Gå till innehåll

Acuarios nya projekt 400L


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är mikromol per kvadratmeter och sekund. Exakt det som PARmätare mäter. Och visst används det när det gäller sötvatten. Likaväl som i grönsaksodling och saltvattensakvaristik.

varför börja med ytterligare ett värde? OM jag minns rätt så är 1st mol 0.00000000000001 gram fotoner.

Stig:

PAR=PPFD

vad är då

PUR=???

Det här förstår inte jag riktigt. Det övergår mitt förstånd och in på ditt.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På samma sätt som ett dussin anger antalet 12 så är en mol 6,02x10^23 st av något. så 1 mol fotoner är 6,02x10^23 fotoner.... bara räkna ut hur mycket 1 foton är av en mol Fotoner väger väl olika beroende på vilka Elektronbanor de hoppar från eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämt mig att komplettera LEDrören med 2st 24w T5 blåa rör, antagligen osram 67 som är det bästa blåa röret på marknaden. Kommer bli en grym ramp. Har någon ett enkelt kopplingschema för T5?

jag byggde innan lite med t5.. då fanns det ett enkelt schema på själva ballasten..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämt mig att komplettera LEDrören med 2st 24w T5 blåa rör, antagligen osram 67 som är det bästa blåa röret på marknaden. Kommer bli en grym ramp. Har någon ett enkelt kopplingschema för T5?

E de för att du tycker ljuset blev lite för gult trots allt??...8500K låter ju lågt menar jag, så det är säkert inte fel med lite blått till...berätta gärna hur du tänker?:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen det brukar sitta ett kopplingsschema på HF.donet. Men som Wrang säger beror det på märke men även variant. Håller med dig om osram 67 men de är inte så lätta att få tag i!

Har en fundering på hur du har fäst armayuren i "taket". Går det att hissa upp den eller dra den åt sida när du ska jobba i karet. Ta gärn någon bild på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopplingschema beror på märket av drosseln

Osram, Helvar, Phillips etc

Jag har 2st från en ATI sunpower men utan plastlocket. Jag kan ju alltid skruva isär min 4x24w och se hur det är kopplat.

E de för att du tycker ljuset blev lite för gult trots allt??...8500K låter ju lågt menar jag, så det är säkert inte fel med lite blått till...berätta gärna hur du tänker?:)

Mvh

Jonas

Ljuset är väldigt bra men vill ha lite mer blått då korallerna blir lite finare.

Jörgen det brukar sitta ett kopplingsschema på HF.donet. Men som Wrang säger beror det på märke men även variant. Håller med dig om osram 67 men de är inte så lätta att få tag i!

Har en fundering på hur du har fäst armayuren i "taket". Går det att hissa upp den eller dra den åt sida när du ska jobba i karet. Ta gärn någon bild på det.

Den hänger i kedjor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg kedjorna men undrade hur du gör när du jobbar i karet. Har du någon krok längre upp så at du Likson tippar armaturen?

Jajamänsan, kedjorna hänger i var sin krok så det är bara att kroka upp den när jag ska greja.

Ja då är ju saken biff skruva isär och lossa koppla ihop sätt på plats

Har precis skruvat isär och fotat. Bäst att fråga, Är den på bild 1 bara en kopplingsdosa för 2 sladdar till en sladd?

post-764-14468915554329_thumb.jpg

post-764-14468915554634_thumb.jpg

post-764-14468915554889_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley9: kollade inte vilken tillverkare det stod på HF donet när jag skruvade isär rampen. Bilderna visar en sunpower innifrån. Jag har 2st reserv HFdon sunpower orginal och en av dessa ska jag använda i LEDrampen tänkte jag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är rampen modifierad och jag blev mycket nöjd över resultatet. Hade en Arcadia T8 reflektor över och den klippte jag till så detta kostade mig ingenting, allt hade jag redan. PAR vid ytan är nu i snitt 350 och vid botten är det nu ca 20PAR mer än förut. Jag skulle ha ett vitt LEDrör till egentligen men nu kör jag så här eller så testar jag att ersätta ett Blått T5 med ett fiji purple och sätter i det blåa LEDröret på den plats som blev ledig. Jaja.. får experimentera lite. Passsade på att ta några kort på korallerna också.

post-764-14468915557985_thumb.jpg

post-764-14468915558154_thumb.jpg

post-764-14468915558319_thumb.jpg

post-764-1446891555848_thumb.jpg

post-764-14468915558674_thumb.jpg

post-764-14468915558913_thumb.jpg

post-764-14468915559121_thumb.jpg

post-764-14468915559315_thumb.jpg

post-764-14468915559517_thumb.jpg

post-764-14468915559686_thumb.jpg

post-764-14468915559851_thumb.jpg

post-764-14468915560023_thumb.jpg

post-764-1446891556017_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

veckans uppdate.

En gul kirurg och en gramma + 2 gobies med pistolräka inhandlades förra lördagen. Gulingen har drabbats av prick tyvärr körde på ozon och dagen efter var den ren igen, efter 2 dagar var den prickig igen och idag bra igen, stoppade ozonet och hällde i stop parasites. Bruna kiselalger huserar i sanden som vanligt i nystartade kar. Jag har också stoppat ner en strumpa med zeolit och även börjat dosera lite vodka, algerna har minskat liiite grann faktiskt. Igår så åkte det ner 5st små centropyge bicolors ca 3,5-4,5cm stora, det blev lite olägligt eftersom jag upptäckte prick på gulingen i onsdags men kejsarna var redan beställda. Jag får hålla tummarna att det slutar lyckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

alla fiskar dog i prick utom den gule kirurgen och en goby. Karet får tuffa på nu under sommaren, har lite problem med långa slemiga bruna alger på några ställen, hade samma problem i nanokaret men de gav med sig till slut, algen ex skulle säkert hjälpa, Sanden börjar bli riktigt fin igen efter det obligatoriska brunalgattacken i nystartade kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...