Gå till innehåll

Norberg 400


Norberg

Rekommenderade inlägg

Tänkte att nu kanske det ändå är dags att visa att det i alla fall finns ett saltkar hemma hos mig och att jag inte sitter och trallar i Tangayikaträsket som många har oroat sig för.

Nu har barnen fått större rum och rokaden mellan alla rum är nästan klar så det känns bra och iomed det så har det nya akvariet hamnat i vardagsrummet bredvid köksbordet vilket känns riktigt bra.

Det är på ca 400 verkliga liter då man räknat bort överrinningsfack och måttet är 200x50x50.

Sumpen körs i ett rum bakom karet, tyst och fint!

Karet är ett traditionellt Berlinkar med planer för lite vodka i framatiden.

Så utrustningen är för tillfället:

Skummare

kalkreaktor

UV

Automatisk vattenpåfyllning

Cirkulationen sköts av en SQWD på returen och 2 x 6000l tunze Stream. (ca 40ggr volymen)

Belysning T5 6X80w

Sand (SSB)

Jag tycker min snigelfälla är rätt tuff, funkar kalasbra det tog inte ens 5 minuter innan den gick i fällan och jag kunde plocka ur den! ;)

Arga gyltan får också vara med på en bild.

post-911-1446891513575_thumb.jpg

post-911-14468915135853_thumb.jpg

post-911-14468915135928_thumb.jpg

post-911-14468915136022_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För alla som varit oroliga för snigeln så kan jag trösta er med att den bara var mycket nyfiken på käket som var i fällan! Snigeln tog 5 minuter att få i fällan firren som skulle fångas tog 3-4 timmar!

Snigeln kryper alltså fortfarande lugnt omkring i sanden! :)

edit. Angående namnet på snigeln tror jag det var tiger nasarius.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla ni som tycker det ser bra ut.

Jag har valt att köra med öppen inredning av karet då jag i alla andra akvarier jag haft upplevt att det har varit för högt uppbyggt med sten. Koraller har när de blivit stora och fina suttit för högt uppe i karet. Så nu är tanken att det ska finnas gott om växtmån uppåt i karet.

Sen vill jag även ha lite skojiga LPS och annat som man kan ställa på botten så därav den relativt stora sandytan!

Och nej Robert det blir inge mer sten i karet! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för sand, är det levande eller vanlig korallsand?

Det är sån där förpackad med bakteriekultur. Jag har glömt vad den hette, men det var varianten som hade lite blandade storlekar. Den är riktigt trevlig och min Signigobius biocellatus verkar gilla kornstorleken bra.

post-911-14468915136109_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det de enda karet du har tommy har du lagt ner det gamla helt å hållet ?

Ser riktigt bra ut kommer att bli en inspiration när det kommer igång med koraller å med tanke på hur det förra såg ut så vet vi att det kommer att växa på bra

Det gamla finns inte kvar så det nya är det enda saltkaret jag har. Det fick inte plats när barnen behövde större utrymme.

Men några burkar med Tangayika killis har jag faktiskt igång, så det är inte bara saltkar igång just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt! den tänkta fisk uppsättningen då? hittade ingen sådan i texten men jag antar att det blir några till kanske?

Just nu har jag lite lagom med fisk! men mer ska det bli framöver. Troligen anthias som det verkar för tillfället. Men tillfället kommer nog att styra vad det blir.

2 cirr. roseafascia

2 A. percula

1 Signigobius biocellatus

1 N. magnefica

1 N. decora

1 Liopropoma swalesi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

startar du upp helt från början eller är det din gamla sten osv eller kör nytt

Allt i karet är helt nytt och jag har valt att köra med sten som är konstgjord och fått hänga på snöre ute i havet i några år. Den är jag mycket nöjd med och kan varmt rekomendera till alla som skall starta upp ett nytt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...