stigigemla Postat 23 maj 2008 Dela Postat 23 maj 2008 Det är mikromol per kvadratmeter och sekund. Exakt det som PARmätare mäter. Och visst används det när det gäller sötvatten. Likaväl som i grönsaksodling och saltvattensakvaristik. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 23 maj 2008 Dela Postat 23 maj 2008 Jag har tydligen förväxlatPMDD=Poor Man Dosing DropsmedPPDF=Photosyntetic Photon Flux Density. Inte meningen alls(jag får vara glad att någonting annat än huvudet fungerar i min kropp) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 23 maj 2008 Dela Postat 23 maj 2008 Det är mikromol per kvadratmeter och sekund. Exakt det som PARmätare mäter. Och visst används det när det gäller sötvatten. Likaväl som i grönsaksodling och saltvattensakvaristik.varför börja med ytterligare ett värde? OM jag minns rätt så är 1st mol 0.00000000000001 gram fotoner.Stig:PAR=PPFDvad är då PUR=???Det här förstår inte jag riktigt. Det övergår mitt förstånd och in på ditt..... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 23 maj 2008 Dela Postat 23 maj 2008 På samma sätt som ett dussin anger antalet 12 så är en mol 6,02x10^23 st av något. så 1 mol fotoner är 6,02x10^23 fotoner.... bara räkna ut hur mycket 1 foton är av en mol Fotoner väger väl olika beroende på vilka Elektronbanor de hoppar från eller? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 23 maj 2008 Författare Dela Postat 23 maj 2008 Har bestämt mig att komplettera LEDrören med 2st 24w T5 blåa rör, antagligen osram 67 som är det bästa blåa röret på marknaden. Kommer bli en grym ramp. Har någon ett enkelt kopplingschema för T5? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Har bestämt mig att komplettera LEDrören med 2st 24w T5 blåa rör, antagligen osram 67 som är det bästa blåa röret på marknaden. Kommer bli en grym ramp. Har någon ett enkelt kopplingschema för T5?jag byggde innan lite med t5.. då fanns det ett enkelt schema på själva ballasten..mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Kopplingschema beror på märket av drosselnOsram, Helvar, Phillips etc Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Har bestämt mig att komplettera LEDrören med 2st 24w T5 blåa rör, antagligen osram 67 som är det bästa blåa röret på marknaden. Kommer bli en grym ramp. Har någon ett enkelt kopplingschema för T5?E de för att du tycker ljuset blev lite för gult trots allt??...8500K låter ju lågt menar jag, så det är säkert inte fel med lite blått till...berätta gärna hur du tänker?MvhJonas Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Jörgen det brukar sitta ett kopplingsschema på HF.donet. Men som Wrang säger beror det på märke men även variant. Håller med dig om osram 67 men de är inte så lätta att få tag i!Har en fundering på hur du har fäst armayuren i "taket". Går det att hissa upp den eller dra den åt sida när du ska jobba i karet. Ta gärn någon bild på det. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 24 maj 2008 Författare Dela Postat 24 maj 2008 Kopplingschema beror på märket av drosselnOsram, Helvar, Phillips etcJag har 2st från en ATI sunpower men utan plastlocket. Jag kan ju alltid skruva isär min 4x24w och se hur det är kopplat.E de för att du tycker ljuset blev lite för gult trots allt??...8500K låter ju lågt menar jag, så det är säkert inte fel med lite blått till...berätta gärna hur du tänker?MvhJonasLjuset är väldigt bra men vill ha lite mer blått då korallerna blir lite finare.Jörgen det brukar sitta ett kopplingsschema på HF.donet. Men som Wrang säger beror det på märke men även variant. Håller med dig om osram 67 men de är inte så lätta att få tag i!Har en fundering på hur du har fäst armayuren i "taket". Går det att hissa upp den eller dra den åt sida när du ska jobba i karet. Ta gärn någon bild på det.Den hänger i kedjor. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Såg kedjorna men undrade hur du gör när du jobbar i karet. Har du någon krok längre upp så at du Likson tippar armaturen? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Jag har 2st från en ATI sunpower men utan plastlocket. Jag kan ju alltid skruva isär min 4x24w och se hur det är kopplat.Ja då är ju saken biff skruva isär och lossa koppla ihop sätt på plats Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 24 maj 2008 Författare Dela Postat 24 maj 2008 Såg kedjorna men undrade hur du gör när du jobbar i karet. Har du någon krok längre upp så at du Likson tippar armaturen?Jajamänsan, kedjorna hänger i var sin krok så det är bara att kroka upp den när jag ska greja.Ja då är ju saken biff skruva isär och lossa koppla ihop sätt på platsHar precis skruvat isär och fotat. Bäst att fråga, Är den på bild 1 bara en kopplingsdosa för 2 sladdar till en sladd? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Bild 1 är den nya typen av "sockerbit" en säkrare skarvenhetvad var det för märke av drosslarna.Känner ej alls igen mig på inkopplingen om man ser bild 2 & 3 ellerhar du redan börat lossa kablarna? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 24 maj 2008 Författare Dela Postat 24 maj 2008 kollade inte vilken tillverkare det stod på HF donet när jag skruvade isär rampen. Bilderna visar en sunpower innifrån. Jag har 2st reserv HFdon sunpower orginal och en av dessa ska jag använda i LEDrampen tänkte jag Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 26 maj 2008 Författare Dela Postat 26 maj 2008 Nu är rampen modifierad och jag blev mycket nöjd över resultatet. Hade en Arcadia T8 reflektor över och den klippte jag till så detta kostade mig ingenting, allt hade jag redan. PAR vid ytan är nu i snitt 350 och vid botten är det nu ca 20PAR mer än förut. Jag skulle ha ett vitt LEDrör till egentligen men nu kör jag så här eller så testar jag att ersätta ett Blått T5 med ett fiji purple och sätter i det blåa LEDröret på den plats som blev ledig. Jaja.. får experimentera lite. Passsade på att ta några kort på korallerna också. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Fin sten, fin sand, fint stenupplägg, fina koraller, fin Halimeda, fint ljus....har jag glömt nåt...??...duktig akvarist också..MvhJonas Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 26 maj 2008 Författare Dela Postat 26 maj 2008 Tackar och bockar Jonas. Vill du ha Halimeda jonas så kan du få en buske Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 HmmTycker mej känna igen både Gorgonian och Halimedan.....med risk att bli tjöti:är PUR det samma som en tusendels Mol?Allså:När någon säger att han har 200 PUR så har han: 0.001x200=0.2Mol Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 200 pur motsvarar 200 miljondels mol per kvadratmeter och sekund. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 8 juni 2008 Författare Dela Postat 8 juni 2008 veckans uppdate.En gul kirurg och en gramma + 2 gobies med pistolräka inhandlades förra lördagen. Gulingen har drabbats av prick tyvärr körde på ozon och dagen efter var den ren igen, efter 2 dagar var den prickig igen och idag bra igen, stoppade ozonet och hällde i stop parasites. Bruna kiselalger huserar i sanden som vanligt i nystartade kar. Jag har också stoppat ner en strumpa med zeolit och även börjat dosera lite vodka, algerna har minskat liiite grann faktiskt. Igår så åkte det ner 5st små centropyge bicolors ca 3,5-4,5cm stora, det blev lite olägligt eftersom jag upptäckte prick på gulingen i onsdags men kejsarna var redan beställda. Jag får hålla tummarna att det slutar lyckligt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 8 juni 2008 Dela Postat 8 juni 2008 Småkaxigt med 5 dvärgar av samma sort, pics! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Holma Postat 7 juli 2008 Dela Postat 7 juli 2008 Hur har det gått med centropyge bicolor stimmet?Nu vill vi se bilder Jörgen..Mvh/Niklas Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 12 juli 2008 Författare Dela Postat 12 juli 2008 alla fiskar dog i prick utom den gule kirurgen och en goby. Karet får tuffa på nu under sommaren, har lite problem med långa slemiga bruna alger på några ställen, hade samma problem i nanokaret men de gav med sig till slut, algen ex skulle säkert hjälpa, Sanden börjar bli riktigt fin igen efter det obligatoriska brunalgattacken i nystartade kar. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 12 juli 2008 Dela Postat 12 juli 2008 Så tråkigt att bicolor'sen strök med.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg