sämre,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med ozon kontinuerligt under minst 15 år. Jag har aldrig sett att fiskar eller koraller drabbas negativt eller skadas av ozon. Däremot så har ozon hjälpt mig att undvika problem med fiskarna av den typ som Calle drabbats av. En lämplig dos är 20 mg/h till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter

Det är givet att det aktiva kolet tar bort risken för få för mycket i karet. Jag har heller inte påstått att de aktuella besvären beror på ozonet och håller med dig om otillförlitligheten i redoxmätare. Det var det att Greger tyckte det liknade en sekundär infektion som fick mig att fundera och tyckte att möjligheten borde nämnas. En jämn låg nivå som erfarenhetsmässigt fungerar är givetvis bäst så Pers rekommendation på 20 mg/h bör ju gå att lita på.

Calle, Jag kan i alla fall inte på några bilder avgöra vad dina fiskar lider av så jag tycker fortfarande att du skall försöka konstatera om det är en parasit, sekundär infektion eller något annat. Under tiden tycker jag din plan låter bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen för all input.

Lite bilder nedan för att förtydliga läget. Tanken känns överlag ganska risig pga alla skitalger, cyano och dinos, se bilder. Det som frodas i karet är Xenia och makroalger.

I sumpen sitter ozonen inkopplad till skummarens luftintag, och jag ska sätta dit en strumpa med aktivt kol efter summarfacket.

Men det lutar ändå helt klart åt att jag inte orkar satsa på att få allt rent i karet som det ser ut nu, utan snarare kasta sanden, rena stenen separat i tunna och sedan köra lågsaltbehandling i hela karet. Jag ska fixa lite plastkonstruktioner att stoppa i karet så att det fortfarande finns gömställen även utan LS. Kanske en noga tvättad läskedrycksback kunde vara nåt.

EDIT:

Ett argument varför jag tror på lågsaltsbehandling (utan att helt veta vad felet är med fiskarna) är att det ju uppenbarligen har fungerat bra för min imperator, som sannolikt (?) haft samma typ av sjukdom.

post-1358-14468915034629_thumb.jpg

post-1358-14468915034781_thumb.jpg

post-1358-14468915034985_thumb.jpg

post-1358-14468915035278_thumb.jpg

post-1358-14468915035361_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nu har jag passerat point-of-no-return. Eftersom jag beslutat att helt starta om karet har jag nu hinkat ur tre hinkar med vatten blandat med bottensand och ersatt med kranvatten för att börja ta ner salthalten. Om jag skulle ångra mig nu skulle jag få ett attans problem med kiselalger också. Imorgon ska jag börja ta ur LS och fortsätta sänka salthalten. Att fixa kranvatten går snabbare än att fixa osmosvatten, och nu känns det bråttom. Min annularis har nämligen inte alls kommit fram idag, och den har ju inte ätit på 3-4 dagar.

Fråga: Hur lågt kan jag gå i salthalt innan livet i LS tar skada?

Som min fru säger till mig, satsa på att rädda fiskarna, LS är bara pengar. Hon tycker jag borde kasta mina 50 kg LS för säkerhets skull om det skulle finnas parasiter kvar i dem. Jag är inte riktigt där ännu... Men som sagt, jag SKA rädda mina fiskar.

EDIT:

Fler kreativa förslag på hur man kan bygga gömställen i ett karantänskar utan LS önskas. PVC-rör är för litet för kejsare. Kanske drickaback?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT:

Fler kreativa förslag på hur man kan bygga gömställen i ett karantänskar utan LS önskas. PVC-rör är för litet för kejsare. Kanske drickaback?

Köp en bit avloppsrör 75 eller 110 (i grå PP), såga några bitar tvätta och lägg i. Jag har haft sådan plast i mina kar sedan jag startade, som stöd för ls.

Lycka till med räddningsaktionen Calle!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som min fru säger till mig, satsa på att rädda fiskarna, LS är bara pengar. Hon tycker jag borde kasta mina 50 kg LS för säkerhets skull om det skulle finnas parasiter kvar i dem.

Pax för revpelaren:smiley12: nä, så drastiskt ska det inte behöva bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenvärdena känns kontrollerade - Salt 1,022

- Temp 26

- Nitrit 0,01

- Nitrat 2,5

- Fosfat 0,01-0,02 (ca)

- KH 9,3

Jag startade vodkametoden för 4 dagar sedan, men problemen fanns dessförinnan. Jag har också ett 20W UVC med röret senast bytt i augusti 2007.

Hmm.. Bara en nyfikenhet, varför började du med vodka?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar drickabackar - ta helst bruna. Har någon gång fått en varning för de röda pga den färg de använder till dem. Om du tar PP rör så är det viktigt att du tar de gråa innerören som Christer T talar om. Det lär vara så att vissa tillverkar antimögelbehandlar de oranga markrören av PP. Om de gråa har jag inte hört samma rykte.

MVH Lasse

Edit: Gör exakt som du gjorde i karantän - alltså använd det av Ingvar rekommenderade preparatet också - då täcker du in båda möjligheterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...