Gå till innehåll

Acuarios nya projekt 400L


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Pysslat lite till med bygget idag

Kopplat in returpumparna, röret längst bort ska bli vattenpåfyllningen av osmosvatten.

post-764-14468915360662_thumb.jpg

Andra sidan. det blåa röret är nivåvakten för den automatiska vattenpåfyllningen.

post-764-14468915360838_thumb.jpg

Ett av utblåsen. Jag har satt ditt en 45 graders vinkel (Ej fastlimmad) om man vill rikta stålen lite åt sidan

post-764-1446891536101_thumb.jpg

Bild tagen från sidan av sumpen

post-764-14468915361171_thumb.jpg

och en sist bild

post-764-14468915361346_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror nog mkt på hur högt vattenstånd du skall ha i sumpdelen.

är det tillräckligt mkt vatten i sumpen så kommer ju detta att motarbeta trycket ifrån andra sidan o fungerar på så vis som ett stag. Men annars så e det bara limma lit ngt litet stag om man vill vara på den säkra sidan =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det blir nog klart bäst. lite svårt att konkurera om uppmärksamheten nu när det kom ett 5000l kar i en annan tråd:ler: men hoppas att jag kan bidraga med något till oss andra vanliga dödliga hehe.. Jag sitter just och funderar på att lite längre fram kanske enbart använda LED som belysning istället för T5, tanken ligger och gror i huvudet lite grann. Watten blir då ca 88-99w mot 144w T5.

Visst är det svårt med den konkuransen, men det är fler som bygger i denna storleken.

Jag har förstått sedan tidigare att du varit sugen på LED belysning. Jag gillar tanken då den borde gå att få en bra färgbalans och en bättre gryning och skymning samt mindre med värme. Dock har jag försökt hitta LED lampor som kan fylla våra krav med toner av ljuset. Har du hittat några bra eller är det fortfarande utveckling som måste till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit hos Thore kjellberg och fotat hans LED belysning. Han har 3st 120cm 15w 6500 kelvin över sitt kar nu och ljuset är för gult för min smak men när vi la på ett par blåa LEDrör så blev ljuset mycket fint. Med bara 6500k rören så såg det mer ut som BLV 10000 MH men med de blåa blev det mer som BLV 20000k. Han har precis hängt upp dem och nu ska han sälja dem hehe. inte för han är missnöjd, tvärtom, han har nog fått smak på LED så han har nya grejer på G verkar det som. Jag kommer med 99% säkerhet hänga LED över detta kar men kanske inte än på ett par månader. Dyrare än T5 i inköp men med mindre watt och att man aldrig behöver byta rören så blir det otroligt mycket billigare än all annan belysning, räkna själv och se vad t.ex 7 T5 rör kostar att byta varje år, då är plötsligt LEDrören billiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte rätt man till att komma med ekvationen men Thore Kjellberg har dessa och han har hjälp mig att komma fram till hur många lumen per kvm jag behöver för att komma upp till rätt ljus på ett simulerat havsdjup på 3 meter. Jag håller nu på mad att forska i och försöka komma fram till rätt ljus (kelvin, lumen mm) innan jag beställer dessa rör. Jag kan inte gå in mer på detta då jag fortfarande har några frågor som inte ännu gett några svar men hoppas att det kommer inom en snar framtid.

Här är en bild med totalt 45w LED 6500k. Ljuset upplevs lite gulare i verkligheten än på bilden för kameran får med det blåa som ögat har svårt att se men med ett blått rör till 2 vita så blir bilden mycket nära i verkligheten för ögat live.

post-764-14468915361833_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mätt PAR under mina T5 och acroporor med 220-250 PAR växer och färgar bra så det verkar inte stämma Stig. Jag har även haft acroporor under 75-80 PAR som överlever men inte växer något. Ska mäta i hans kar med både luxmätaren och PARmätaren nästa gång jag åker dit. I detta kar är bara 2 acroporor planerade resten ska vara knappar och skivor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var roligt att se. Vad jag läst behövde Acropororna betydligt mer ljus.

Jag har haft Montiporor under 75 - 80 par och de har växt men tappat färg och vävnad på skuggsidan. Acroporor har jag inte haft så mycket glädje av. Mina två bästa är fraggar från dig. Och får knappt 500 PAR.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hunnit lite mer nu men det är mycket kvar. Jag kan snart börja fylla med vatten och sen kan jag fortsätta med möbeln. Jag limmade 2 innerväggar i sumpen för att ge stöd åt skiljeväggen så den inte sviktar, det fack som uppstod blir bra till en skummare.

post-764-14468915369736_thumb.jpg

post-764-14468915369993_thumb.jpg

post-764-14468915370273_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte ha dem för att lysa ner i sumpen när man behöver greja där annars lutar det som sagt LED lysrör över karet. dyra i inköp men behöver aldrig bytas så då blir det extremt billigt istället. T5rör bör bytas en gång per år och 6 rör kostar runt 1000:-. LED rören har betalt sig efter 2-3 år sedan spar man 1000:- varje år. Kommer att ha 5 - 8 17w rör över karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5rör bör bytas en gång per år och 6 rör kostar runt 1000:-. LED rören har betalt sig efter 2-3 år sedan spar man 1000:- varje år. Kommer att ha 5 - 8 17w rör över karet.

hmm får ej det att gå ihop om nu varje ledrör kostar som thore säljer 1500:-/st å du skall ha 8st så blir det ju 12000:- i inköp å då får jag det bara att det betalt sig efter 12år

:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...