Gå till innehåll

Musslor, musslor, musslor.


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Fasen, jag vill ha ett par musslor. Jag har typ lovat mig själv ett par i 40-årspresent (och måste i så fall bygga om halva revet, men det kanske är bra eftersom ena halvan inte är så lyckad) Det verkar kört att få tag på, och ofta är de man ser i Sverige inte hälften så snygga som de man ser i t ex Tyskland. I så fall är det nog en Tridacna gigas + en T. maxima eller T. crocea som är drömmen. De blir stora, men fan så snygga - då kan man väl kasta ut en 30 kg LS om det skulle behövas.

Vet ni om man kan beställa enstaka musslor från Tyskland, eller kanske fixa bud på något sätt? Någon mellansvensk som skall till någon musselgrossist i höst kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen, jag vill ha ett par musslor. Jag har typ lovat mig själv ett par i 40-årspresent (och måste i så fall bygga om halva revet, men det kanske är bra eftersom ena halvan inte är så lyckad) Det verkar kört att få tag på, och ofta är de man ser i Sverige inte hälften så snygga som de man ser i t ex Tyskland. I så fall är det nog en Tridacna gigas + en T. maxima eller T. crocea som är drömmen. De blir stora, men fan så snygga - då kan man väl kasta ut en 30 kg LS om det skulle behövas.

Vet ni om man kan beställa enstaka musslor från Tyskland, eller kanske fixa bud på något sätt? Någon mellansvensk som skall till någon musselgrossist i höst kanske?

Go for it! Ett fantastiskt sätt att hantera 40-års krisen på och mycket billigare än både Porsche och/eller skiljsmässa...

Allvarligt talat, Triton har en stor Gigas hemma (som de tydligen vill ha 23 miljoner SEK för) men bättre o vackrare nitratfilter finns inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en tanke också. Jag har alltid höga nitrat och fosfatvärden - en mussla skulle säkert trivas, om mina 2*150W 14000K räcker. Gigasen måste ju ligga på botten på något sätt (jag har 55 cm djupt).

Räcker och blir över. Det är croceorna som behöver mest. Den på min första bild låg först på 30 cm under 4x24 T5 och var hur glad som helst. Tritons Gigas är säkert 30 cm hög och din belysning måste räcka och bli över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl peta in en bild på min ca 6cm lilla, och första. Har inte den blekaste vilken sort det är men kommer lätt bli en favorit i karet. Tyvärr ser man inte dess rätta färgprakt på bild. Den är något blåare och det dom set ut som vita inslag på bilden drar mer åt gult.

Passar oxå på att fråga hur man ser skillnad på musslor?

2008_09150003.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker och blir över. Det är croceorna som behöver mest. Den på min första bild låg först på 30 cm under 4x24 T5 och var hur glad som helst. Tritons Gigas är säkert 30 cm hög och din belysning måste räcka och bli över.
Bra det i så fall! Fast det är ju kul om musslan kan växa lite hemma och inte starta med att växa ur karet direkt!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten bild med fullt utslagen mussla i blåljus också.

Musslan har hoppat ner flera gånger och vill inte ligga kvar på sin plats - har ni haft problem med bråkiga musslor? Den har nu petat upp sig på foten och har lagt sig med insuget högst och utblåset lågt (jag har läst att de skall ligga tvärtom) och verkar ligga och vingla lite på trekvart. Den amlar väl ner snart igen.

Den gillar inte att jag plockar med den hela tiden (fast det måste jag ju). Hur länge tar det innan den fäster sig med sina trådar?

post-3227-14468916123584_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten bild med fullt utslagen mussla i blåljus också.

Musslan har hoppat ner flera gånger och vill inte ligga kvar på sin plats - har ni haft problem med bråkiga musslor? Den har nu petat upp sig på foten och har lagt sig med insuget högst och utblåset lågt (jag har läst att de skall ligga tvärtom) och verkar ligga och vingla lite på trekvart. Den amlar väl ner snart igen.

Den gillar inte att jag plockar med den hela tiden (fast det måste jag ju). Hur länge tar det innan den fäster sig med sina trådar?

Snygg! Blir lite avis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...