Gå till innehåll

Acuarios nya projekt 400L


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Men blir det verkligen bra med LED på 6500k? Är ju samma som ex kvicksilver lampor och dyl vilket ju bestämt avråds ifrån även i kombination med blårör, 6500k "finns ju kvar" även om blårören gör att ljuset blir blåare för våra ögon, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har låga näringsvärden borde man inte få algprobelm oavsett kelvin på lampan logiskt sett. Jag har även lite andra kontakter som kan ge mig rör på högre kelvin men sådana rör har jag inte sett live och det är omöjligt att veta om ljuset från 8000k blir bättre eller hur blåare det blir än ett 6500k. Jag har fastnat lite i detta med x&y koordinater och den data som jag har fått förvirrar mig en hel del då 6500k rörets xyY är 0,29-0,31 som med en kalkylator säger

8264,9k men tillverkaren säger att det är rätt xy koordinater. Är det någon här som kan detta?

0,29-0,31 ger 8264.9k. Tillverkaren säger 6500k

0,30-0,32 ger 7354.3k Tillverkaren säger 8000k

Använder denna kalkylator

http://www.brucelindbloom.com/index.html?CIESpectralCalcHelp.html

Klicka på calc uppe till vänster klicka sedan på CIE color calculator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också lärt mig att 6500 K är samma som solen och att det är därför akger påstås trivas bättre i det ljuset. Dock har jag också förstått det som att ange temperaturen på ljuset inte är hela sanning då man borde se på en graf över färgspektrat istället. Det är en blandning av olika våglängder som gör till en sammanvägd temperatur vilket då innebär att medelvärdet inte tar hänsyn till om ljuset har bredbandbredd (blandning av olika färger) eller om det bara har en våglängd (en färg).

Jag kan inte x och y kordinater och kommenterar därför inte dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också lärt mig att 6500 K är samma som solen och att det är därför akger påstås trivas bättre i det ljuset. Dock har jag också förstått det som att ange temperaturen på ljuset inte är hela sanning då man borde se på en graf över färgspektrat istället. Det är en blandning av olika våglängder som gör till en sammanvägd temperatur vilket då innebär att medelvärdet inte tar hänsyn till om ljuset har bredbandbredd (blandning av olika färger) eller om det bara har en våglängd (en färg).

Jag kan inte x och y kordinater och kommenterar därför inte dessa.

Jag tror att en del mäter högsta "toppen" och den del medelvärdet vilket gör färgen totalt värdelös som värde. Fast en graf och lumenstal vore tokkul. Då kunde vi be PUR-fantasten göra en beräkning :)

** Sorry om det blev OT **

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt intresserad av att se hur det blir med dessa LED-rör. Tror själv att LED är nästa steg, så följer detta med spänning då jag inte är helt övertygad om att LED är i mål ännu (pris/prestanda). Hoppas dock att du med detta kar kan bevisa att det är moget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man börjar ge sig in i xy koordinater så blir man ett ännu större frågetecken än innan hehe

NaturaLuxComparisonBBL1Web.jpg

Är lite nyfiken på vad x och y är förnågot. Någon som kan mera?

Säg till om jag hamnar OT för då kan jag lyfta frågan i annan tråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När folk ser priset på LED så reagerar alla på att det är så dyrt, så gjorde även jag men nu har jag satt mig in i detta mycket mer och hävdar att LED är billigaste ljuskällan eftersom man spar in lite på elräkningen men mest på att man köper i detta fallet rör en gång bara för de närmsta 15 åren minst. Så fort jag får iordning på detta med xy koordinaterna så beställer jag. Jag vet en sak i alla fall och att ett blått LEDrör på 1 1/2 till 2 vita 6500k rör ger ett mycket fint ljus. Jag är väl helst ute efter ett vitt rör som är tillräckligt bra utan stöd av något blått rör så just därför har jag trasslat in mig i xy härvan när jag försöker komma fram till något. Detta är verkligen avancerat hehe..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När folk ser priset på LED så reagerar alla på att det är så dyrt, så gjorde även jag men nu har jag satt mig in i detta mycket mer och hävdar att LED är billigaste ljuskällan eftersom man spar in lite på elräkningen men mest på att man köper i detta fallet rör en gång bara för de närmsta 15 åren minst. Så fort jag får iordning på detta med xy koordinaterna så beställer jag. Jag vet en sak i alla fall och att ett blått LEDrör på 1 1/2 till 2 vita 6500k rör ger ett mycket fint ljus. Jag är väl helst ute efter ett vitt rör som är tillräckligt bra utan stöd av något blått rör så just därför har jag trasslat in mig i xy härvan när jag försöker komma fram till något. Detta är verkligen avancerat hehe..

Håller med till 100% ! Om några år så köper vi antagligen bara ramper som konsumerar lite ström, ger bra ljus och nästan aldrig går sönder.

Det lär dock ta ett tag innan de kommer ner i pris så att vi har råd :(

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är där någon kylning i/på rören ? Leden blir ju rätt varma och "bränns" snabbt om dom inte kyls på något sätt . jag brände en del i mitt bygge :( innan jag fick ordning på fläkten.

Dom ser ju bra ut

Är det vanliga T8 kopplingar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är där någon kylning i/på rören ? Leden blir ju rätt varma och "bränns" snabbt om dom inte kyls på något sätt . jag brände en del i mitt bygge :( innan jag fick ordning på fläkten.

Dom ser ju bra ut

Är det vanliga T8 kopplingar ?

De rören som jag har känt på är knappt fesljumna, inga värmeproblem alls. Vanliga T8 kopplingar, man behöver bara 2 hållare och lite kabel och en stickpropp. Inga dyra armaturer så där spar man in de pengar som rören kostar mer än vanliga lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED

Om man räknar lite på kostnaden för LED rören. Säg att rören kostar 500:-st, 6x500= 3000:- sen kommer det till 12 hållare lite kabel samt säg 3 stickproppar + en lite plywoodskiva för att skruva fast hållarna , det blir en enkel armatur så högt räknat 1000:- Totalt 4000:-

T5

En ATI 6x24w armatur med rör ca 3500:- i Tyskland med frakt

Efter ett år så ska rören bytas, kostnad ca 800-1000:-

kostnad efter 2 år ca 4300-4500:- LED 4000:-

År 2. byta rör

kostnad efter 3år 5300-5500. LED 4000:-

Osv osv.....

varje år spar man dessutom in ca 200-250:- i elkostnad på LED i exemplet ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill nog hävda att dina beräkningar är lite av en glädjekalkyl. Eller snarare en kalkyl som inte är generel utan enbart anpassad till dina förutsättningar.

a) Du tycks ha hittat ett ovanligt bra pris på rören (vet iofs inve vad normalpris är).

B) Alla har inte huv över karet och då behöver (de flesta av dessa) en "snygg" armatur. Denna blir lite dyrare än ditt exempel.

Jag är sedan inte helt hundra på att man helt och hållet kan räkna med att man inte byter rör. Här är det också personberoende, men många vill experimentera lite med färger och för T5 blir det en naturlig del när man byter rör. För LED blir det en ny kostnad.

Dock tror jag att många kan räkna hem LED inom några år, men kanske inte alla.

Å andra sidan, om några år kanske rören halverats i pris och färdiga armaturer (bara en låda med socklar och kabel) finns kanske för om inte 1000kr, så i alla fall 2000kr.

Fast nu håller jag med om att vi kommit rejält off topic. Det borde handla mer om ditt kar än LED i denna tråd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja glädjekalkyl är det väl inte direkt, jag kan fixa rör för 500-600:-st 120cm rör kostar det dubbla och är på 33w och rören håller 50000-100000 timmar med en effektförlust på 3-7%. Om man kör 10tim/dag så det det 3650 tim/år och med en livslängd på 50000tim så blir det 13,7 år. Håller de 75000 timmar så betyder det 20,5år. Är man lite händig kan man slöjda till en armatur som ser bra ut om man vill ha den synlig. Visst så kanske inte detta passar alla men jag vill bara visa att man kan använda LED redan idag. Jag tycker inte detta är OT eftersom Jag ska ha LED över karet. Här är några bilder på LEDrör med Through-hole LED De som jag ska köpa heter SMD.

post-764-14468915375708_thumb.jpg

post-764-14468915375949_thumb.jpg

post-764-14468915376184_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED

Om man räknar lite på kostnaden för LED rören. Säg att rören kostar 500:-st, 6x500= 3000:- sen kommer det till 12 hållare lite kabel samt säg 3 stickproppar + en lite plywoodskiva för att skruva fast hållarna , det blir en enkel armatur så högt räknat 1000:- Totalt 4000:-

T5

En ATI 6x24w armatur med rör ca 3500:- i Tyskland med frakt

Men skall ej vara tjurig eller så men det känns som om du gjämför olika

Hemma bygge eller köpt armatur

Skall jag bygga en T5 armatur som du skriver lite kabel, hållare,m drossel och playwood så kommer jag bara upp till 700:-

Men som du man har sina kontakter

Det du skrev innan ang ledrören kan man "bygga" ihop en själv med olika led´s för att få ett högre kelvintal eller är det bara 6500 K och blåa som gällert i två separata rör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...