_Manne_ Postat 16 december 2010 Författare Dela Postat 16 december 2010 Ballingen jag kör är den balanserade varianten. Kanske helt enkelt blanda en mindre dunk med natriumbikarbonat och köra igång kanal 4 på doserenheten. Kanske smidigast så.Så får det nog bli.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 december 2010 Dela Postat 16 december 2010 Har du inte redan nu en dunk med bikarbonat? Kan du inte bara öka tiden lite på den pumpen?MVH Lasse Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 december 2010 Författare Dela Postat 16 december 2010 Har du inte redan nu en dunk med bikarbonat? Kan du inte bara öka tiden lite på den pumpen?MVH LasseJodå visst kan jag göra det, dock är det smidigt när alla dunkarna tar slut samtidigt.. Men så får det bli denna gång. Växer ju så det knakar i akvariet Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 december 2010 Dela Postat 16 december 2010 Jodå visst kan jag göra det, dock är det smidigt när alla dunkarna tar slut samtidigt.. Men så får det bli denna gång. Växer ju så det knakar i akvariet Mvh ManneSent from my iPhone using TapatalkJamen då ser du hur det procentuellt ändras mellan de är tomma - sedan ökar du styrkan på din bikarbonatlösning med samma procent så blir det nog braMVH Lasse Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 december 2010 Författare Dela Postat 16 december 2010 Jamen då ser du hur det procentuellt ändras mellan de är tomma - sedan ökar du styrkan på din bikarbonatlösning med samma procent så blir det nog braMVH LasseDet tråkiga är just att det är bikarbonat lösningen som är hyfsat mättad i dunken. Dvs svårast o få helt upplöst.Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 december 2010 Författare Dela Postat 16 december 2010 senaste:mätt kh´t till 7 nu ikväll , doserat ca 20g natriumbikarbonat idag efter mätningen för att öka till 8 med lite tur.vill få upp det till 8,5-9 någonstans o sen se om jag kan hålla det där.. på ett ställe nu så har slemalgen börjat hitta tillbaka.. ska ta o byta fosfatmedia i helgen , har en liter från stig liggades så det ska förhoppningsvis råda bot på denna alg med lite tur.. vill inte ha tillbaka den igen..Har spånat i ett litet LED list projekt till detta kar , har någon tråd igång under kategori Ljuset. mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 17 december 2010 Författare Dela Postat 17 december 2010 senaste:kvällens mätning gav ett Kh på ca 7 igen , doserat ca 20g natriumbikarbonat igen för att pressa upp det yttligare en bit! så får vi se imorgon , tror inte jag kan hålla på såhär länge till innan något annat tar "slut".. tiden får utvisa.!mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Exxec Postat 18 december 2010 Dela Postat 18 december 2010 Glöm inte och hålla koll på pH bara, jag hade inga problem med det men... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 19 december 2010 Författare Dela Postat 19 december 2010 har inte döds koll på pH't , har fösökt skaffa en probe till ghlen ett tag nu men bioted har inga hemma.mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 19 december 2010 Dela Postat 19 december 2010 Det tråkiga är just att det är bikarbonat lösningen som är hyfsat mättad i dunken. Dvs svårast o få helt upplöst.Öka matningen på alla dunkarna med motsvarande % och späd de andra lösningarna mer då. De tar slut lite oftare, men fortfarande samtidigt.B! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 19 december 2010 Författare Dela Postat 19 december 2010 Öka matningen på alla dunkarna med motsvarande % och späd de andra lösningarna mer då. De tar slut lite oftare, men fortfarande samtidigt.B!tackar!det är exakt den planen som finns om strulet inte upphör.mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 22 december 2010 Författare Dela Postat 22 december 2010 senaste:gårdagens mätningar visade låga värden på kh,ca,mg. dvs ca o mg har nu lyckats bli låga efter extradosering med kh.. så nu har jag helt enkelt ökat ballingen med 20ml/dosering , vilket resulterar i 60ml ökning totalt över dygnet. hoppas på att värdena ska bli mer stabila i förhållande till varandra.. så att man kan hålla sig till bara ballingdosen.. tror att jag behöver öka den mer men stressar inte. mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 31 december 2010 Författare Dela Postat 31 december 2010 dagens nöje:dunkat upp 100 liter osmosvatten i min blandarbalja o saltat upp nu på morgonen.. så man kan göra ett VB snart.. var ju typ slutet på november det hände sist om jag mins rätt.. måste snart ta tag i lite sump skötsel.. där är lätt hundratals rörmaskar i sumpen nu.. mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted-m Postat 31 december 2010 Dela Postat 31 december 2010 Ja vattenbyten är kula.Har fått tag på en 1 kubiks silo men hur tusan skall jag få ner den i källaren.Tror jag skall dela den och göra en 500 liters balja istl.Gör det lättare med vattenbytena.Du lägger inte upp lika mycket bilder som när du hadde RSMét.MVH:Ted Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andy88 Postat 31 december 2010 Dela Postat 31 december 2010 Jag tackar för de trevliga besöket igår. Alltid roligt och snacka lite. Nu har man lite mer kött på benen angående led så på måndag blir de väl en beställning. 3x110w cree. Lika bra och köra på lite extra. /André Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 31 december 2010 Författare Dela Postat 31 december 2010 Ja vattenbyten är kula.Har fått tag på en 1 kubiks silo men hur tusan skall jag få ner den i källaren.Tror jag skall dela den och göra en 500 liters balja istl.Gör det lättare med vattenbytena.Du lägger inte upp lika mycket bilder som när du hadde RSMét.MVH:Tedinget roligt o göra vattenbyten , åtminstone så tycker jag det.! anledningen till mindre bilder i denna tråd är att det var helt enkelt roligare o fota i mitt gamla RSM då man alltid kunde komma nära "objektet" som skulle fotas.. mindre kul i stora karet dvs.. sen är det mer trista färger givetvis med den mängden fisk som finns där i.. mvh manneJag tackar för de trevliga besöket igår. Alltid roligt och snacka lite. Nu har man lite mer kött på benen angående led så på måndag blir de väl en beställning. 3x110w cree. Lika bra och köra på lite extra. /Andrébara o trycka på köp men ring först, så du vet vad som väntar dig.. mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 1 januari 2011 Författare Dela Postat 1 januari 2011 senaste:bytt 100L vatten nu ikväll.. har en Trachyphyllia radiata som absolut inte vill slå ut alls.. har haft den på två olika platser i karet för att se om den trivdes , men nej.. har testat o mata över den så den blev lite halvdränkt med foder.. men nae inga jätte ryck..någon som har nåot tips ? , funderar på att flytta den till kuben , men där är så trångt för en korall i denna storlek..http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+321+432&pcatid=432mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
atropos Postat 2 januari 2011 Dela Postat 2 januari 2011 Tack för titten hos dig ikväll , riktigt trevliga kar du har.Och är jäkligt imponerad av LED ljuset i din kub .tackar än en gång för fraggarna . Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 2 januari 2011 Dela Postat 2 januari 2011 någon som har nåot tips ? , funderar på att flytta den till kuben , men där är så trångt för en korall i denna storlek..Med min ringa erfarenhet kan jag inte hjälpa dig Manne, däremot har jag plats... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 2 januari 2011 Författare Dela Postat 2 januari 2011 Med min ringa erfarenhet kan jag inte hjälpa dig Manne, däremot har jag plats... Har en fragg till dig dock inte den.. Men en grön är det..Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 2 januari 2011 Dela Postat 2 januari 2011 Har en fragg till dig dock inte den.. Men en grön är det.. När vi lade på luren nämnde min kära hustru just den där gröna fraggen, hon är bra sugen på att få hem den så vi får fixa det en dag. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 2 januari 2011 Författare Dela Postat 2 januari 2011 När vi lade på luren nämnde min kära hustru just den där gröna fraggen, hon är bra sugen på att få hem den så vi får fixa det en dag. Hämta du hem ramp nr två så kan jag köra och hälsa på med en frigolitlåda med mig. Så är det löst.Är det akut så är jag ledig nu kommande vecka. Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 2 januari 2011 Dela Postat 2 januari 2011 Hämta du hem ramp nr två så kan jag köra och hälsa på med en frigolitlåda med mig. Så är det löst.Är det akut så är jag ledig nu kommande vecka. Mvh ManneSent from my iPhone using TapatalkKanon Manne, tack! Vi kan väl se till nästa helg? Hade varit kul med saltbesök. Kan du namnet på fraggen? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 2 januari 2011 Författare Dela Postat 2 januari 2011 Kanon Manne, tack! Vi kan väl se till nästa helg? Hade varit kul med saltbesök. Kan du namnet på fraggen?vi kan se hur veckan blir.. får återkomma i ärendet.http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+321+2139&pcatid=2139mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andy88 Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Hur blev det med de ny ledbygget som månljuse? Har glömt och fråga./ André Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg