Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Tänk nu på o ha koll på tempen i det lilla karet också.

det är lugnare i kuben otroligt nog.. skilljer ett par grader fast där också är 250w mh o t5 rör.. är ju ungefär samma set up som i det stora om man tar hänsyn till volymen vatten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
aa.. min kjesare lever o frodas.. vilket är kul... ska se om den vill ställa upp på bild senare en dag.!

mvh manne

Härligt! roligt att den går bra för dig för den va brutalt fager!.

Jo firrar brukar inte vilja ställa upp på bilder, inte mina iallafall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E. Navarchus brukar ju klara sig fint med mjukisar och sps:er men den ger sig nästan alltid på lps:er som har lätt för att lossa i kanterna t.ex. cataphyllia och cynaria osv osv..

har en cataphyllia i karet som den vad jag vet inte har rört ännu.. vilket är posistivt änsålänge.. tiden får utvisa hur det går..

en grymt fin firre vilketsom.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna se mer av din kejsare om det är möjligt att ordna, den var riktigt praktfull!

tjo, nu har kameran varit framme lite snabbt så här kommer 4 bilder på senaste fisk inköpet.

första bilden är med blixten på.

post-3404-14468920070068_thumb.jpg

post-3404-14468920070542_thumb.jpg

mvh manne

post-3404-14468920069822_thumb.jpg

post-3404-14468920070285_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det håller i sig.

Alla jag har haft tidigare har låtit bli när de är små men "smakar" när de blir lite större. Matar man då inte tillräckligt just den perioden så att de alltid är tjocka och goa så brukar de sätta fart.

Håller man dem mätta och belåtna så är det sällan någon fara.

Fisken är väl inte så stor ännu heller. Ser rätt liten ut eller så är kirurgena stora :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det håller i sig.

Alla jag har haft tidigare har låtit bli när de är små men "smakar" när de blir lite större. Matar man då inte tillräckligt just den perioden så att de alltid är tjocka och goa så brukar de sätta fart.

Håller man dem mätta och belåtna så är det sällan någon fara.

Fisken är väl inte så stor ännu heller. Ser rätt liten ut eller så är kirurgena stora :D

en kombination.. kirurgerna är i lite större klassen , o kejsaren är kanske 12 cm eller något i den stilen.!

får hoppas den inte suger i sig min lps..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

har kört en kur red slime remover i karet nu efter sommarens värmebölja.. medlet funkade kanon , på två dygn var allt slime som bortblåst.. dock resulterade det i skyhöga nitrat o fosfat värden efter någon dag.. så nu har jag nytt problem o tampas med.. har gjort diverse åtgärder för att kapa ner nitraten fosfaten till rimliga nivåer igen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade lite på det där Manne - kan det inte vara så att Red Slime Remover:s innehåll stör mätningarna. Testa i en hink nyblandat vatten (som stått en dag) genom att lägga i lite Red Slime Remover och sedan mäta värdena. Får du höga då så innehåller nog preparatet ämnen som stör mätningarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade lite på det där Manne - kan det inte vara så att Red Slime Remover:s innehåll stör mätningarna. Testa i en hink nyblandat vatten (som stått en dag) genom att lägga i lite Red Slime Remover och sedan mäta värdena. Får du höga då så innehåller nog preparatet ämnen som stör mätningarna.

MVH Lasse

läste ditt inlägg.. o givetvis har man nytt saltvatten så jag kunde göra en test på det.. bytte ju igår morse o då blev det en skvätt över som jag kunde testa på..

nu testar jag med saliferts fosfat test.. funkar tillräckligt för min del som det är nu tyvärr...

test med rent nyblandat saltvatten (två dagar sen det blandades) testet visade då noll..

testade med återigen nytt saltvatten fast lite gultonat från red slime remover , testet visade återigen noll.. så rent saltvatten o red slime removern påverkar inte ett fosfat test..

nu när testet ändå var framme så testade jag vatten från akvariet igen.. en härlig babyblå färg tonar fram sig ganska omgående.!

då vi var på rundtur igår så får man ju prova ett nytt preparat inköpt hos ted..

post-3404-14468920197129_thumb.jpg

pytsade i 2,5 ml så får jag göra ny mätning imorgon. droppade ner medlet i ytavriningen då man inte ska hälla ner det i karet direkt.

Järnspikars! har missat att du lagt in bilder på firren, den är grymt läcker alltså!.

kan bara hålla med.. den är superläcker..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fram emot att få läsa om resultatet av removern, hade varit kul o veta om det funkar. :)

Removern fungerar.. till en viss del.. upplever inte att den levererar som det står på flaskan riktigt.. men å andra sidan mäter jag fosfaten fortfarande med salifert dropptest.. då jag inte ännu har någon hanna fosfat mätare ännu..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har bestämt mig o testa balling även i detta kar då jag redan har en grotech TEC III NG liggandes så är utgiften inte alltförstor.. har köpt 3 25L dunkar.

fixade 75 liter osmosvatten o pulvert kommer från oceanakvarium.

var lite nyfiken o se hur akvariet reagerar på en stadig dos balling istället för att köra kalkreaktorn nu ett tag.. har ingen anning alls var dosen ska ligga men får mäta på ett tag här nu o se..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite test värden nu innan ballingen ska dras igång. Allt är riggat o färdigt för igångkörning.

samtiliga tester är gjorda med salifert's.

Kh 7.0

Mg 1260

Ca 440

Nitrat 50

Fosfat 0,1

Mg lyfter jag upp med extra pulver.. känns som det är likabra at få det gjort upp till 1350 eller något i den stilen men det går åt mängder av pulver..

sen är nästa åtgärd nitraten.. kör med ett deltec FR509 filter fyllt med BioPellets , började mjukt med ca 500ml som sen ökats på med 500ml o yttligare 500 ml, har ju ett fiskbestånd som kanske är i överkant för karet men tycker pelletsen borde göra sitt , eller har jag missat något ?

fosfaten jobbar jag vidare på med ultralifes nya remover! , körde red slime remover som fick fosfaten till att göra en superspik.. vet ej om detta också påverkar nitraten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att det måste finnas viss mängd fosfat i systemet om bakterierna ska kunna tillgodogöra sig nitratet. Även där måste det finnas balans alltså.

Så skulle det visa sig att nitraterna förblir höga när du fått ner fosfaten med removern så kan det vara en orsak.

Jag hade nog kört med enbart pelletsen och se vad som händer inom några månader, om problemet finns kvar så hade jag kört på med removern med.

Jag har alltid haft omätbar fosfat men hade problem med nitrater för ett tag sedan, vad jag än gjorde så fick jag inte ordning på nitrarerna. Körde vodka, zeo mm... Det mesta provades, slutade med allt det och på två veckor var nitraterna som bortblåsta.

Min teori är att det blev en liten fosfat tillsats av maten jag stoppade i, denna fosfat blev kvar i systemet lite längre än när man kör med kolkälla och bakterierna kunde ta hand om den tillsammans med nitraterna.

Bara teorier från min sida alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att det måste finnas viss mängd fosfat i systemet om bakterierna ska kunna tillgodogöra sig nitratet. Även där måste det finnas balans alltså.

Så skulle det visa sig att nitraterna förblir höga när du fått ner fosfaten med removern så kan det vara en orsak.

Jag hade nog kört med enbart pelletsen och se vad som händer inom några månader, om problemet finns kvar så hade jag kört på med removern med.

Jag har alltid haft omätbar fosfat men hade problem med nitrater för ett tag sedan, vad jag än gjorde så fick jag inte ordning på nitrarerna. Körde vodka, zeo mm... Det mesta provades, slutade med allt det och på två veckor var nitraterna som bortblåsta.

Min teori är att det blev en liten fosfat tillsats av maten jag stoppade i, denna fosfat blev kvar i systemet lite längre än när man kör med kolkälla och bakterierna kunde ta hand om den tillsammans med nitraterna.

Bara teorier från min sida alltså.

planen är att få ner fosfaten under 0,1 med lite marginal , o se om korallerna kan börja växa igen.. sen får det rulla på. så får det bli en utvärdering när ballingdunkarna är slut.. biopelletsen får rulla på som tänkt i all enkelhet.. som jag nu eftersträvar.!

kan mycket väl tänka mig någon form av symbios när det gäller fosfat & nitrat.. dock i mitt fall så spårade fosfaten ur rejält när jag körde i red slime medlet.. eller snarare efter när slimet "försvann" , därav blev det en akutåtgärd med "nästa" medel..

resultaten änsålänge är att min största flakväxande montipora dog på ett par dagar.. resten i karet lever men har givetvis trista färger som inte helt oväntat med fosfat o hög nitrat i vattnet.

men på lite sikt är planen nu , skummare , biopelletsen , balling . så kanske man får ordininig på allt över lite tid.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är hela montin borta nu?? Shit va trist...

under 10% lever.. tog en fragg som jag satt i andra änden av karet.. som var oskadd när jag tog den.. den är kritvit nu också , så fraggning hjälpte inte denna gång.. har inte helt gett upp hoppet men det ser inte kul ut direkt.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta suger stort!

har kört igång balling med ytterst liten dos , dvs 150ml på 600L vatten..

nu efter ett antal dagar mäter jag upp Kh 7 Mg 1380 Ca 460 , helt ok.. sen mäter jag nitrat o fosfat.. nitraten runt härligt röda 50ppm o fosfaten i babyblå nyans.. kan inte avgöra om det är 0,25 eller 0,5 suger vilket som.!

nu fattar jag varför ballingdosen räckte.. vilka koraller växer o trivs i detta fosfatvatten..

kör biopellets i ett deltec fr509 , uppfyllt med 1500ml pellets tot över tiden, men det verkar inte alls kunna ge någon effekt som det är nu eller så har Red Slime removern alt , Ultralife Liquid Phosphate Remover på något sätt påverkat även pelletsen.!

frågan är om man ska dra igång hedlig fosfat filter med media o dra igång lite kolkälla med för att få bukt på detta.. alla tips mottages.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...