Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Är fullt medveten om att det går o jaga priser hela tiden.. Själva LEDen är en stor summa i det hela.. Den där drivern har jag tittat lite på, är dock inte el kunning så pass att jag vill använda DIY i det läget.. Om det blir så blir det färdiga drivers..

Ang fläns, visst letar efter nya vägar hela tiden, men blir det av så vill jag satsa på ett säkert kort så att säga..

Hellre några hg alufläns förmycket än förlite..

800*300*40 där har vi lite dröm mått , designen får gärna vara optimerad med vingar över hela.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är i så fall mycket, mycket billigare att köpa en aluminium platta själv och gå till närmsta metallverkstad för att fräsa ut den med CNC.

Det är inte riktigt så enkelt om man inte har lite kontakter där, först så måste man få tag i alu till bra pris, sen måste man lyckad övertala en maskinverkstad att rigga upp ditt jobb som du vill betala så lite som möjligt för mellan deras betydligt mer välbetalda jobb som det garanterat är tidspress på.

Manne jag kommer kolla upp vad materialkostnaden kommer bli för dig, sen jobbet att fräsa ur det kommer kosta dig en fin flaska Singel Malt :) kan ju lika bra fräsa din när jag ändå ska dra upp min. Just nu handlar det bara om för mig att få tid att kolla upp sakerna och sen få tid att köra dem. Ja tummarna sitter ju fast lite på ett ställe oxå :) får jag bara loss dem så kommer det gå lite fortare :)

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jobbet att fräsa ur det kommer kosta dig en fin flaska Singel Malt :)

:)

Akta dig bara Manne så att inte Johan vill ha en flaska Glennfiddish 64 från 1937. Den buteljerades i oktober 2001, endast 61 flaskor fick de ur fatet.

Priset... 129.800 kr för en 70 cl. flaska när den fanns i Systembolagets sortiment för några år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de flesta metallshopar fräser ut den ( om de har CNC) för ett standardpris, med tanke på att du själv förser dem med materialet.

Bra pris på alu, nu vet jag inte hur mycket 40mm alu kostar, men 20mm Alu kostar ca 6000 kr för 2 kvadratmeter. Och det är långt mer än ni behöver... Som sagt jaga priser lönar sig. ( nu är säkert dessa priser inte dem bästa, men de lägsta jag hittat, för privatköp.

Jag är inte här för att klaga på er, utan endast för att hjälpa er spara pengar ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:)

Akta dig bara Manne så att inte Johan vill ha en flaska Glennfiddish 64 från 1937. Den buteljerades i oktober 2001, endast 61 flaskor fick de ur fatet.

Priset... 129.800 kr för en 70 cl. flaska när den fanns i Systembolagets sortiment för några år sedan.

Är helt obevandrad i ämnet.. Så jag blir säkert blåst hur man än gör i denna hobby..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de flesta metallshopar fräser ut den ( om de har CNC) för ett standardpris, med tanke på att du själv förser dem med materialet.

Bra pris på alu, nu vet jag inte hur mycket 40mm alu kostar, men 20mm Alu kostar ca 6000 kr för 2 kvadratmeter. Och det är långt mer än ni behöver... Som sagt jaga priser lönar sig. ( nu är säkert dessa priser inte dem bästa, men de lägsta jag hittat, för privatköp.

Jag är inte här för att klaga på er, utan endast för att hjälpa er spara pengar ;P

Förstår att du vill hjälpa.. Helt av den anledningen finns detta forum skulle jag gissa.. Att hjälpa andra o ge tips är aldrig fel..

I mitt fall skulle jag ur enkelheten synpunkt köpa "färdiga" delar utan massa extra meck.. Blir jobb nog att sitta o fixa med LEDarna sen ändå.. Med tanke på antalet.. Så mycket jobb blir det hursom..

Hade gärna tagit en vertex ramp om den inte hade haft prislapp på 38500 till mitt kar.. Pacific sun's XM ligger just nu på runt 22000 på DO.. För dom 22000 får man 4*165w , dvs strax över 600 tot.. 5w cree samt 3w Cree

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de flesta metallshopar fräser ut den ( om de har CNC) för ett standardpris, med tanke på att du själv förser dem med materialet.

Bra pris på alu, nu vet jag inte hur mycket 40mm alu kostar, men 20mm Alu kostar ca 6000 kr för 2 kvadratmeter. Och det är långt mer än ni behöver... Som sagt jaga priser lönar sig. ( nu är säkert dessa priser inte dem bästa, men de lägsta jag hittat, för privatköp.

Jag är inte här för att klaga på er, utan endast för att hjälpa er spara pengar ;P

Det finns inget standarpris för en maskinverstad, de räknar timmar på jobben när det är så få bitar.

Jag gissar på att där du har fått priset för 2kvm 20mm för ca 6000kr så kostar 40mm ca 12000kr.... Alu säljes per kilo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fel av mig, nu far jag med fakta som jag inte är helt hundra på, så jag formulerar om svaret lite.

Har svårt att tro att det finns någon maskinverstad som har ett standardpris på det jobbet, jag jobbar som cncoperatör och vi räknar alla jobb på timme... Det är ganska mycket jobb med att fräsa ur flänsarna och sen borra och gänga för led:sen, den största kostnaden ligger i att skriva programmet och att rigga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är sant, det är inte många som arbetar till ett standardpris, men vissa gör. Att skriva programmet är inte så svårt, du kan använda "det automatiska" CAM programmet till autocad tex. Riggningen, tar det verkligen så lång tid? Jag menar, borde inte det vara en rätt smärtfri process? Jag kan ha fel, då jg inte, som du, jobbar med CNCs, men jag kommer antagligen inom snar framtid, när jag får igång produktionen av mina produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltat upp 100 liter vatten till ett byte ikväll förhoppningsvis..

Har två hinkar med DD H2O salt som ska förbrukas lite snabbare än vanligt så ska jag se vad som händer i karet med det nya saltmärket i karet.. Kört reef crystal o red sea innan..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror du kommer märka en positiv skillnad, jag bytte från red sea till tropic marine bio actif reef, märks en stor skillnad på färger på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du kommer märka en positiv skillnad, jag bytte från red sea till tropic marine bio actif reef, märks en stor skillnad på färger på korallerna.

Har själv haft det saltet, och till skillnad från flera andra så innehåller det en kolkälla med, så man får lite "extra allt" med bio-actif. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du kommer märka en positiv skillnad, jag bytte från red sea till tropic marine bio actif reef, märks en stor skillnad på färger på korallerna.
Har själv haft det saltet, och till skillnad från flera andra så innehåller det en kolkälla med, så man får lite "extra allt" med bio-actif. :)

skulle vilja prova det saltet också.. dock verkar actif reef varianten svårhittad.. det "vanliga" hittar man då o då..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Hur har det gått/går det med dina Anthias. Jag gissar att det flyter på fint med ett stim runt 10 st ?

Ser aldrig tio framme tyvärr så liten set back på detta försök med anthias.. Har nog 8 som är framme.. Frågan är om fler lever..

Matar rejält så mycket tid går numera till o skrapa rutorna..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sommarens plåga är här....

Kom hem från påskfirande på annan ort så man har inte varit hemma på hela dagen.. Blinkade rött på ghl datorn.. 30,3 är tempen i karet nu..

Man blir sååå trött.. Imorgon blir det till i minska ner tiden på Mh'n o plocka fram kylaren o hoppas på det bästa..

Nu hade en komplett LED varit guld värd istället för närmre 1000w annan belysning..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbigt Manne...

Minst sagt japp.. Imorgon ska jag kolla in om min lilla kylare funkar.. Har ju stått över vintern nu .. Sen kommer den att gå konstant den tid MHn är igång dagtid.. Och nae tyst är kylaren inte..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...