Gå till innehåll

20 liters Sjöhästakvarium


Karoline

Rekommenderade inlägg

Riktigt stilrent och fint kar för dessa små hästar :)

Tack :)

Lite tråkigt är det ju med plastväxter. Vi har funderingar på att sätta i riktiga alger, fast det är en risk med det på grund av hydroider och andra "farliga" organismer.

Om man ska ha riktiga alger måste man behandla dem och eftersom vi har allt ihopkopplat med 1200 liters är det en risk att det dödar bl.a. rörmaskar i det akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte behandla algerna i ett separat kar först innan man sätter i dem i det lilla karet? Eller det blir ingen effekt utav det kanske? :) Tänker säkert helt galet här...

Fint är det iaf och det är knappt man ser dem på den första bilden.

Du tänker helt rätt :)

Man behandlar algerna med Pancure i en bunke eller nått i några dagar.

Men nu när vi läst lite mer om behandlingen så kommer det fram att "medicinen" finns kvar i sakerna man behandlat. Så om man har behandlat ett helt kar så kan man aldrig få tex rörmaskar/snäckor att överleva där i.

Så den stora risken är att vi kan få ut medicinen i det stora karet och då dör våra rörmaskar bla.

Vi kanske bara är överdrivet nojjiga. Vi får se hur vi gör :)

Det här är ju helt klart en nackdel med att ha det lilla karet kopplat till det stora.

Fint! Hoppas detta drar med fler folk i Sverige att börja med sjöhästar. Hur sker behandlingen av makroalgerna? Det finns väl även risk att hydroider kommer med artemian?

Mvh Peter

Jo risken är stor att de kommer med "oskalad" artemia, så därför kör man med färdig skalad där risken är mindre.

Det skulle vara jätte kul om fler i sverige började med hästar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behandlade sötvattenkar med ammoniak mot hydra. Det fungerar som gödning för alger och bryts ned biologiskt. Det borde räcka med 24 timmar i en hink med en ppm ammonium för ett första försök. Så snabbt dog i alla fall sötvattenshydran.

Fast om hydran inte dör med den här metoden så sitter man ju i skiten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var jag inte helt off med andra ord. :)

Lite nyfiken nu här, men vad gör hydran mot hästarna?

Den bränner hästarna.

På stora hästar så händer det inte så mycket, men på dvärgar och yngel så kan det leda till döden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är lite av en myt att hydrorna kommer in med artemia. Jag tror istället att det är så att artemia är ett perfekt foder för hydror och om man har någon i akvariet så kommer de att massförökas när man matar med artemia. Vad jag grundar detta på - jo när jag odlade mycket sötvattensfisk så hade jag ofta hydror i de kar där jag matade med artemia - sötvattenhydror och de kan knappast ha kommit med från artemia som kom från Great Salt Lake (vilken det var vi använde). Jag kan ha fel - det har hänt förr men som sagt var jag tror det är en myt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är lite av en myt att hydrorna kommer in med artemia. Jag tror istället att det är så att artemia är ett perfekt foder för hydror och om man har någon i akvariet så kommer de att massförökas när man matar med artemia. Vad jag grundar detta på - jo när jag odlade mycket sötvattensfisk så hade jag ofta hydror i de kar där jag matade med artemia - sötvattenhydror och de kan knappast ha kommit med från artemia som kom från Great Salt Lake (vilken det var vi använde). Jag kan ha fel - det har hänt förr men som sagt var jag tror det är en myt.

MVH Lasse

Om det är så, är det ju ganska konstigt att man skriver ut det i böcker om just dvärgar (the complete guide to dwarf seahorses in the aquarium) och på seahorse.org.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ju helt klart en nackdel med att ha det lilla karet kopplat till det stora.

nej då^^ ni slipper massor med besvär;) har ni något filter mellan karen annars så får väl sjöhästarna mat från det stora om ni har intaget under LS??:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej Karro&Anders !!!!!

Jätte kul att ni fått lite yngel att leva lite längre än några veckor som ni fick när vi var grannar hehe.

NI står fortfarande kvar på inbjudan till några öl på baksidan med lite ljus på små timmarna.

Och så kalrt så ska vi grilla och så.

VI hörs eller syns hela familjen hälsar .

MVH Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...