Gå till innehåll

Debattklimatet på SG - vi eftersträvar mångfald


admin

Rekommenderade inlägg

Jimmy - jag skrev så här färgat och onyanserat i frågan

däremot så togs det bort en disk om vem som var mest bevandrad i framställning av målsökande antibiotika.
Du tog bort dessa inlägg på min begäran som trådskapare och du skall inte dömmas för det utan hängas skall den som hängas bör dvs jag. Det kanske vi skall diskutera också - om trådskaparens önskan om olika saker skall tillmötesgås av moderatorerna. Nästa gång jag ber dig om detta - skriv då anledning "på trådskaparens begäran".

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack detsamma Ted, ha en skön helg du också.

Ang. modereringen så kan jag nog hålla med om att jag kan bättra mig på just den punkten att meddela den som fått sitt inlägg modererat, det är väl snarast en skyldighet från vår sida kan man tycka, men oftast så kan det ju räcka med att man skriver in en anledning i posten för att det ska framgå att man gjort något. Däremot så meddelar vi alltid skribenten i fråga om det föreligger en varnig eller annat som absolut måste påpekas, så som grovt språk tex.

Som regel så är vi minst två moderatorer i våra beslut, men det kan ju vara så att det händer något mitt i natten, och för att minimera skadorna så blir man tvungen att ta egna beslut. Detta kan leda till tråkigheter eller inlägg som ger mer att önska för de som sedan läser dem.

Grejen är ju också att vi gör detta ideellt, på vår fritid, istället för att hänga framför tanken dygnet runt. :)

Att diskutera saker öppet är inget fel, men att ha konversationer två eller tre personer emellan kan jag tycka hör hemma i en diskutionskanal eller via PM/mail/MSN/ICQ osv..

Att ta synpunkter om modereringen är inget vi vill ha i forumet, utan vi vill att det går via de rekommenderade kanalerna.

Till dig Ted riktar jag en kram och ursäkt om du känner dig speciellt utsatt på något vis och önskar dig (och övriga i forumet) som sagt en trevlig valborg!

-gruppkram-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy - jag skrev så här färgat och onyanserat i frågan Du tog bort dessa inlägg på min begäran som trådskapare och du skall inte dömmas för det utan hängas skall den som hängas bör dvs jag. Det kanske vi skall diskutera också - om trådskaparens önskan om olika saker skall tillmötesgås av moderatorerna. Nästa gång jag ber dig om detta - skriv då anledning "på trådskaparens begäran".

MVH Lasse

Bra Lasse, det ska jag tänka på till nästa gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte speciellt intresserad av sk avancerade trådar där det hela tiden bifogas länkar hit och dit samt att jag vet att just dessa trådar rätt snabbt ballar ur även om jag inte alltid tycker att det är så himla farligt. Jag tycker dock att vi erfarna akvarister ska hjälpa nybörjare så långt vi kan. Vi har alla varit nybörjare och att ge tillbaka genom att hjälpa tycker jag är självklart. Osynliga akvarister som gnäller om klimatet på guiden kan sitta hemma i sin kammare för sig själva om det ska vara så jobbit. Att enkelt skylla på klimatet på SG tycker jag inte är ett hållbart argument, debatter ska kunna vara lite eldiga ibland för enbart velourtrådar vill inte jag ha. Vet också att många inte har lust att umgås och var sociala både här och ute i verkligheten och det får man respektera. Jag hoppas att en av dessa osynliga akvarister med sina fantastiska akvarium och kunskaper ger SG en chans. Börja med en presentation av akvariet och dig själv i forumet mitt Akvarium. man måste bjuda till lite också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra Lasse, det ska jag tänka på till nästa gång!

Jimmy...jag klandrar dej inte jag heller för den modereringen:)...jag förstod mkt väl att det inte var du som låg bakom det hela. Jag tycker inte man skall lägga till "på trådskaparens begäran"...de kommer bara skapa irritation o ännu mer osämja o sämre klimat. Jag kan lova dej att i den tråd detta skedde i senast hade ett sånt tillägg knappast befrämjat klimatet.

Det är lite tråkigt att det från ngr enstaka håll i denna tråd om debattklimatet hela tiden slängs lite bensin på glödande kol. Det vore skönt om alla kunde försöka anstränga sej nu. Det är helg, saltvattensakvaristik är kul, o kan vi inte från och med NU, bli sams allihop, ÄVEN Lasse o JAG!!

Det vill jag faktiskt, hör o häpna Lasse!

Så...nu har jag dragit de första stråt till stacken..krypit till korset...jag har fel, o du har fel lasse..vu behöver inte ält adet mer..nu blir vi vänner!

...jag vet att både du o jag är reko...vi har bara inte lyckats bevisa de för varann.

-gruppkram-

trevlig helg alla

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det skall vara 'högt i tak' här på SG. Inte önskar vi oss enbart slätstrukna trådar där alternativa lösningar eller uppfattningar är otillåtna. Jag litar på Moderatorernas goda omdömme, och vi bör absolut ge dem vårt förtroende. Någon/några måste ju trots allt hålla i taktpinnen.

Sedan vill jag balansera upp denna tråden lite. Weber och Delorto nissarna göre sig icke besvär. Jag kör fortfarande med 2 stycken SU-förgasare och det fungerar alldeles utmärkt.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det skall vara 'högt i tak' här på SG. Inte önskar vi oss enbart slätstrukna trådar där alternativa lösningar eller uppfattningar är otillåtna. Jag litar på Moderatorernas goda omdömme, och vi bör absolut ge dem vårt förtroende. Någon/några måste ju trots allt hålla i taktpinnen.

Mkt bra skrivit. Detta har alltid varit min käpphäst. Jag hoppas stämningen nu kan vara bättre. Calle/vargklo frågade oss vad DU/VI kan göra. Jag har gjort vad jag kan nu angående den personliga konflikt alla känner till här. Se ovan. Vad mer kan jag göra?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det skall vara 'högt i tak' här på SG. Inte önskar vi oss enbart slätstrukna trådar där alternativa lösningar eller uppfattningar är otillåtna. Jag litar på Moderatorernas goda omdömme, och vi bör absolut ge dem vårt förtroende. Någon/några måste ju trots allt hålla i taktpinnen.

Sedan vill jag balansera upp denna tråden lite. Weber och Delorto nissarna göre sig icke besvär. Jag kör fortfarande med 2 stycken SU-förgasare och det fungerar alldeles utmärkt.;)

helt rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det skall vara 'högt i tak' här på SG. Inte önskar vi oss enbart slätstrukna trådar där alternativa lösningar eller uppfattningar är otillåtna. Jag litar på Moderatorernas goda omdömme, och vi bör absolut ge dem vårt förtroende. Någon/några måste ju trots allt hålla i taktpinnen.

Sedan vill jag balansera upp denna tråden lite. Weber och Delorto nissarna göre sig icke besvär. Jag kör fortfarande med 2 stycken SU-förgasare och det fungerar alldeles utmärkt.;)

SU-förgasare må fungera men Delorto är outstanding. Man måste prova innan man dissar. Va d inte du som körde Vette ? Jag hade en 62 orginal som fungerade utmärkt med wurlitzer radio orginal o allt. Tyvärr funkade musse pigg toppar bättre så tiden stod inte still för den heller. I övrigt är ditt inlägg super. Jag tyckte bara de kunde vara en del i utvecklingen att man får en förklaring när ens inlägg försvinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SU-förgasare må fungera men Delorto är outstanding. Man måste prova innan man dissar. Va d inte du som körde Vette ? Jag hade en 62 orginal som fungerade utmärkt med wurlitzer radio orginal o allt. Tyvärr funkade musse pigg toppar bättre så tiden stod inte still för den heller. I övrigt är ditt inlägg super. Jag tyckte bara de kunde vara en del i utvecklingen att man får en förklaring när ens inlägg försvinner.

Nej jag kör inte Vette. Jag är konservativ och kör en högerstyrd engelsman (MGB) med dubbla SU. Min skummare driver jag med luftpump och syresten. Pumpa på du med din 'zeolit reaktor' eller vad det nu heter. Nästa gång jag besöker dig så kan du få se förgasarna om du är riktigt artig. Jag tänker inte klippa in 29 länkar som bevisar att just jag har rätt, jag respekterar din åsikt.;)

Precis som jag avstår från 'normala' trådar som ibland spårar ur. Det fantastiska med detta forum är ju att man själv väljer vad man vill läsa och vilka trådar man vill deltaga i. Personliga påhopp brukar användas när den normala argumentationen tar slut, låt oss avstå från det.

Ha en riktigt trevlig helg Ted, och en stor kram till alla er andra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har några tricks kvar och vore tacksamma om de inte kommer upp här i denna tråd.

Så snälla tänk på att kunskap som kommer upp här kan användas till att skada guiden.

Men diskutera gärna vidare genom PM.

Helt rätt, jag ber om ursäkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag kör inte Vette. Jag är konservativ och kör en högerstyrd engelsman (MGB) med dubbla SU. Min skummare driver jag med luftpump och syresten. Pumpa på du med din 'zeolit reaktor' eller vad det nu heter. Nästa gång jag besöker dig så kan du få se förgasarna om du är riktigt artig. Jag tänker inte klippa in 29 länkar som bevisar att just jag har rätt, jag respekterar din åsikt.;)

Precis som jag avstår från 'normala' trådar som ibland spårar ur. Det fantastiska med detta forum är ju att man själv väljer vad man vill läsa och vilka trådar man vill deltaga i. Personliga påhopp brukar användas när den normala argumentationen tar slut, låt oss avstå från det.

Ha en riktigt trevlig helg Ted, och en stor kram till alla er andra!

Heja folket från Falan :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag kör inte Vette. Jag är konservativ och kör en högerstyrd engelsman (MGB) med dubbla SU. Min skummare driver jag med luftpump och syresten. Pumpa på du med din 'zeolit reaktor' eller vad det nu heter. Nästa gång jag besöker dig så kan du få se förgasarna om du är riktigt artig. Jag tänker inte klippa in 29 länkar som bevisar att just jag har rätt, jag respekterar din åsikt.;)

Precis som jag avstår från 'normala' trådar som ibland spårar ur. Det fantastiska med detta forum är ju att man själv väljer vad man vill läsa och vilka trådar man vill deltaga i. Personliga påhopp brukar användas när den normala argumentationen tar slut, låt oss avstå från det.

Ha en riktigt trevlig helg Ted, och en stor kram till alla er andra!

Wooot Wooot kikar gärna på förgasarna. Blandade nog ihop dej med nån annan som både gillar salt och muskelbilar. MGB e ju fina dom me. Som sagt har vi alla saltvattensakvarium få vårat sätt och trots att vi iblan kan kännas som rätt många så är vi mer utrotningshotade än de vi har i våra kar. Många sätter likamed tecken med mej o ZEOvitsystemet. men ni som kännt mej längre eller vet vilken tokig jäkel jag är vet att jag nöjer mej inte med att stå på ena benet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nedan är bara mina reflektioner över de senaste sidorna i den här tråden - förlåt alla motorintresserade för att jag stör er förgasardiskussion. :)

Hur som helst. Jag ser flera inlägg med hur fruktansvärt det är med hänvisningar till google, artiklar, citat osv. Märkligt. Ena gången är det bara praktiskt hands-on erfarenhet som gäller. Postar man praktisk erfarenhet blir man inte trodd utan då gäller det att helst ha vetenskapliga referenser istället. Och då gärna i form av forskningsartiklar i helhet. När man då ger en sådan fullständig artikel får man inte ett "tack, sjysst!" till svar och en saklig fortsättning på aktuell diskussionen, utan oftast ett gnälligt inlägg som gör att man ångrar att man lagt ner tid på att leta upp referensen i fråga.

Jag får intrycket att folk antingen är aldrig nöjda eller så har de en väldig beslutsångest gällande hur de vill ha det. Vore bra att få veta hur man skall förhålla sig till sådant beteende. Att vara en sådan själv funkar uppenbarligen inte heller, folk blir förbannade.

Själv SKA jag försöka ta till mig någons tips här i tråden gällande språkbruket. Skall drastiskt utöka antalet "såvitt jag förstått", "av vad jag läst", "framstår som rimligt att anta", "är måhända sannolikt" o.dyl. i mina inlägg. Jag menar allvar! -gloria-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får intrycket att folk antingen är aldrig nöjda eller så har de en väldig beslutsångest gällande hur de vill ha det. Vore bra att få veta hur man skall förhålla sig till sådant beteende.

Saxat ur Wikipedia:

"Intuition kommer från latinets intueri, som betyder åskåda, se på eller betrakta, alltså att betrakta som en helhet. Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta, och ställs ofta i motsats till att resonera och förstå logiskt".

Kanske användbart beroende på vilken tråd man postar i. Nybörjarfråga, avancerad diskussion eller tung tråd där 'ämnet' drar iväg och 'taket lyfter'. Jag menar, svaret och språket man använder i olika trådar bör anpassas beroende på Frågeställare.

Förövrigt: Mussetoppar = Respekt!:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog ännu inte så nära kontakt med min kvinnliga jag att jag kan lita på min magkänsla helt och hållet. ;)

Inte fel att visa prov på lite kvinnliga egenskaper. De har ju faktiskt 'styrt' oss gubbar i hundratals år, även om vi fortfarande inte vill erkänna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va - tillhör du de på gräddhyllan?

MVH Lasse

Oh nej Lasse, jag tillhör inte gräddhyllan. Men Weber, SU, Mussetoppar gör mig rörd. Kliver det in någon här och nämner Jaguar bakaxel eller Lucas då lovar jag att besöka kyrkan och det händer inte varje decennium.

Att krypa tills kojs utan olja på händerna är samma sak som att krypa till kojs för en Saltvattensakvarist utan salt på händerna, dvs en förlorad dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Hur som helst. Jag ser flera inlägg med hur fruktansvärt det är med hänvisningar till google, artiklar, citat osv. Märkligt. Ena gången är det bara praktiskt hands-on erfarenhet som gäller. Postar man praktisk erfarenhet blir man inte trodd utan då gäller det att helst ha vetenskapliga referenser istället. ...

Själv SKA jag försöka ta till mig någons tips här i tråden gällande språkbruket. Skall drastiskt utöka antalet "såvitt jag förstått", "av vad jag läst", "framstår som rimligt att anta", "är måhända sannolikt" o.dyl. i mina inlägg. Jag menar allvar! -gloria-

Jag tror att du Patrik har kommit till sama insikt som mig att man inte kan göra alla nöjda för det finns medlemmar här som är mycket duktiga på teortiska resonemnag som förklarar varför det blir på ett sätt samtidigt som de finns de som utan att veta varför kan säga erfarenhetsmässigt att om man gör på ett visst sätt så händer troligen detta. Det finns kombinationer också natuligtvis. Detta gör att man vill ha ett svar som passar mig som frågeställare för annars slutar man läsa för man hänger inte med. På samma sätt är det om det blir för avacerat att den som startar ett kar inte vill kunna hur man konstruerar en artemiagenerator med inbyggd fosfatreducering. Vill med det säga att alla kommer inte bli nöjda oavsett hur du svarar! Personligen försöker jag se vad som var ursprungliga frågan för att hamna rätt.

Ditt språkbruks användande kan vara bra för många av oss att tänka på. Lyckas vi med det som du antyder här och att vi menar det kan vi komma långt. Våra svar blir inte så absoluta utan ger utrymme för en diskusion som kan föra oss längre´. Det är ju inte så svart och viitt!

Oh nej Lasse, jag tillhör inte gräddhyllan. Men Weber, SU, Mussetoppar gör mig rörd. Kliver det in någon här och nämner Jaguar bakaxel eller Lucas då lovar jag att besöka kyrkan och det händer inte varje decennium.

Att krypa tills kojs utan olja på händerna är samma sak som att krypa till kojs för en Saltvattensakvarist utan salt på händerna, dvs en förlorad dag.

Lucas, menar du han som uppfann mörkret? :skrattar: Ska du till kyrkan på söndag?

Olja och salt är inte en bra kombination så jag väljer bort oljan nu mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta mig Wiking - jag missförstod dig - då jag hyllade grabbarna från Falan så trodde jag att du med mussetoppar hänvisade att du bodde på berget (och precis som metropolen norr om dig så finns ju där en gräddhylla). Vad du menar med mussetoppar har jag numera inte en aning om. Förövrigt tycker jag Sillen har en poäng där med sitt snack om mörker och illgärningar... :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad jag har sagt för något om illgärningar. Mörkret kommer från Lucas, engelsman som höll på med bilel bland annat, och har bland annat haft plussjord i sina system!

Ja - är det inte en riktig illgärning då :nöjd:

Observera det var ironi men inte åt dig Sillen - snarare åt Wiking :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Help! Sillen & Lasse skjuter på mig. Japp jag har även Lucas och pluss jord. Skall man vara konservativ så är det lika bra att löpa linan ut. Det Ted och jag menar med Mussetoppar i denna tråd är det berömda topplocket från Chevrolet som ser ut precis som Musse Piggs öron.

Tråkigt att det finns duktiga och erfarna Saltakvarister som väljer att inte deltaga här på SG. Trådens rubruk innehåller 2 viktiga ord, klimat och mångfald. Om vi tänker och tillåter detta kanske en och annan kan lockas hit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...