Gå till innehåll

"Cellbiologi för saltvattensakvarister"


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Ambitiöst, riktigt kul initiativ! Beställer också om frakten går att fixa med brev.

Har själv planerat en bok som kommer att kombinera den delen av marinbiologin jag brinner för med akvaristiken. Återkommer med mer info i en egen tråd inom kort.

jättekul att vi får lite svensk läsning, kunskapen finns ju helt klart:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

signerade?....sjävklart..men skyll er själva, för min handstil är ett kapitel för sej;)...

Jag sitter redan med fortsättningen och är näst intill klar med själva textmassan, så när som på ngr skisser. Det är kul om nuvarande häfte distribueras någorlunda så jag därefter kan ta in feedback till den mer heltäckande fortsättningen.

Skriften fyller en funktion hoppas jag, eftersom jag inte skriver en rent praktisk akvariebok, utan beskriver alla processer utifrån ett cellbiologiskt perspektiv. I den utgåvan jag just nu skriver på så avhandlas förrutom baktericellen, även algcellen och korallcellen och dess metabolism. Vidare skriver jag om zooxanhtllen o dess symbiosskap, samt ett kort litet praktiskt avsnitt där en diskussion om näringsnivåerna luftas. till sist ett kapitel om alkalinitet och korallens kalkbildningsmaskineri. Ett antal skisser mm kommer till, så nånstans runt 45 sidor blir det.

Denna fortsättning överväger jag sälja digitalt i enlighet med mångas önskemål. vi får se. Först får nuvarande häfte landa hos akvaristerna som sagt. det är inte uteslutet at jag distribuerar denna andra version helt gratis till endast er på SG, men de beror nog lite på gensvar och behov. Jag ska grunna på detta. Nu åter till skrivandet...

tack för visat intresse:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas!

Har läst din bok och gjort en del reflektioner.

Jag har själv ett relativt nystartat kar på 930 liter (5 månader).

Har hela tiden haft bra värden men dock haft lite problem med fosfat men hållit det nere med fosfatreducering.

Jag har de senaste veckorna fått lite problem med cyano och eftersom jag fortfarande matar väldigt sparsamt så vågar jag inte köra i gång med vodkametoden eftersom jag har omätbar nitrat.

Du skriver att kolkällemetoden behöver kol-kväve och fosfor i proportionerna 106/16/1.

Min fundering är att när man doserar vodka samtidigt doserar kaliumnitrat KNO3.

Om man förbereder t.ex. 1 dl vodka innehåller denna 40 volymprocent etanol. Med etanolens densitet 0,79 skulle det ge 32 g etanol. En mol etanol väger 46 g och varje mol etanol innehåller 2 mol kol. Således skulle en dl vodka innehålla 32/46 * 2 = 1,4 mol kol.

Enligt din kvot skulle denna mängd kol kräva (16/106) * 1,4 mol kväve. Dvs. 0,211 mol.

En mol KNO3 väger 101 g vilket ger att 21g KN03 skall blandas i 1 dl vodka.

Vidare skulle när denna mängd så småningom har doserats i karet sänka fosforhalten med 1,4/106 mol. Detta ger 0,41 gram fosfor.

Tänker jag rätt och har du någon erfarenhet av detta?

Med vänlig hälsning

Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas!

Har läst din bok och gjort en del reflektioner.

Jag har själv ett relativt nystartat kar på 930 liter (5 månader).

Har hela tiden haft bra värden men dock haft lite problem med fosfat men hållit det nere med fosfatreducering.

Jag har de senaste veckorna fått lite problem med cyano och eftersom jag fortfarande matar väldigt sparsamt så vågar jag inte köra i gång med vodkametoden eftersom jag har omätbar nitrat.

Du skriver att kolkällemetoden behöver kol-kväve och fosfor i proportionerna 106/16/1.

Min fundering är att när man doserar vodka samtidigt doserar kaliumnitrat KNO3.

Om man förbereder t.ex. 1 dl vodka innehåller denna 40 volymprocent etanol. Med etanolens densitet 0,79 skulle det ge 32 g etanol. En mol etanol väger 46 g och varje mol etanol innehåller 2 mol kol. Således skulle en dl vodka innehålla 32/46 * 2 = 1,4 mol kol.

Enligt din kvot skulle denna mängd kol kräva (16/106) * 1,4 mol kväve. Dvs. 0,211 mol.

En mol KNO3 väger 101 g vilket ger att 21g KN03 skall blandas i 1 dl vodka.

Vidare skulle när denna mängd så småningom har doserats i karet sänka fosforhalten med 1,4/106 mol. Detta ger 0,41 gram fosfor.

Tänker jag rätt och har du någon erfarenhet av detta?

Med vänlig hälsning

Pär

Hej, o kul att du läst mitt häfte!:)

Om jag nu förstått dej rätt så tänker du som så att så länge du har nitrat/kvävebrist så kommer inte kolkällan kunna sänka fosfaten, därav din tanke att tillsätta nitrat och kolkälla samtidigt, o på så sätt få ner fosfaten. Ja..detta stämmer och det finns en del på guiden som gjort precis så. Vi kunde läsa i någons tråd häromveckan, hur just fosfaten gick ner först när lite nitrat lades till kolkällan. Sen när det gäller doserna så det i mina ögon helt rätt ut. Där tror jag dock inte det är riktigt så noga. Så länge det inte råder brist på Kol, Fosfor eller Kväve i vattnet, spelar det egentligen ingen roll vilken kvot man har i själva vattenkolumnen. kvoten talar ju bara om för en vilket ämne det är som kommer ta slut först och begränsa tillväxten av de heterotrofa bakterierna. och som regel är detta kolet, men i ditt fall blir det sedermera kvävet som begränsar om du tillsätter kol. Du har väl helt enkelt en så god denitrifiaktion, som står i paritet med din matning/belastning.

Personligen är jag tveksam till kolkällemetoden om man har en så god denitrifiaktion som du har. Då har man ju egentligen bara ett islolerat fosfatproblem, som jag nog skulle tatt itu med på annan väg...dvs rowaphos, kraftig skumning, frekvent rengöring av mekaniskt filter mm. Och skulle jag ändå vilja "toppa" med lite kolkälla, skulle jag kört en så låg dos så jag inte behövde tillsätta nitrat, för nåt nitrat har du ju. Det känns lite fel att behöva tillsätta ett näringsämne, som man ju sen vill assimilera bort i nästa andetag.

Långt o opedagogiskt svar från mej kanske...återkom gärna med mer frågor, så kan vi fortsätta denna intressanta diskussion. Men som sagt, du tänker rätt, vilket gläder mej för då har jag ju lyckats någorlunda med min pedagogik i häftet.

Mvh

Jonas

PS: Vill du vara testpilot på min fortsättning..??..isåfall kan du pm:a mej:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha....fast även i mitt andra jobb är ganska organiskt...:-)

Kan det vara så att Jonas Romanar när dom sätts i icke ledighetssituationer har lättare att ta till sig organiken och när de sätts i kontorsstolar med penna blir oorganister. Medan om de hamnar kantorsstolar blir organister.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att Jonas Romanar när dom sätts i icke ledighetssituationer har lättare att ta till sig organiken och när de sätts i kontorsstolar med penna blir oorganister. Medan om de hamnar kantorsstolar blir organister.

Exakt!...jag skulle inte kunna uttrycka det bättre själv:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...