Gå till innehåll

Ny analys av olika salters innehåll


Emanuel

Rekommenderade inlägg

Intressant läsning. Nu har jobbat med precis den utrustning som de användt och jag är inte speciellt oroad över att det är speciellt höga fosfatvärden i salten. Värdena ligger i nedre detektionsgränsen för HACH:s metoder - de har dock inte redovisat vilka speciella metoder de användt. Intressant är också att de i nitrattesterna känt sig tvingade att kompensera för kloridens störning. Skulle gärna vilja veta vilka olika metoder de användt - det behövs för att kunna värdera testen. Min största invändning är dock att man använt en viss mängd salt per 200 ml vatten och utgått från det. Olika tillverkare använder olika balanser av premix (alla salter och lite natriumklorid) och som har olika vatteninnehåll så blir det felvisande att göra så här. Då det i första hand är natriumkloriden som bestämer salthalten vore det bättre att man blandat samtliga prov till en bestämd salthalt och sedan gjort analyserna därifrån. Då hade man kompenserat för olika vatteninnehåll.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Gått om fosfat i Instant Oscean, som jag använder.

om jag inte minns helt fel..har du inte skrivit att du har just fosfatproblem?? intressant..

besviken på tropic marines pro salt...innehåller ju en hel del näringsämnen...använder själv RC, som verkar klara sej bra.

men håller faktiskt med lasse i de att man borde saltat upp till samma salthalt, eftersom det är så vi gör i praktiken i våra akvarium. De intressanta för oss är hur varje salt ser ut vid en o samma densitet/salthalt. Men..värdena är ändå bra riktvärden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min största invändning är dock att man använt en viss mängd salt per 200 ml vatten och utgått från det. Olika tillverkare använder olika balanser av premix (alla salter och lite natriumklorid) och som har olika vatteninnehåll så blir det felvisande att göra så här. Då det i första hand är natriumkloriden som bestämer salthalten vore det bättre att man blandat samtliga prov till en bestämd salthalt och sedan gjort analyserna därifrån. Då hade man kompenserat för olika vatteninnehåll.

MVH Lasse

Jag trodde också att det var 7g salt per prov genom hela testet, men tydligen är testerna gjorda på prover där samtliga saltfabrikat mixats till 53mS. Jag tycker resultaten blir ännu mer konstiga om det är så. De sk. revsalterna har ju isåfall nästan genomgående låga Ca- och Mg-halter. Detta är förvirrande, är det analysen som är usel eller salterna?

Mer att läsa finns här:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1317416&perpage=25&pagenumber=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att Coralife låg bra till i det mesta, jämfört med de andra...

Lägre PO4, NO3, NO2 och ammoniak än flera andra kändisar, och samtidigt högre värden än t ex Reef Crystal m fl på Ca och Mg... Hmm, man kanske ska lägga bort det gamla namnet "Coraldeath"...

Jag har själv länge kört med ReefCrystal, men Coralife verkar ju bättre, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte lusläst, men framgår det var och av vem som testat?

Jag antar att en sånt här upplägg är dyrt så det är ju intressant att och kanske ännu viktigare: vem som beställt och som står bakom finansieringen av testerna?

Vad använde man pa den tiden du började med salt (dvs ungefär samtidigt som Eldkvarn brann)? Nagot fran apoteket? Eller var det färdigblandat även da?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte lusläst, men framgår det var och av vem som testat?

Jag antar att en sånt här upplägg är dyrt så det är ju intressant att och kanske ännu viktigare: vem som beställt och som står bakom finansieringen av testerna?

Precis den tanken har jag också tänkt. När man läser rapporter eller tar del av resultat och fakta i olika former så är det alltid bra att veta vem som är uppdragsgivare.

På mat, hudvårdsartiklar och andra liknande saker kan man ofta läsa att produkten är alergi testad. Det säger ju inte ett skit. Det som är intressant är ju resultatet av alergi testen, samt inte minst uppdragsgivaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arcticreef tro mig, salt fanns även på den tiden då vissa av oss ännu var unga, så gamla är vi inte.

Men det är klart om man tänker på den Gamle, Skäggige och Envise (Lasse). När han var ung då var det nog andra bullar (saltblandningar) för det, det är ju väldigt länge sedan.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte lusläst, men framgår det var och av vem som testat?

Jag antar att en sånt här upplägg är dyrt så det är ju intressant att och kanske ännu viktigare: vem som beställt och som står bakom finansieringen av testerna?

Testet är genomfört av ett företag som heter AquariumWaterTesting(.com) och jag har för mig att jag läst att företaget ägs av AquaMedic USA. Detta är ju inte alls bra ur jävsynpunkt, men samtidigt är det ju fasligt dumt/naivt om ett företag som skall leva på vattentester äventyrar sitt rykte så lättvindigt. Lite konstigt är det att AM:s eget salt inte finns med, någon som vet om det inte säljs i USA?

Oavsett hur det är ska man nog inte fästa så där jättestor vikt vid de enskilda saltmärkenas resultat eller basera sitt saltval på det här testet då det finns en hel del andra oklarheter och uppenbara svagheter i genomförandet. Det jag tyckte var väldigt intressant är dock att det fortfarande verkar vara en hel del kvar att göra innan de articifiella saltblandningarna ens är i närheten av havsvatten. Det verkar ju inte ens som om salterna generellt sett ligger rätt på så uppenbara saker som alkalinitet, calciumhalt, magnesiumhalt osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första salt jag hade (1975 tror jag det var) var av märket HOBBY - konstigt nog var inte detta salt med i denna test :)

PS Ingemar det finns de som var med redan före detta (då man gick efter egna recept) Hint - tänk utanför Växjö eller någonstans i Skåne.

Jag hittar inget att det är aqua Medic som äger testlabbet utan någon organisation som heter Global Aquatic Products, Inc. Denna går inte att hitta på Google. Jag stör mig också på att de inte har redovisat testmetoderna på de olika delanalyserna och gör det inte heller på hemsidan.

MVH Lasse

Edit: Läste igenom tråden på Reef Central och plötsligen i slutet kommer det en metodbeskrivning som inte framgår av rapporten. Då har de plötsligen inte användt 7 gram till 200 ml utan ett standardiserad salthalt. Ger inte så bra vibbar. Flera på Reef Central (bland annat randy) har också allvarliga invändningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arcticreef tro mig, salt fanns även på den tiden då vissa av oss ännu var unga, så gamla är vi inte.

Men det är klart om man tänker på den Gamle, Skäggige och Envise (Lasse). När han var ung då var det nog andra bullar (saltblandningar) för det, det är ju väldigt länge sedan.;)

Bara ett förtydligande. Greger och Arcticreef är jämngamla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet som fanns när jag tog mig saltvatten över huvudet första gången tror jag t o m hade Hitlers nuna på kartongen........

Nä, jag tror det var HW salt, förmodligen bara ett uns bättre än Jozo - sedan blev det instant ocean vilket jag vill minnas marknadsfördes som som ett fullständigt mirakel.

Anledningen till min skepsis är bl.a att ett salt som i andra tester jämställts med hälsovådligt, plötsligt ser ganska bra ut på pränt, sedan har det här förekommit tidigare i historiskt perspektiv med "köpta tester" - minns S22 eller vad den kallades.

jag har spenderat största delen av mitt tidigare yrkesliv med audioelektroniknik - så jag vet en hel del om "bäst i test" och fackpress.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet som fanns när jag tog mig saltvatten över huvudet första gången tror jag t o m hade Hitlers nuna på kartongen........

Nä, jag tror det var HW salt, förmodligen bara ett uns bättre än Jozo - sedan blev det instant ocean vilket jag vill minnas marknadsfördes som som ett fullständigt mirakel.

Anledningen till min skepsis är bl.a att ett salt som i andra tester jämställts med hälsovådligt, plötsligt ser ganska bra ut på pränt, sedan har det här förekommit tidigare i historiskt perspektiv med "köpta tester" - minns S22 eller vad den kallades.

jag har spenderat största delen av mitt tidigare yrkesliv med audioelektroniknik - så jag vet en hel del om "bäst i test" och fackpress.

Så det fanns salt redan på den tiden...

A´propos flydda tider så lurade jag i mina barn när de var små att "när mamma och jag var barn var hela världen i svartvitt. Titta på filmerna från den tiden så får ni se! Färgen uppfanns först i början av 70-talet."

"Nähä, är det sant? Va häftigt!"

Nu är de tyvärr inte lika lättlurade...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr i tiden var det mycket hårdare, då fick man gå barfota i snöstorm, sommar som vinter dom 3 milen till akvarieaffären för att köpa halvdöda drakfiskar och tryckare.

Sedan snällt genomlida fredag och lördagskvällar med föräldrarnas james last och klaus wünderlich

j-a "hammond a gogo" skivor timme in och timme ut - bara för att i obevakade ögonblick snabbt sno saltet som låg på botten i salta pinnarpåsarna,

webbshoppar, blaha!

Vad använde man pa den tiden du började med salt (dvs ungefär samtidigt som Eldkvarn brann)? Nagot fran apoteket? Eller var det färdigblandat även da?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förr i tiden var det mycket hårdare, då fick man gå barfota i snöstorm, sommar som vinter dom 3 milen till akvarieaffären för att köpa halvdöda drakfiskar och tryckare.

Sedan snällt genomlida fredag och lördagskvällar med föräldrarnas james last och klaus wünderlich

j-a "hammond a gogo" skivor timme in och timme ut - bara för att i obevakade ögonblick snabbt sno saltet som låg på botten i salta pinnarpåsarna,

Tufft att växa upp i Karlstad på 70-talet. Men du bodde ju i ett av de bättre bemedlade områdena. Kom ihåg att vi hårda killar från Rud brukade roa oss med att råna er på mobiltelefonerna....

När såg du första skummaren på Tre Akvarister?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det fanns salt redan på den tiden...

A´propos flydda tider så lurade jag i mina barn när de var små att "när mamma och jag var barn var hela världen i svartvitt. Titta på filmerna från den tiden så får ni se! Färgen uppfanns först i början av 70-talet."

"Nähä, är det sant? Va häftigt!"

Nu är de tyvärr inte lika lättlurade...

Jahapp, där rämnade utterligare en illusion!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer tack för att du upplyste mig om att Greger kom från dom finare kvarteren i Karlstad.Svart kaviarns hög näste i Karlstad anade det när jag såg va han kör runt i.Patrik

Man visste redan 1978 var det skulle sluta. Porsche, Carolina Gynning, kilovis med SPSer, skummare i 2 metersklassen...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18392&highlight=triton+chockh%F6jer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...