Gå till innehåll

"Cellbiologi för saltvattensakvarister"


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag har sedan ett tag suttit o skrivit ihop ett häfte som jag kallar "cellbiologi för saltvattensakvarister". Det började med att jag gjorde en skiss där alla dom vanligaste processerna går in i en o samma bild. Tycker en sådan sammanfattning saknas i akvarielitteraturen, och den cellbiologiska litteraturen är alldeles för invecklad för oss hobbyakvarister.

Skissen växte, och en textmassa kom till, så nu är de snart ett A5 häfte på 20 sidor inklusive skiss.

Häftet kommer tryckas på ett riktigt tryckeri så de blir lite trevligare finish, o kommer att finnas till självkostnadspris hos Bioted o Marinakvariet till att börja med. Min tanke är att ingen skall tjäna ett öre på detta, utan jag ser det som en service åt hobbyn och er på guiden. 40 kr/häfte är nog vad tryckningen kommer kosta, så inte ett öre mer än detta kommer de kosta.

Hoppas ni nappar på idén o tycker de kan tillföra nåt. Från början tänkte jag posta allt på guiden..men projektet har växt lite, o de känns lite roligare att kunna göra de helproffsigt.

Mvh

Jonas Roman

PS: kommer nog i tryck inom 1-2 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med intresset!

De e lite svårt att hitta rätt nivå på ett sånt här häfte...för den helt novise kan nog en del bli lite för invecklat, o för många kunniga här e de skåpmat...e därför jättetacksam för konstruktiv feedback, ris o ros...denna först upplaga kan ju tjäna som en testversion, så kan man ju förbättra den allteftersom.

En annan tanke är ju också att i framtiden koppla in fler författare (de finns ju oväderlig erfarenhet här på guiden), o kanske infoga kapitel som har mer med praktisk akvaristik att göra...

magnus: tycker också om de digitala formatet. dessvärre kan jag inte sånt där...men om nån kan hjälpa mej med att distribuera de digitalt via guiden kopplat till nån betalfunktion, så kan vi testa.

Återigen..tack för ert stöd:)...nu ska jag hem o fixa till dom sista detaljerna:ler:

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte göra en talbok av det hela och publicera den på iTunes, så kan man ladda hem den till sin iPod och lyssna på bussen ;)

Annars kanske de av dina återförsäljare som har webbshop kan sända boken till en e-postadress istället för till en fysisk adress, så spar man portot om man kan snylta på sin arbetsgivares färgskrivare... Men det är ju kanske lite roligare att ha ett häfte i hyllan med lite bättre papperskvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte göra en talbok av det hela och publicera den på iTunes, så kan man ladda hem den till sin iPod och lyssna på bussen ;)

Annars kanske de av dina återförsäljare som har webbshop kan sända boken till en e-postadress istället för till en fysisk adress, så spar man portot om man kan snylta på sin arbetsgivares färgskrivare... Men det är ju kanske lite roligare att ha ett häfte i hyllan med lite bättre papperskvalitet.

kul förslag!!..vi kan ju se först vad ni tycker om skriften. ..som sagt...den är anspråkslös..jag är ingen biolog själv, så kanske en del tycker den e för tunn o banal...hjälp..börjar bli lite nervös...tänk om ni sågar den helt..:smiley24:...nåväl...se de som en test..kom med kritik, vad som saknas etc, så skall jag fylla på efterhand. tryckeriet är digitalt, så de går ganska lätt att komplettera.

ska bli spännande i alla fall..:)...jättekul att så många är positiva..de värmer

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iofs sant att man antagligen hade kopierat den digitala utgåvan, men han har samtidigt sagt att han inte är intresserad av att "tjäna" på det hela, utan att pappersutgåvan ska säljas till självkostnadspris, mer eller mindre... Jag tror inte det är några problem, utan att om det står i början på det digitala dokumentet var man kan få tag i en uppdaterad version av dokumentet, och det på den sidan finns en doneringsfunktion, eller "köp" funktion, så skulle det säkert skvätta in pengar det hållet med.

Min största fråga.. Kommer folk som jag, som knappt begriper vad "cellbiologi" betyder, förstå, och ha nytta av dokumentet, eller bör jag kanske titta i andra riktningar, efter mer praktiska tips och tillvägagångssätt, och ignorera teorin?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man vara nyfiken och fråga vad är syftet är med att ge ut den i pappersform om den endå skall säljas till "självkostnadspris"? Det känns lite 1900-tal... Självkostnadspriset för digital distribution är ju nära noll idag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man vara nyfiken och fråga vad är syftet är med att ge ut den i pappersform om den endå skall säljas till "självkostnadspris"? Det känns lite 1900-tal... Självkostnadspriset för digital distribution är ju nära noll idag...

Digital version i all ära, men det är en helt annan känsla med en riktig skrift, med fint papper osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min största fråga.. Kommer folk som jag, som knappt begriper vad "cellbiologi" betyder, förstå, och ha nytta av dokumentet, eller bör jag kanske titta i andra riktningar, efter mer praktiska tips och tillvägagångssätt, och ignorera teorin?

B!

mkt bra fråga:)

Det är verkligen min förhoppning att de finns en målgrupp för häftet. Typmålgruppen jag såg framför mej när jag skrev häftet är den rätt så erfarne akvaristen som har hört talas om alla de där begreppen som "vi" svänger oss med här på guiden, men inte riktigt förstår vad dom innebär helt ut. det är alltså en sorts ordbok kan man säga som tar upp begrepp som

assimilation, dissimilation, denitrifiering, elektrontransport, kolkälla, autotrof, heterotrof, anaerob, aerob, cyano, kolkälla och sätter in dessa begrepp i sitt sammanhang. inte minst har jag också gjort en skiss som sammanfattar alla dessa begrepp i en o samma bild. det har jag saknat i alla år som akvarist.

men som sagt...vi har alla olika preferenser, jag är mkt villig att få feedback, o jag kommer ha full förståelse för om de finns många akvarister som inte tyckerhäftet ger dom något.

Jag har lagt ner rikgit mkt jobb på detta, helt ideelt..baserat på ett brinnande intresse, samt en vilja att göra något bra för akvaristerna o guiden....men kommer inte ta illa upp om häftet sågas, anses dåligt, för enkelt eller för komplicerat. Helt enkelt..upp till var o en...nån akvarist i hela sverige skall de väl åtminstone finnas som kan få ut något litet av detta...hoppas jag:smiley24:..

va hos tryckeriet i dag...blir nog klart nästa vecka..lagom till min saltträff!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klar nu, o finns hos ted o bengt.

kan vara ett tillskott för dom som inte riktigt vet vad som står bakom termer som autotrof, heterotrof, assimilation, dissmilation, reduktion, oxidation, elekrontransport, kolkälla, eller undrar:

hur funkar ett svavelfilter,

varför nitrifierar bakterierna egentligen,

vilka former av kväve kan bakterien hantera,

hur gör bakterien med fosfat,

hur funkar kolkällemetoden,

vad är intressant med cyano för en akvaristen...

DOM har nog lite nytta av häftet...är min förhoppning..

Min ambition är sen att skriva en ny, med ett kapitel om korallcellen, ett om algcellen, ett om alkalinitet, och ett om praktisk akvaristik när allt knyts ihop. Men då börjar de nästan bli en liten bok...vi börjar så här så länge.

Mvh

Jonas Roman

pris:40 kr

post-2648-14468915411135_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fasen, frakten är dubbelt så dyr som själva boken. Går det inte att skicka som ett brev?

de ska gå...formatet är A5 o det är bara 20 sidor..så den går lätt att klämma ner i ett vanligt kuvert med enkelt brevporto. Jag ska informera Ted o Bengan om de:)..tack för feedbacken:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ambitiöst, riktigt kul initiativ! Beställer också om frakten går att fixa med brev.

Har själv planerat en bok som kommer att kombinera den delen av marinbiologin jag brinner för med akvaristiken. Återkommer med mer info i en egen tråd inom kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ambitiöst, riktigt kul initiativ! Beställer också om frakten går att fixa med brev.

Har själv planerat en bok som kommer att kombinera den delen av marinbiologin jag brinner för med akvaristiken. Återkommer med mer info i en egen tråd inom kort.

de låter spännande!...själv sitter jag redan o filar på en fortsättning med ett kapitel om algcellen, zooxanthellen o korallcellen, samt relationen däremellan, o ett avlsutande kapitel om praktisk akvaristik....men nog om mitt projekt:de ska bli spännande att följa Ditt, o du har en köpare redan;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...