stigigemla Postat 17 maj 2008 Dela Postat 17 maj 2008 Det är klart att du skall fortsätta skriva Lotta!När jag funderar på att köpa nya fiskar söker jag på fiskens vetenskapliga namn. Först på bilder för att kolla hur den ser ut men sedan på text. Det är några siter jag ofta hamnar på:Fishbase.com och ??.gov.au känns som väldigt seriösa siter men "hobbyerfarenheten" är inte med där. Henry Schultz 3 har haft en hel del bra artiklar på Reefkeeping.com och wetwebmedia.com har en hel del också. Läser du Tyska så finns Meerwasser-lexikon.de med kommentarer från akvarister som har - haft djuret i fråga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 17 maj 2008 Författare Dela Postat 17 maj 2008 Ok, tack för era svar. Jag gillar att skriva så det blir väl mer när det finns tid då!Tack för siter Stig, bra att veta!!!-bokMvh Lotta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 29 maj 2008 Författare Dela Postat 29 maj 2008 Här har vi några av mina fiskar. Tomatclownerna är nog en hona och en hanne nu. Jag har även införskaffat ett Ocellaris par igen. Dom har jag i ett mindre akvarium utan bakgrundsfärg, se bild. Hoppas på att få nya yngel att försöka odla på.Kolla vilken vacker fisk Scopaskirurgen är!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 29 maj 2008 Författare Dela Postat 29 maj 2008 När jag ändå håller på Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 Scopasen var ett riktigt praktexemplar! Otroligt fina mönster på den.(Läs mellan raderna: Avundsjuk)Mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 29 maj 2008 Författare Dela Postat 29 maj 2008 Jättestolt!!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 SNyggt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
iggiz Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 Ser jättefint ut, Lotta. Smyg inte nu med en helbild oxo! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 29 maj 2008 Författare Dela Postat 29 maj 2008 Nu kommer den...... det är svårt att få korten bra när solen skiner in..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 29 maj 2008 Dela Postat 29 maj 2008 Grymt fina fiskar och bilder!! Grattis!! Vi bor förresten nästan grannar.. var har du köpt kirurgen`? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 29 maj 2008 Författare Dela Postat 29 maj 2008 Tack så mycket Johan. Jo jag bor nästan granne med Marco, i Angered alltså. Var befinner du dig i stan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 29 maj 2008 Författare Dela Postat 29 maj 2008 Grymt fina fiskar och bilder!! Grattis!! Vi bor förresten nästan grannar.. var har du köpt kirurgen`?Jo, om jag minns rätt så köpte jag den hos Göran i Lerum. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 2 juni 2008 Dela Postat 2 juni 2008 ÄNTLIGEN!!! Där kom helbilden.Håller med dom övriga, riktigt tjusigt. (Trots att jag själv drar mer åt SPS hållet till.)Gillar Scopasen starkt. Har själv sneglat på en Z. Gemmatum, men till den får man spara på fram till pension.Om jag inte missminner mig helt så håller jontebgood till i Bergsjön. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 9 juni 2008 Författare Dela Postat 9 juni 2008 Införskaffade en ny kirurg igår, en Palett. Ingen av de andra kirurgerna reagerade när jag stoppade i den nya:-)Lite andra nya bilder oxå! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 22 juni 2008 Författare Dela Postat 22 juni 2008 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 22 juni 2008 Författare Dela Postat 22 juni 2008 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
iggiz Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 Alltid lika trevligt att se ditt akvarium! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 23 juni 2008 Dela Postat 23 juni 2008 Najs filmer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Azhag Postat 23 juni 2008 Dela Postat 23 juni 2008 Jäklar vilket fint akvarium... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 23 juni 2008 Författare Dela Postat 23 juni 2008 Tack så mycket allihop, det är härligt att få höra att andra tycker att mitt akvarium är fint. Nu skall jag börja köpa stenkoraller oxå, jag har varit lite feg förut. Skulle gärna vilja ha några Gorgonier oxå men de verkar svårt att få tag på dom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 23 juni 2008 Dela Postat 23 juni 2008 Jag köpte en hos Ted... eller har bokat en.. tror han har en kvar ff.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
iggiz Postat 23 juni 2008 Dela Postat 23 juni 2008 Hur ser din skötsel ut idag, Lotta? Vilka tillsatser använder du, intervaller osv? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 23 juni 2008 Författare Dela Postat 23 juni 2008 Ja, jag gör inte så mycket egentligen. Jag tillsätter kalkvatten kalcium) och vatten med salt f(ör att hålla uppe salthalten). Jag har i korallen-zucht Magnesium Complex 4ml för mg förstås, någon gång i veckan. Reef evolution CombiSan för korallerna, 20ml per vecka. Jag använder även Pohls Coral Vitaliser 4 droppar om dagen. sen är det den vanliga matningen av fiskar och att jag blåser rent från detrius, det lägger sig en massa överallt.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 23 juni 2008 Författare Dela Postat 23 juni 2008 Hur ser din skötsel ut idag, Lotta? Vilka tillsatser använder du, intervaller osv?Du har ju nästan samma storlek som jag har, vad använder du? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
iggiz Postat 23 juni 2008 Dela Postat 23 juni 2008 Jag tillämpar bara Saliferts preparat, tillför strontium, jod när jag tycker det ser lite ledsamt ut. Och icke regelbundna vattenbyten, 15-30 dagar emellan. Fick problem när jag körde ph kh buffer innan, så har ersatt det med vattenbyte på ovan intervall och magnesium 2 dagar i veckan. Fortfarande nybörjare som sagt, letar efter mer optimalt system...men allt är på tok för intressant i korallväg när man är på zoogiganten eller fiske o fiskar (zoobutiker)...så allt ökar i en något icke önskvärd ekonomisk takt! Men jag gör i princip inte mycket med det, det står och småkokar till något vackert. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.