Gå till innehåll

Hur mycket värmer en watt vattnet?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Lite oklar rubrik men jag undrar ungefär hur mycket en pump i vattnet på säg 25w värmer en vattenmassa på 250L, dvs 1w/10L? Nu vet jag att det beror på en mängd andra faktorer men finns det någon tumregel för ungefär hur mycket vattnets temperatur skulle stiga?

Någon som har åsikter om pumpen till den här skummaren?:

TerraNova Pro Skimmer Beast 400P, 1200L/h

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det beror inte på verkningsgraden. En del av effekten går förvisso över till vattnet som rörelseenergi men när det vattnet stannat har rörelseenergin blivit värme.

Annars skulle vattnet i karet strömma snabbare och snabbare.

Jag köper inte det resonomanget men jag måste läsa på lite innan jag kommer med motargument. Återkommer......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig har rätt.

Verkningsgraden säger hur stor del av den tillförda energin som kan nyttjas för att cirkulera vattnet. Den "förlorade" delen energi (t.ex. friktion mellan rörliga delar, och resistans i elkablar) blir till värme, och värmer vattenmassan direkt (som en doppvärmare).

Den "användbara" delen av den tillförda energin går i ett första skede till att sätta vattnet i rörelse. Men all den rörelseenergin kommer tids nog att övergå i värme (t.ex. genom friktion mot akvarieglaset och vätskans viskositet). Tänk er att man slår ut ett glas mjölk på köksbordet. Mjölken har initialt en viss rörelseenergi och kommer att rinna ut över bordet. Men tillslut stannar den rörelsen och mjölken ligger stilla i en pöl. All rörelseenergi har då övergått till värme.

Så: Det finns hela tiden ett nettotillflöde av rörelseenergi till vattnet, vilket bestäms av verkningsgraden. MEN, bruttotillflödet är 100% värmeenergi. Verkningsgraden är alltså betydelsefull för den som betalar elräkningen. Man vill ju bara betala för den delen energi som man har nytta av, i det här fallet vattencirkulationen

En parentes: Om man skall räkna på vattnets temperaturhöjning så måste man givetvis beakta den del av värmen som evakueras, framförallt genom vattnets avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Intressant läsning! Känner mig tryggare nu i mitt beslut att uteslutande använda luftkylda pumpar till nya burken.

Det var ju intressant. Hur mycket värme förväntar du att bespara akvariet på det sättet? Jag har också funderat och räknat på detta men kom fram till att det inte är värt besväret att ha pumparna utanför vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju intressant. Hur mycket värme förväntar du att bespara akvariet på det sättet? Jag har också funderat och räknat på detta men kom fram till att det inte är värt besväret att ha pumparna utanför vattnet.

Vet inte riktigt vilken verkningsgrad pumparna har men antar att den övervägande mängden energi omvandlas till värme som sedan tillförs vattnet där motorerna kyls.

Själv tänker jag använda Turbelle Classic där där motorerna sitter ovanpå och kyls av luften. Akvariet är designat för just denna typ av cirkulation och därför blir det inget extra besvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Besparingen måste ju (i stort sett) bli totala wattbehovet gånger 1-verkningsgraden. exempel - konsumtion 10 watt - verkningsgrad 60 %. Värme direkt ut i luften 4 watt - omvandlad värme i karet 6 watt

Precis, men inte ens all värmeförlust kan tänkas gå till luften då vattnet antagligen tar en del av denna värme också. Vatten leder ju värme bättre än luft så om pumpen inte är särskilt designad för att hålla värmen från vattnet så kommer nog en stor del till vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en fristående pump och där pumphus och motor är skilda åt med en axel bör all värme som alstras av själva elmotorn gå direkt till luften och blåsa bor med hjälp av kylfläkten. Ihopbygda pumpar kommer en liten del att överföras via pumphuset men en stor del förs bort via kylfläkten, sedan kommer ju värmeökningen i rummet medföra en del men om det är ett hyfsat stort rum så är nog det försumbart jämfört med att ha 4 watt direkt som värme i vattnet (om man utgår från mitt räkneexempel)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att värma en liter vatten en grad, så går det åt 4,17 kJ (kilo-joule)

(en joule är lika med en Watt-sekund).

4170 Joule / 3600 sekunder = 1,16 Watt-timme (Wh)

Har du en pump i vattnet som drar 100 Watt,

så omvandlas all energi till värme och rörelseenergi.

Rörelseenergin i vattnet omvandlats till succesivt till värme.

Dvs all inmatad energi har blivit värme !

Exempel: Har du en pump på 100 Watt i ett 100 liters kar,

så värms vattnet med 1/1,16 = 0,86 grader per timme.

Om vattnet var helt isolerat, så skulle vatten bli oändligt varmt (i teorin)

I praktiken, så är karet inte helt isolerat, utan det kyls ner beroende på flera olika faktorer.

Dessa är främst:

- Avkylning på alla glasytor (obeservera att glaset är en isolator, även fast den är ganska dålig)

- Avkylning pga vattenavdunsting (kan ökas med extra yt-fläktar eller en kraftig skummare)

- Avkylning av "öppna" vattenytor (förutom vattenavdunstningen)

(glöm inte att skummare och avrinning även har "öppna" vattenytor)

När man får jämnvikt mellan tillförd och bortförd effekt dvs P(in) = P(ut),

så får man en temperaturjämnvikt i karet.

Det exempel som Stig tog upp gäller för ett "standard"-kar.

Skillnaderna kan dock vara stora.

Jämför dessa två exempel.

- Ett kar med skydds-lock (dvs ingen avdustning), ingen skummare och ingen sump

(typ sötvattens-kar)

- Ett kar utan skyddslock och stor ytcirkulation (stor avdunstning), stor sump och en fet skummare. (typ saltvattenskar)

Skillnaden mellan dessa kan vara flera hundra procent.....och detta återspeglas direkt i temperaturhöjningen.

Om man har en luftkyld cirkulationspump ex Tunze 4002/4004,

så blir rörelseenergin ifrån pumpen värme i karet, medans värmeförlusten i pumpen värmer luften.

Ex. Har man en pump på 100 Watt och med 60 % verkningsgrad,

så kommer 60 Watt ner i karet och 40 W kyls ner av luftfläkten som finns runt pump-huvudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å fasen, skummaren kyler också, misstänkte det men visste inte säkert - coolt! :smiley20:

Tror inte han syftar till den totala värme effekten som skummaren orsakar. I mitt fall ökar temperaturen med två grader på ca 200L när skummaren är igång (mce 600) och det tror jag är regel snarare än undantag. Detta kanske iofs kan kompenseras genom att koppla luftintaget utomhomhus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både ja och nej ....

När luften blandas med vatten i skummaren, så kyler luften ner vattnet.

Samtidigt värmer skummarens pump upp vattnet.

Det jag tog upp tidigare var det förstnämnda.

Vanligtvis så kommer en skummare totalt sett att öka temperaturen i vattnet.

Tror inte han syftar till den totala värme effekten som skummaren orsakar. I mitt fall ökar temperaturen med två grader på ca 200L när skummaren är igång (mce 600) och det tror jag är regel snarare än undantag. Detta kanske iofs kan kompenseras genom att koppla luftintaget utomhomhus.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...