Gå till innehåll

Musslor, musslor, musslor.


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...
Vi har precis skaffat en mussla, men våran Semicirculatus är på och noppar på den! Kommer

den att "äta upp den" eller ger den sig? Vad tror ni ska vi bli tvungna att sälja den direkt!

Mvh Micke o Maria

Det är inget bra tecken nej och det är ganska vanligt att den här fisken går på musslor och koraller. Jag skulle tyvärr försöka göra mej av med antingen fisken eller musslan.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka musslor gillar att stå i sanden? räcker 2x150MH + 4x54w T5 i ett 125Lx60Hx58B som belysning till musslor? räcker det även om dom står på botten?

Hur inkört bör ett kar vara innan musslor kommer och hälsar på, med förhoppningar om att få stanna?

Mvh/ joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]21270[/ATTACH]

mina 2 . +2 fd musslor. tror att det har varit fireworm som tagit dom.

Det tror inte jag. Möjligen ger sig borstmaskarna på musslan när den ruttnar/dör, dvs maskarna gör dig en tjänst. Att det är de just två mindre som dött är vanligt eftersom de ofta behöver mer än ljus för att överleva (phytoplankton). Satsa hellre på större exemplar, det blir billigare i längden. Står de på ett ljust ställe på botten tycker jag belysningen borde räcka, fast mer är förstås bättre.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Nedan är en bild på min Derasa som är runt 20cm stor.

Lilla godbiten! Ögonsten :smiley27: Bara min nya nano vore större så suklle jag komma genom fönstret en mörk och regnig natt... -boxing Bilden visar inte hur grön och neonblå gumman är (det är bestämt en hon).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lilla godbiten! Ögonsten :smiley27: Bara min nya nano vore större så suklle jag komma genom fönstret en mörk och regnig natt... -boxing Bilden visar inte hur grön och neonblå gumman är (det är bestämt en hon).

Ha ha! Den har vuxit sig alldeles för stor för ett nano så försök inte ;).

...Smyger ut till akvariet och sätter fast en kedja i musslan :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Fjärilsfiskar, Zanclus, puffers och boxfiskar.

De flesta kejsare, men dvärgkejsare är ju också potentiella predatorer, men det är stor individuell spridning mellan olika ex.

Större gyltor utgör antagligen också ett problem

Men sedan kan ju vissa smågyltors putsande orsaka irritation som gör att musslorna stänger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...