Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kan bara säga att det är mycket fint Manne!! Du har grymt fin känsla för aquascape (eller hur man nu stavar det, lite mycket whiskey)

MVH

Micke

Tackar micke!

Ja, det är ett helt fantastiskt kar och verkligen en förebild. Tänk att få till ett stycke korallrev på det här sättet.

Kepsen av, säger jag och tack för fina bilder.

du är ju klart på väg dit vad jag kan förstå, du får bara uppgradera lite så du får lite mer yta att jobba med.! :)

Jösses, säger jag bara! Helt otroligt vackert!

Tackar peter! du får komma o se det live sen en gång.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

senaste:

då jag o sambon min, hade turen o kunna åka med johanP på en dagstur upp till ciklidhuset samt inom en "kort" stund till bengan så fick man en fisk med sig hem.. min första "angel" dvs kejsare.. då det fanns ett antal o välja på så fick man snabbt in o kolla på iphonen vilka som skulle kunna gå i ett revkar.. efter litet duttande på liveaquaria så blev det en drömkjesare.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+18+404&pcatid=404

läser man igenom texten där så ska den ju vara en av dom "enklare" att hålla , så vi får se.. riktigt vacker är den när den lugnt o fint glider runt bland stenen o plockar lite här o där..

provad o mata lite hyfsat igår kväll , den var inte helt med på noterna men högg en del på mysisen o artemian, dock inget vrål intresse just den gången.

post-3404-14468919844804_thumb.jpg

post-3404-14468919845209_thumb.jpg

sen två snabba shot's på dessa firrar

post-3404-14468919845625_thumb.jpg

härlig attityd min clownhonan uppvisar , dock ser man bara anemonen från fel håll.. lite trist..

Mvh Manne

post-3404-14468919844563_thumb.jpg

post-3404-14468919844998_thumb.jpg

post-3404-14468919845421_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jösses vad fin drömkejsaren är! Fina bilder. Blev själv sugen på en sådan nu... :)

Men har redan två dvärgkejsare, så får avvakta.

Mvh

Peter

man får vara försiktigt med "volymen" fisk man har i karet.. men har ytterst svårt o hålla mig i många fall. så nu provar man en kjesare.. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget ont om dig och ditt fiskval Manne. Den är en dröm för mig också.

Men... Jag kollade länken. Det skall vara amerikaner att rekommendera en fisk som kan bli 30cm till ett kar på 70 gallon = 270 liter.

jag reagerade på det också.. stod o räknade på det i butiken.. enligt dessa amerikanare så skulle jag kunna ha fisken i min kub i princip.. nu har den åtminstone 2m på ena hållet att sträcka ut sig på.. så får man se hur det går..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

drömkejsaren finns fortfarande i livet så då hoppas jag att den ska trivas i sitt nya hem och har ju uppenbarligen klarat resan hit fint.

idag bar det av till akvariebutiken för co2 påfyllning.. min nya gamla reaktor tuggar gas som aldrig för.. (läcker inte,vad jag vet) dock funderar jag på en 'efterkammare' med lite media till då det ibland fräser till i utloppet, antar att lite gas ibland hinner med ut ur reaktorn via utloppet på själva droppandet, det lyckas bli lite olöst gas i reaktorn , på det sättet antar jag att den är tät.

ph styrningen verkar funka bra, det växer ju i akvariet.. dock även cyanon till en viss del.. lite trist.. men men , korallerna verkar trivas med nya reaktorn o den röda flakxäxande montiporan är större än någonsin med en fin lagom tjock tillväxt kant.

vortech pumparna verkar göra ett hyfsat bra jobb.. har kört wave med dom nu ett bra tag , och ska byta mot något annat mode snart o se vad som händer.. är lite sugen på att testa något av dom 2 nya modesen.. har insett att tunzes motsvarande 12000L pumpar var mer "strålande" i flödet så sanden blev inte liggande i mitten på karet , nu med dom mer bredflödande vortecharna så är jag säker på att jag kan ha ett genom snittligt högre flöde med sanden kvar på rätt ställe.. har en säck levandesand som ska i så snart det är lite mer öppet i sanden..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
hehe fifan.knappt kunnat smälta dina fina kar ännu.

tack för en bra kväll med saltsnack och fraggning.

hoppas det blir fler sådana dagar.

nu växer det vilt här haha ;)

mvh zeup

kul att du gillade mitt upplägg.. var klart en trevlig kväll, så fick du en låda med blandat med dig hem.. aldrig fel.. för du kan väl namnen nu :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

senaste:

har gjort ett vatttenbyte på 100 liter samt gjort om lite i sumpen , plockat ut zeo reaktorn, som ska avyttras , samt placerat om "biopellets" reaktorn nu (deltec fr509) så det blir lite lättare att jobba i sumpen.. även fyllt på med mer biopellets, någon dl till i reaktorn.

har fått sålt en del fraggar från karet men det finns fortfarande mycket o plocka på. drömkejsaren verkar trivas fint.. :)

kalkreaktorn har jag lite trubbel med då jag matar den från skummaren så verkar inte flödet bli konstant så är inte helt nöjd med den lösningen just nu.. sen verkar det som att den lila ventilen för att öka/minska droppandet från kalkreaktorn saltar igen en del.. så är sugen på en grotech sp 4800 eller något dylikt.. för att få till en stabilare miljö.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

min eremit hamnade lite i trångmål.. dvs upponer i sanden.! har aldrig sett den så "naken" innan.

post-3404-144689199302_thumb.jpg

sen en fin bild på min ännu levande clown, hade ett bauta öga men verkar reda sig i karet ändå..

post-3404-14468919929991_thumb.jpg

sen till ett problem som jag illustrerar med denna bild på min kirurg.. , mittlinjen över kroppen har kommit "fram" lite mer än vad jag vill. några tips på hur man ska göda upp den lite mottages tacksamt.. öser i fryst o algflakes..

post-3404-14468919930414_thumb.jpg

karet i sig tickar på bra, o det mesta växer på.

mvh manne

post-3404-14468919929776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova med att sätta nori i en klämma det brukar ju hjälpa.

det glömde jag skriva , kör 'algblad' ett par tre gånger i veckan just nu för att se om han/hon växer på sig.. det är fullt ös runt klämman så fort den kommer i, alla kirurgerna o min kejsare är även framme.

riktigt fina bilder! vad kör du med för kamera och inställningar?

o jag blev riktigt impad av din kirurg! vad fick du ge för din desjardinii ?

kameran är en nikon d80 , objektiv sigma macro 105 , inställningarna var just denna gång i det förinställda macroläget som finns. kirurgen köpte jag för knappa 500ing , fast då var den ju mindre..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

nu när värmeböljan äntligen har hittat hit så givetvis blev det riktigt varmt i akvariet också.. en euphyllia var halft sönderslemmad innan jag insåg att något var galet.. var bara o slänga ut den direkt.. var ju ett stort huvud..! stänga av mhn för den dagen , i med mina frysta cola flaskor, stängde av uvc'et . nu har jag även kört igång min kylare från min kub som jag tillfälligt satt i det stora.. den gick konstant hela kvällen då den är gjord för betydligt mindre kar.. men nu på morgonen är tempen nere på 27,2 .. så får man se vad dagen har o ge framåt eftermiddan när mh'n har gått ett par timmar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...