Gå till innehåll

Mekanisk filtrering


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Hur är det egentligen, skall man eller skall man inte använda mekanisk filtrering i ett saltkar? Som jag har förstått det finns det delade meningar i frågan.

Om jag har förstått det hela rätt så finns det igentligen inget som gör att det felaktigt med ett mekaniskt filter. Det som är problemet är att det lätt blir skit i filtret och att det då blir nitratgenerator av filtret. Inget vi vill ha. Gör man rent filtret tillräkligt ofta ska det inte vara något problem.

Har själv under korta perioder kört med ett filter på streampumparna för att få bort partiklar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sagt det förut och säger det igen. Att mekaniska och biologiska filter i ett saltvattensakvarium fungerar som "nitratfabriker" är en av de absolut största myter och feluppfattningar som existerar i hobbyn. Det kan inte bli mer nitrat än vad som produceras i form av ammonium/ammoniak. Den senare mängden bestäms i sin tur av hur mycket mat eller levande material (som dör och bryts ner i karet) som har stoppats in. Maten ger upphov till ammonium/ammoniak via fiskarnas ämnesomsättning och resterande ammonium/ammoniak produceras via heterotrofa (nedbrytare av organiskt material) bakterier. Vad som sker i ett mekaniskt/biologiskt filter är att nedbrytningen och nitrifikationen effektiviseras och går snabbare över tiden. Men sker inte dessa funktioner här så kommer de att ske i övriga delar av karet såsom sanden och LS:en och slutresultatet över tid blir det samma.

Det kan invändas att när det gäller ammonium/ammoniak så kan man uttnyttja skummaren för att lufta ut detta redan innan det omvandlas (innan det blir nitrat) men det tar längre tid och man riskerar hela tiden ett uppbygge av ammoniak (som är den absolut viktigaste giftiga formen i saltvatten av kvävet).

Om man läser internationell litteratur och även tittar till stora och aktade utländska leverantörer (ex Aqua Medic och Deltec) så ingår biologiska filter i deras lösningar, bland annat som wet/dry filter. Det verkar som denna skräck för dessa filter är ganska endemisk inom svensk hobby (plus en del amerikanare).

Zeovitmetoden exempelvis bygger också på en bra och snabb nitrifikation i och med flushningen av reaktorn så ofta som hinns. Detta säkerställer att nitrifikationen blir effektiv, speciellt i samband med tillsättningar av organiskt kol som annars kan begränsa nitrifikationen i ett filter genom att en tillsats av organiskt kol ger de mer snabbväxande heterotroferna en fördel.

Dessutom - om man använder ett fint mekaniskt filter och gör rent det ofta så får man ut organiskt material innan det hinner brytas ner och belasta akvariet.

Det finns en övertro till att skummare sköter allt detta, bara den blir tillräckligt stor. Det är bara att göra prov - sätt i ett fint mekaniskt filter och har man fått en massa partiklar och organisk skit där inom ett par tre dagar så har de inte kommit ut ur karet tillräckligt fort på annat sätt.

På alla stora offentliga akvarier runt om i världen är ett mekaniskt filtersystem, då ofta i form av sandfilter alltid en av grundpelarna i filtreringssystemet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får stryka nitratgenerator i mitt tidigare inlägg som annars verkar stämma med Lasses svar. Risk för att komma OT men är inte dessa filter känsliga för driftstörningar i form av strömavbrott? Kanske inte är ett problem mom filtret är så litet som i detta fallet även om totala vattenvolymen är liten också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer: mekaniska filter är nog bra, men de kräver regelbunden rengöring, grabbarna som blir tank-of-the-months på Reefcentral brukar köra med mkt finmaskiga filtersockor och rengöra dessa dagligen. Vad jag förstått så är du ute efter ett kar som är så underhållsfritt som möjligt.

Nackdelen med mekanisk filtering är väl att eftersom vi försöker minimera närsalterna nitrat och fosfat, så kommer alla skitpartiklar som fastnar i det mekaniska filtret brytas ner av bakterierna i dess jakt på bristvarorna enligt ovan. Det blir - enligt min uppfattning - kontraproduktivt i en korallburk om man har mekaniska filter som inte rensas väldigt ofta. Bakterierna börjar ju tugga på det hela inom loppet av några minuter i och för sig. Å andra sidan: ser man skitpartiklarna i karet hela tiden så är det bättre att exportera dessa med något filter än att låta dem ruttna i vattenkolumnen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer: mekaniska filter är nog bra, men de kräver regelbunden rengöring, grabbarna som blir tank-of-the-months på Reefcentral brukar köra med mkt finmaskiga filtersockor och rengöra dessa dagligen. Vad jag förstått så är du ute efter ett kar som är så underhållsfritt som möjligt.

Nackdelen med mekanisk filtering är väl att eftersom vi försöker minimera närsalterna nitrat och fosfat, så kommer alla skitpartiklar som fastnar i det mekaniska filtret brytas ner av bakterierna i dess jakt på bristvarorna enligt ovan. Det blir - enligt min uppfattning - kontraproduktivt i en korallburk om man har mekaniska filter som inte rensas väldigt ofta. Bakterierna börjar ju tugga på det hela inom loppet av några minuter i och för sig. Å andra sidan: ser man skitpartiklarna i karet hela tiden så är det bättre att exportera dessa med något filter än att låta dem ruttna i vattenkolumnen. :)

Vart i systemet sätter "dom" finmaskiga filtersockor ?

Hur ser dom ut ?

Håller själv på att planera någon filter/box som man kan ta bort partiklar i, själv tänkte jag mig att allt avrinnings vatten till sumpen skulle gå igenom denna box/filter.

Ps i denna tråd pratar vi om filter/box, kolla gärna in länken och kom med ideer.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=220835#post220835

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Lasse:Zeovitmetoden exempelvis bygger också på en bra och snabb nitrifikation i och med flushningen av reaktorn så ofta som hinns. Detta säkerställer att nitrifikationen blir effektiv, speciellt i samband med tillsättningar av organiskt kol som annars kan begränsa nitrifikationen i ett filter genom att en tillsats av organiskt kol ger de mer snabbväxande heterotroferna en fördel
.

En ordningsfråga Lasse: Det är inte riktigt så här zeovit o kolkällemetoderna arbetar. Du stimulerar nog inte nitrifikationen i första hand med kolkällor...ett av dom starkaste skälen är att nitrifikationsbakterierna är inte heterotrofa, utan kemolitotrofa..dvs dom fixar sin kolkälla mha av koldioxid och de vätejoner som bildas när ammoniak o nitrit bryts ned.

Kolkällan gör framför allt att assimilationen/konsumption av oorganiskt kväve stimuleras, genom att göda dom heterotrofa bakterierna. Skilj på dissimilation o assimilation...där alltså kolkällan befrämjar assimilation, EJ dissimilation i nån större utsräckning.

Beträffande mekanisk filtrering är de en av de första gångerna jag håller med dej till 100%;)

/Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika på Ländströms kar!

Han har kört mekanisk filtrering sedan Hedenhös!

Han har ett vaddfilter på returvattnet från karet till sumpen. Jag har för mig att han byter det nån gång i veckan.

precis..o jag själv kör också med mekanisk filtrering...gör rent filtrena 2 ggr i veckan...ofast föregått av att jag byer pumpriktning o därmed får upp en hel del partiklar, som sen exporteras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv undrat över detta med mekanisk filtrering.

Varför ratas biobollar, filtervadd, filtermatta osv så ofta i olika inlägg?

I färdiga filtreringskit från AM och alla andra tillverkare av rang, används detta i princip alltid.

Varför sätter man filtermatta i ytavrinningsboxar om det nu är så dåligt?

Nä, jag har min uppfattning klar. Jag håller helt med dig Lasse!

Mekanisk filtrering har absolut sitt berättigande. Det är med det som så mycket annat i denna hobbyn, håll koll på grejerna och gör rent då och då.

Att hålla saltvattensdjur kan man göra precis så svårt och dyrt man vill.

Trixet och "sporten" idag tycker jag mer är "keep it simple".

Varför göra det svårare än vad det är?

Vi inom hobbyn vill gärna verka för att fler ska börja, varför då bygga på många av dessa myter som gör att man titt som tätt för höra: "Oj, är det inte jäkligt svårt med saltvatten. Man måste kunna så mycket. Det är inget för mig".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv undrat över detta med mekanisk filtrering.

Varför ratas biobollar, filtervadd, filtermatta osv så ofta i olika inlägg?

I färdiga filtreringskit från AM och alla andra tillverkare av rang, används detta i princip alltid.

Varför sätter man filtermatta i ytavrinningsboxar om det nu är så dåligt?

Nä, jag har min uppfattning klar. Jag håller helt med dig Lasse!

Mekanisk filtrering har absolut sitt berättigande. Det är med det som så mycket annat i denna hobbyn, håll koll på grejerna och gör rent då och då.

Att hålla saltvattensdjur kan man göra precis så svårt och dyrt man vill.

Trixet och "sporten" idag tycker jag mer är "keep it simple".

Varför göra det svårare än vad det är?

Vi inom hobbyn vill gärna verka för att fler ska börja, varför då bygga på många av dessa myter som gör att man titt som tätt för höra: "Oj, är det inte jäkligt svårt med saltvatten. Man måste kunna så mycket. Det är inget för mig".

Bra talat Roger:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns iofs färdiga påsar att köpa. Du kan ta damens nylonstrumpor funkar lika bra.

det har jag inte ens tänkt på hehe :)

är det bra eller dåligt att ha tex. aktivt kol i en Filtersock ??

som det är i dag ligger det i en påse i sumpen men det blirkanske effecttivare om man trycker vattnent igenom ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.

En ordningsfråga Lasse: Det är inte riktigt så här zeovit o kolkällemetoderna arbetar. Du stimulerar nog inte nitrifikationen i första hand med kolkällor...ett av dom starkaste skälen är att nitrifikationsbakterierna är inte heterotrofa, utan kemolitotrofa..dvs dom fixar sin kolkälla mha av koldioxid och de vätejoner som bildas när ammoniak o nitrit bryts ned.

Kolkällan gör framför allt att assimilationen/konsumption av oorganiskt kväve stimuleras, genom att göda dom heterotrofa bakterierna. Skilj på dissimilation o assimilation...där alltså kolkällan befrämjar assimilation, EJ dissimilation i nån större utsräckning.

Beträffande mekanisk filtrering är de en av de första gångerna jag håller med dej till 100%;)

/Mvh

Jonas

Det är helt riktigt att nitrifierarna utnyttjar oorganiskt kol och att du inte stimmulerar dem med tillsats av organiskt kol. Vad du däremot stimmulerar är de heterotrofa bakterierna, Om man tittar på ett normalt syresatt filter så finns det där syre och platser att sitta på. Två förutsättningar som både de aeroba heterotroferna och autotroferna behöver. Hetrotroferna behöver organiskt kol dessutom och organiskt material och autroferna behöver oorganiskt kol (karbonater - ej koldioxid) samt ammonium och nitrit. Finns all förutsättningarna, dvs syre, plats, organisk kol, oorganiskt kol, organiskt material samt ammonium och nitrit är det bara en sak som bestämmer vilken bakteriegrupp som tar över filtret nämligen tillväxttakten. (förutsätter att det är "sittplatserna" som är begränsande och att det andra finns i överflöd). De heterotrofa bakterierna fördubblar sig på ca en halvtimme och nitrifierarna tar ca 13 timmar på sig. Det är dessutom så att i och med att nitrifierarna gör organiskt material från oorganiskt så bidrar de med det organiska materialet till heterotroferna. Det blir en intern "BOD" last (Biologic Oxygen Demand) i filtret som tränger ut nitrifierarna och det kan på ganska kort tid fullständigt slå ut nitrifikationen i ett belastat filter genom att heterotroferna tillväxer mer än tjugo gånger fortare än nitrifierarna. Genom att backspola filtren (spola ut det organiska materialet) så löser man detta problem med den interna BOD belastningen i ett nitrifikationsfilter. Detta är precis det som sker när flushar sitt zeovitfilter - man tar bort den interna BOD belastningen (som byggts upp av tillväxten bland annat av nitrifierarna) och nitrifierarna får ny jungfrulig mark att sätta sig på och lever i godan ro tills BOD:en är uppbyggd igen. Genom den ofta förekommande "flushningen" i zeovitfiltret så säkerställer man en god nitrifikation som annars hade blivit dålig beroende på den organiska kolttillsättningen och den interna BOD belastningen.

Om du läser vad jag skrev i det citat du citerar så ser du att jag skrev just det och inget annat. Min rödmarkering

[Zeovitmetoden exempelvis bygger också på en bra och snabb nitrifikation i och med flushningen av reaktorn så ofta som hinns. Detta säkerställer att nitrifikationen blir effektiv, speciellt i samband med tillsättningar av organiskt kol som annars kan begränsa nitrifikationen i ett filter genom att en tillsats av organiskt kol ger de mer snabbväxande heterotroferna en fördel /QUOTE]

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med Quickfiltret är att det sätts igen på ett par timmar om man har mycket skit som far omkring, i början kan man trixa till en petflaska som man skär av i botten och fyller med vadd, med lite olika tjocka slangar kan man få den att passa på insuget till en maxijet.

Ett alternativ kan vara att stoppa filtervadd i ytavrinningsfacket, det tar bort en hel del större partiklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med Quickfiltret är att det sätts igen på ett par timmar om man har mycket skit som far omkring, i början kan man trixa till en petflaska som man skär av i botten och fyller med vadd, med lite olika tjocka slangar kan man få den att passa på insuget till en maxijet.

Ett alternativ kan vara att stoppa filtervadd i ytavrinningsfacket, det tar bort en hel del större partiklar.

Oj, då måste det ha varit väääldigt grötigt i baljan !

Hos mig brukar det iallafall ta ett par veckor.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...