Gå till innehåll

Kan hela karet vara sjukt?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Efter tre veckors behandling anser jag nu att fiskarna är friska. Jag är sedan två dagar på väg upp i salthalt igen. Jag har ju haft karet under handling med halten 1,010, och nu höjer jag med 0,002 per dag i en vecka tills jag är tillbaka på normal nivå igen. Idag kom jag upp till 1,014 och imorgon ska det bli 1,016. Om jag nu har jobbat mig så här mycket med fiskarna så ska jag inte snubbla på mållinjen genom att stressa med snabbt ökad salthalt.

Det känns riktigt fräscht att "starta om" ett kar med allt renskrubbat och med 100% nytt vatten. När salthalten är på normal nivå blir det dags att lägga i LS som nu legat i tunnor med cirkulation och AlgenEx-behandling (och dessutom mörker). Snart blir det nog ett fint kar igen :)

post-1358-1446891510888_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för uppmuntran!

Som jag sagt tidigare, jag betraktar ägandeskap av ett akvarium som att bedriva djurhållning med det ansvar som det också innebär, dvs i princip inte så stor skillnad som att äga ett annat husdjur. Som djurägare är man fullt ut ansvarig för djurets välbefinnande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bra Calle!

Jag har varit bortrest ett tag och inte kunnat komentera tidigare.

Kopperbehandling är effektivt men något svårhanterligt då kopparhalten sjunker snabbt i saltvatten. I komersiella prep. binder man därför kopparn till EDTA så håller det längre och är lättare att hantera än hemmablandningar.

Som någon sa så skulle många ha kastat in handuken för länge sedan, vilket är otroligt tråkigt då detta enbart beror på att man slarvar med karrantän.

Lita inte på någon affär utan håll karrantän!

Tyvärr är det så att i de allra flesta affärer så har de ett genensamt cirkulationsystem för alla saltsalukar och i bästa fall med UV beh. innan vattnet går tillbaka från filtren, men detta gör att man helt kallt kan betrakta alla fiskar som sälj som smittförande även om inget syns. Nästa 100% av affärena slarvar eller kan inte teckniskt hålla karrantän de 2v veckor som de skall enligt lag innan försäljning.

Calles fall tycker jag är mycket bra då det är ett praktexempel på hur det kan gå om man inte är försiktig. Hoppas det leder till eftertanke hos många på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Lasse m.fl.

Gasbubelsjuka kräver att fisken vistas en längre tid (till mättnad) i ett vatten med ett gasövertryck av minst 1 bar och att sedan en plötslig tryckminskning sker.

De avluftningstorn som finns i stora anläggningar fyller en annan funktion. Här är det frågan om att när vattnet som kommer ut under övertryck till akvarier och utsätts för en kraftig tryckminskning så bildas det en mängd mickrobubblor i vattnet och dessa kan fasna på gälfilamenten blockera syreupptaget och kväva fisken (detta är dock inte gasbubbelsjuka = dykarsjuka).

Slutligen gasbildning i kroppen kallad emfysem kan också orsakas av div. gasbildande bakterier samt troligen vissa metaboliska felfuktioner. Jämför frasbrand eller dyligt ( detta är inte heller "dykarsjuka ).

Tyvärr blandas dessa tre fenomen ihop och kallas ofta samma sak både på engelska och svenska orsakerna är dock olika.

Detta är precis som att kalla alla typer av tumörer för canser eller alla antibiotika för pencillin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en liten uppdatering för att berätta hur det gick!

Först vill jag tacka Ingvar och alla för det stora engagemanget i mitt arbete. Jag är igång med karet nu efter att ha sakta ökat salthalten (ca 0,0015 per dygn) och sedan lagt i min LS.

Jag gjorde en liten plattform under mitt största "berg" för att både erbjuda mycket gömställe och god cirkulation. En liren cirkulationspump är gömd inne i hörnan riktad utåt så att inget detrius samlas under stenen. Stenarna är också effektivt befriade från alger efter tre veckor i mörker och AlgenEx.

Imperatorn, som ju var den fisk som sjukdomen startade med, var frisk under slutet av lågsaltsbehandlingen. I samband med att jag uppnådde normal salthalt igen uppträdde nya symptom som jag inte sett förut - små "bollar" på vänster bröstfena. Imperatorn har inga andra sympton och både äter och rör sig som om den vore frisk. Jag väljer därför att inte vara överdrivet bekymrad nu. Min lust att riva karet en gång till är heller inte särskilt stor just nu.

post-1358-14468915152663_thumb.jpg

post-1358-14468915152783_thumb.jpg

post-1358-14468915152973_thumb.jpg

post-1358-14468915153095_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar - för första gången tror jag att vi är oense. Den definition på Gasbubblesjukan som jag har är den som följer i citatet härunder

Gas Bubble Disease

Caused when

supersaturated gases in the water, escape from the water into the body fluids of the fish. Gasses in supersaturated water will try escape out of the water into any medium where the gas saturation level is lower (e.g. into the air, or in the case of gas bubble disease, into the blood and other fluids of the fish). Most commonly seen in the yolk sacs, gills and eyes (and occasionally the fins) as these are the areas of the body which have the most gas permeable membranes. The gas then causes bubbles to form inside capillaries and under the skin, restricting the blood flow and forming haemorrhages and clots. Fish often show signs of swimming upside down or vertically, sometimes looking as if they are gasping for air at the surface. The condition affects small fish more, as the membranes that the gas has to permeate through are thinner. Large fish can be affected, but only at higher supersaturation levels. Gas supersaturation levels need only to be >103% to put very small fish at risk.

Gasövermättat vatten kan man få om luft och vatten blandas in under tryck i en tryckledning. Eftersom olika gaser löses bättre under tryck så kommer vattnet att innehålla mer lösta gaser, speciellt kvävgas eftersom det är 80 % av luften. När detta trycksatta vatten kommer ut i det trycklösa akvariet så kan inte denna gas hållas kvar - det trycklösa akvariet kommer att innehålla ett vatten med ett överskott av främst kvävgas, sk supersaturation. Typexempel när detta inträffar är en läcka på en sugledning på en torruppställd pump vilket gör att luft suges in. Observera att det är inte de bubblor som kommer ur tryckledningen som orsakar problemet utan just att det trycksatta vattnet innehåller mer löst gas per liter än vad det trycklösa vattnet i akvariet gör. Denna gas utgör "supersturation" när den kommer i det trycklösa systemet. (Med trycklöst menar jag relativt - det är givetvis en atmosfär)

Jag har råkat ut för detta fenomen både i varmt och kallt vatten, sött som salt. Det har också väldigt stor betydelse vilken gas det är som är övermättad. Ren syrgas har jag kört system med en övermättnad på 120 % utan problem medans luft (eg kvävgas) gett skader på under 1.03 %.

Vanliga syrestenar eller injektorer ger inte denna effekt utan det är när luft och vatten blandas i en tryckledning (som givetvis måste vara av en viss längd) som fenomenet uppstår.

Vi skall dock inte ta upp mer plats i denna tråd utan vi får ta det en annan gång Ingvar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte något liknande jonasroman hade på sin imperator? Som tydigen gick över efter ett tag.

Pelarn till höger är sketasnygg ;)

Mvh Thomas

Jo,

Jag kommer ihåg det från jonasroman, därför väljer jag att hålla mig lugn nu.

Pelaren består an en jättesten på högkant som stabiliseras av två mindre stenar på botten - över 50 cm hög sten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo,

Jag kommer ihåg det från jonasroman, därför väljer jag att hålla mig lugn nu.

Pelaren består an en jättesten på högkant som stabiliseras av två mindre stenar på botten - över 50 cm hög sten!

Min Imperator hadde exsakt lika dana bollar på alla fenor men efter två veckor så försvan dom =) så jag tor du kan vara lungn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte något liknande jonasroman hade på sin imperator? Som tydigen gick över efter ett tag.

Pelarn till höger är sketasnygg ;)

Mvh Thomas

precis..de hade jag..lymfocystis va de nog...gick över på 4 veckor utan att jag gjorde nåt speciellt. Den mår prima nu.

vargklo: imponerad över den nivå du lägger på att få ordning på allt. Lycka till nu önskas dej!

MVh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en liten uppdatering för att berätta hur det gick!

Först vill jag tacka Ingvar och alla för det stora engagemanget i mitt arbete. Jag är igång med karet nu efter att ha sakta ökat salthalten (ca 0,0015 per dygn) och sedan lagt i min LS.

Jag gjorde en liten plattform under mitt största "berg" för att både erbjuda mycket gömställe och god cirkulation. En liren cirkulationspump är gömd inne i hörnan riktad utåt så att inget detrius samlas under stenen. Stenarna är också effektivt befriade från alger efter tre veckor i mörker och AlgenEx.

Imperatorn, som ju var den fisk som sjukdomen startade med, var frisk under slutet av lågsaltsbehandlingen. I samband med att jag uppnådde normal salthalt igen uppträdde nya symptom som jag inte sett förut - små "bollar" på vänster bröstfena. Imperatorn har inga andra sympton och både äter och rör sig som om den vore frisk. Jag väljer därför att inte vara överdrivet bekymrad nu. Min lust att riva karet en gång till är heller inte särskilt stor just nu.

calle..bollarna är lymfocystis..virussjukdom. Min hade detta också..brukar inte va nåt som dödar fisken utan går över av sej självt om vattnet är bra o fisken äter. Mitt gick över på 4 v ca.

I övrigt: jättesnyggt!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingvar - för första gången tror jag att vi är oense. Den definition på Gasbubblesjukan som jag har är den som följer i citatet härunder

Gasövermättat vatten kan man få om luft och vatten blandas in under tryck i en tryckledning. Eftersom olika gaser löses bättre under tryck så kommer vattnet att innehålla mer lösta gaser, speciellt kvävgas eftersom det är 80 % av luften. När detta trycksatta vatten kommer ut i det trycklösa akvariet så kan inte denna gas hållas kvar - det trycklösa akvariet kommer att innehålla ett vatten med ett överskott av främst kvävgas, sk supersaturation. Typexempel när detta inträffar är en läcka på en sugledning på en torruppställd pump vilket gör att luft suges in. Observera att det är inte de bubblor som kommer ur tryckledningen som orsakar problemet utan just att det trycksatta vattnet innehåller mer löst gas per liter än vad det trycklösa vattnet i akvariet gör. Denna gas utgör "supersturation" när den kommer i det trycklösa systemet. (Med trycklöst menar jag relativt - det är givetvis en atmosfär)

Jag har råkat ut för detta fenomen både i varmt och kallt vatten, sött som salt. Det har också väldigt stor betydelse vilken gas det är som är övermättad. Ren syrgas har jag kört system med en övermättnad på 120 % utan problem medans luft (eg kvävgas) gett skader på under 1.03 %.

Vanliga syrestenar eller injektorer ger inte denna effekt utan det är när luft och vatten blandas i en tryckledning (som givetvis måste vara av en viss längd) som fenomenet uppstår.

Vi skall dock inte ta upp mer plats i denna tråd utan vi får ta det en annan gång Ingvar.

MVH Lasse

Lasse jag tror du och jag är överens trots allt! Det du beskriver är ju fall 2 som jag försökte och kanse misslyckades att definiera. Vad man kallar det är ju en smaksak men orsakerna är dock olika och även åtgärderna.

Typ 1) äkta dykarsjuka har jag bara upplevt när man tar upp saltvattenfisk för fort från djupt vatten

Typ 2) har du mycket väl beskrivit

Typ 3) enfysem hur över huvud inte till denna grupp.

Resultatet är dock samma fisken dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...